Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Hoi Ron,

Ik moet toegeven dat ik dit project mij steeds meer gaat boeien.
En zeker dat jullie een enorme researchwerk hebben!!!ApplausApplaus
Maar Ron, nu ik dit nu zie heb je soms al een plaatsje gevonden om dat mega project te zetten of op te hangen?:huh:

Hoi Ron,

Ik moet toegeven dat ik dit project mij steeds meer gaat boeien.
En zeker dat jullie een enorme researchwerk hebben!!!ApplausApplaus
Maar Ron, nu ik dit nu zie heb je soms al een plaatsje gevonden om dat mega project te zetten of op te hangen?:huh:

Het echte interessante werk komt er nu aan,de basis constructie is gereed.
De nu eerst volgende stap wordt het plaatsen van de basisplaat voor de conning tower en het reddingsluik.

Dit project is in opdracht.Nadat ze helemaal klaar is,gaat ze verhuizen naar een zeer enthousiaste onderzee boot liefhebber.Voor mijn eigen collectie is ze veel te groot.

Ron.

De eerste foto`s van de constructie voor de Conning Tower.

De basis is als eerste aan de beurt hierbij.
Ik kon hiervoor kiezen om de tower en het reddingsluik(inmiddels al bewezen)ieder apart te gaan construeren en later samen te voegen.

Nadeel hiervan is weer dat je dan een naad krijgt tussen beide delen in de overgang.Verder moet je dan ook ieder deel goed gaan uitlijnen op elkaar in het horizontale vlak.

Om nu al deze moeilijkheden te vermijden heb ik ervoor gekozen om dit als een deel te maken.Derhalve krijg je dan een grote bodemplaat i.p.v.twee.

1_P4160001_goed.jpg

In de bovenste foto zien we dan aan de linkerkant de basis voor de Tower en aan de rechter zijde de basis voor het reddingsluik.

Onder deze,uit twee luiken bestaande,platen zou volgens de geruchten een reddingsvaartuig zich bevinden om bij nood de gehele bemanning te herbergen.Deze luiken zouden vanuit het reddingsvaartuig te openen zijn,ook bij een totale stroomuitval.Inmiddels heb ik op diverse fora en info sites mogen lezen dat er zich inderdaad een reddingsvaartuig onder zou bevinden.

Natuurlijk rijst de vraag of ook wel degelijk de gehele bemanning van ca.112 manschappen plaats zouden kunnen nemen in dit vaartuig......

Maar dat is een onderwerp op zich...

In ieder geval zien we verder in de foto dat ik er twee groene lijnen bij heb getekend.Dat is een correctie mijnerzijds.Tijdens het testen van de passing bleek dat ik hier de breedte verkeerd had ingeschat.

Ik denk dat het duidelijk is,dat dit te breed is.De goede afmeting is binnen het groene kader.Dat heb ik inmiddels al aangepast erin.

In de onderste foto is de overgang te zien,welke ik hier als een geheel heb gemaakt.Daarbij moest ik wel de schuine randen van het reddingsluik erin schuin schuren.Gelukkig is dat niet zo moeilijk.

1_P4160003_goed.jpg

En als laatste een eerste ruwe foto van hoe het er ongeveer komt uit te zien.

1_P4160007_goed.jpg

De groene lijnen geven hier ook aan,hoe het moet komen.Ook dit bovenste gedeelte is later smaller gemaakt.En het moet nog smaller worden,want de Tower loopt schuin toe naar boven.Maar ik heb het hier extra groter gemaakt.Beter teveel als te weinig.

De nu volgende stap is het vast monteren van de basisplaat op de romp.
Hierdoor gaat de romp nu definitief haar gladde en ovale vorm in het voorschip verliezen.

Ron.

Na een paar dagen van computerproblemen kan ik eindelijk
weer op het forum.
En wat zie ik ,je bent begonnen met de toren , wordt ongetwijfeld
ook erg interessant hoe je dat gaat aanpakken .
Ik neem aan dat je hier ook de sandwich methode gaat toepaasen ??
of heb je wat anders verzonnen .

Wel vreemd dat nog niemand gereageerd heeft sinds vrijdag .

Henny

Wel vreemd dat nog niemand gereageerd heeft sinds vrijdag .

Simpel ,Ron is goed bezig en je kan moeilijk altijd Oh's en Ah's zeggen.Is ook niet interresant voor Ron.

Verder is deze manier van scratchbouw met dit schip bijna uniek zodat raad geven moeilijk is. We kunnen alleen iets zeggen als hij per ongeluk een klein foutje maakt.En Ron zijn werkwijze kennende zal dat niet rap gebeuren.:) :angry: :sleep::(

Inderdaad,Henny,is de toren in sandwich bouwwijze gerealiseerd.
Dat is ook meteen de laatste tempex klus aan/in dit project geweest.

Eerder zijn de missile luiken op de romp aangebracht.Dit heeft mij toen wel enige kopzorgen gebaard,ik wilde ze duidelijk in detail tonen,daarom had ik besloten om daar een aparte constructie op de romp voor aan te brengen.Daarbij ben ik nog wat bezig met de randjes aan het te plamuren om de overgang van romp naar luiken(net zoals bij het origineel)soepel te laten verlopen.Later komen hier dan de tegels overheen.

Waarom niemand meer reageert weet ik niet,Henny.Doch als er niemand enige reactie toont,neem ik automatisch aan dat het duidelijk is.

Ron.

Laatst bewerkt:
Waarom niemand meer reageert weet ik niet,Henny.Doch als er niemand enige reactie toont,neem ik automatisch aan dat het duidelijk is.

Ja, Ron, idd,

Je omschrijft het allemaal zeer gedetaileerd. Daardoor komen er weinig vragen. En dus word je eigenlijk beloond op een zeer aparte wijze. Als mensen wel kijken en niet reageren, betekend dat je alles goed hebt, en zeer goed hebt uitgelegd. Kijk eens naar de kijkcijfers. :laugh::laugh::laugh::laugh: Dat is zeer hoog voor op dit forum. Dat betekend dat eigenlijk alle actieve leden kijken. En dat is een zeer hoge waardering.

Maar ja. Ook nu heb ik geen kritiek. Helemaal niets. :O

De tempex bouwwijze gaat jou gewoon goed af. Maar je weet, ik blijf je met arendsogen volgen. :ph34r:

De eerste stap naar de montage van de Conning Tower.

De bodemplaat voor de Tower en het veiligheidsluik is hier nu definitief geplaatst.Ik heb dit gelijmd met witte houtlijm.

Verder zien we aan weerszijden latjes geplaatst.

Dit is hier aangebracht,om later de missile luiken beter in detail te kunnen aanbrengen.

1_P4170007_goed.jpg

1_P4170008_goed.jpg

1_P4170011_goed.jpg

Goed is de plaats te zien,voor de Tower...

Ron.

Ik benieuwd hoe je die tower gaat aanpakken Ron en wat het resultaat zal gaan zijn.

Keep up the good work!

Droop

Mooi Ron, Ikdacht dat je de conning tower eerst in zn geheel zou
bouwen in ruw bouw en hem dan pas in zn geheel op de boot
zou zetten .

zo zou ik het gedaan hebben teminste , de conningtower op zich
lijkt mij een stuk handelbaarder als dat hij al op de boot gemonteerd zit.

Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat aanpakken .

Henny

Hoi Ron,

waar je de tijd vandaan haalt blijft mij een raadsel.
Ik mag blij zijn dat ik een paar uurtje per week kan besteden aan modelbouw!
Maar je werk is en blijft subliem hoor!
ik blijf je op de voet volgen hoor.

Mooi Ron, Ikdacht dat je de conning tower eerst in zn geheel zou
bouwen in ruw bouw en hem dan pas in zn geheel op de boot
zou zetten .

zo zou ik het gedaan hebben teminste , de conningtower op zich
lijkt mij een stuk handelbaarder als dat hij al op de boot gemonteerd zit.

Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat aanpakken .

Henny

Ja,de Tower bouw ik ook los van de romp.Dit is "slechts"de bodemplaat.
Dat omdat ik het veiligheidsluik en de Tower in een op het platform wil monteren.Zo bespaar ik op spleten en eventuele "ruwe"overgangen.
En inderdaad is de Tower beter te construeren als deze nog niet op de romp vast zit.

Ron.

Hoi Ron,

waar je de tijd vandaan haalt blijft mij een raadsel.
Ik mag blij zijn dat ik een paar uurtje per week kan besteden aan modelbouw!
Maar je werk is en blijft subliem hoor!
ik blijf je op de voet volgen hoor.

Doordat ik een hele tijd geleden een bedrijfsongeval heb gehad,heb ik nu wel wat tijd vrij om eraan te werken.

Ron.

Bij de volgende stap heb ik de luiken daarop gemonteerd.
Nu liggen de scharnierpunten van de luiken(richting waterlijn)hoger als de romp oppervlakte.Dat komt doordat ik er de abachi latjes eerder onder had gemonteerd.

1_P4170001_goed.jpg

Door de welving heb ik deze plankjes ook nat gemaakt.
Van dichtbij is de welving er nu goed in te zien.Dat komt dus door het water waardoor de plankjes uitzetten.
Tijdens het drogen/verdampen ervan trekken deze plankjes zich vanzelf weer recht en strak.

1_P4170002_goed.jpg

1_P4170003_goed.jpg

Ron.

De volgende bewerking is geweest de luiken mooi vloeiend in de overgang naar de romp te maken.

Let in onderstaande foto op het in groen omcirkelde gebied.

1_t630_goed.jpg

Dat moet natuurlijk ook in het model zo zijn.

Daartoe heb ik eerst aan het begin en aan het einde van de luiken een balsaplankje van 1 mm gemonteerd en daarover plamuur heen.
Na schuurwerk gaat het dan vrij goed erop lijken.

1_P4190014_goed.jpg

1_P4190015_goed.jpg

1_P4190016_goed.jpg

De eerste stap in het voorste luik is ook inmiddels gemaakt.
Wordt later nog bijgewerkt uiteraard.

1_P4190017_goed.jpg

1_P4190018_goed.jpg

1_P4190019_goed.jpg

Het begint er een beetje op te lijken..

Ron.

Ron, het ligt misschien aan de hoek van het fotograveren, maar zitten die luiken op het echte model niet lager? Dus meer aan de zijkant?

Verder wel strak hoor. :laugh:

Dat dacht ik eerst ook, maar ik denk dat Ron alvast rekening houdt met de volgende laag (de tegels).

Inderdaad heb ik met de tegels rekening gehouden hierin.
Later zal dat pas blijken of ik het goed heb gedaan...

Ron.

Ben dan ook wel erg benieuwd.

natuurlijk ook weer naar de nieuwe pica's he. ;)

Terug
Bovenaan