Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Als eerste de foto`s van de boeg bekleding.

In deze foto zien we de torpedo luiken zitten.Het grote luik is er extra op gelijmd met kontaktlijm.Dat omdat er een ronde vorm in zit.
Dat ga ik bij elke tegel doen die in een lastige hoek zitten gaat.

1_P4200002_goed.jpg

Ik heb daarna meteen deze tegels geseald.De sealing trekt door de tegels heen,en geeft dat deze tegels soepel worden en hun definitieve vorm makkelijker in nemen.

1_P4200006_goed.jpg

Wel was het erg moeilijk om de ronde vorm erin te krijgen,dus de cirkel.
Maar het is uiteindelijk toch gelukt.

1_P4200007_goed.jpg

Wordt uiteraard vervolgd,want er is nog veel te tonen.. ^^

Ron.

En in de volgende plaatjes is de kegel volledig betegeld.

Dat was erg en ook erg lastig en moeilijk.Ik wil proberen om de originele plaatsen zoveel als mogelijk te volgen.Ik heb enkele foto`s en tekeningen waarin dit goed is te volgen.Maar helaas niet voldoende,omdat de verwering best wel een impact erin heeft gegeven bij het origineel.
Leuk,dat wel,om dit als voorbeeld te hebben voor later.

Op een plek is het mij helaas niet mogelijk gebleken om dit helemaal correct te krijgen.In de groene cirkel.

1_P4250003_goed.jpg

Daar lukte het mij maar niet om het goed te krijgen.Daarom heb ik hier twee kleine tegeltjes geplaatst.Toegegeven het is niet origineel,maar vult het wel goed aan.En later als het eenmaal zwart is,valt het nauwelijks op.

En wie heeft er nu meegevaren in de KURSK om het te controleren?... :ph34r:

Dus ik vind dit prima zo geworden.

In de onderste foto is de overgang tussen primer en blanke balsa laag goed te zien in de nu gesealde tegels.Doordat ze nat zijn,schijnt het prima door.

1_P4250005_goed.jpg

En dit gaf mij een uitstekend gevoel.Net als bij het origineel laat ik hier enkele tegels weg.Later geeft dit er een 3d effect in mee em lijkt het prima op het origineel.

1_P4250002_goed.jpg

Ron.

Hey Ron,

Welkom terug ^^

Ziet er heel mooi uit, maar het zal een flinke klus worden om de hele romp met die tegels te bekleden. Echt een kolfje naar jouw hand dus ;)

Het geeft een mooi "reliëf-effect" op de romp, zonder dat het overdreven is. Ik denk dat het er prachtig gaat uitzien als de romp geschilderd is.

Groeten, Pascal

Dank je wel,Pascal.Gelukkig dat jij er ook zo over denkt.Dan weet ik dat ik wel goed zit ermee.
En ik ben ook blij om er weer te zijn,het heeft gelukkig(alweer)niet al te lang geduurt.

Ron.

En van de boeg ga ik nu eerst verder met de bouw en constructie voor de Tower.De tegels ga ik er als "rode draad"tussendoor op aanbrengen om niet kierewiet te worden :P

Dat heb ik ook gedaan bij de U82 met de klinknagels destijds,dat werkt prima.

Dus op naar de Tower.

Ron.

De Tower heb ik ook als sandwich bouwwijze gemaakt.Bij deze eerste foto`s ervan is enige aanvulling van mij niet direct nodig.Maar als jullie er iets aan willen toevoegen,dan graag...ook als het over de tegels gaat.

1_P4200001_goed.jpg

2_P4200002_goed.jpg

En hier zien we dat ik de tower eerder had gemaakt als de montage van de tegels aan de boeg :D

1_P4200005_goed.jpg

1_P4200004_goed.jpg

2_P4200006_goed.jpg

Hier laat ik het nu verder bij voor even,ik wil niet te vlug door alles heen gaan :nowink:

Ron.

Mooi mooi mooi Ron ;)

Seal je de tegels met blanke lak of poriënvuller?

Opmerkingen heb ik niet :)

ziet er indrukwekend uit al die tegels ron. en wat wil je nu met die open plekken gaan doen? want verf op balsa zal er tog anders uitgaan zien dan op je tegels. dus daar ben ik ff niet mee.

ron,
zoals ge zegt,
wie is er als modelbouwer voor de 100 procent
op de hoogte hoe de tegels op de romp zitten.
ik in elk geval niet,
ik denk zelf dat er niet veel bouwers het u zullen na doen.
ron,het is gewoon prachtig op uw topic te volgen
en dit machtig vaartuig te zien gestalte krijgen.
groetjes,ronny

ziet er indrukwekend uit al die tegels ron. en wat wil je nu met die open plekken gaan doen? want verf op balsa zal er tog anders uitgaan zien dan op je tegels. dus daar ben ik ff niet mee.

Gelijk heb je,en ook meteen een goede opmerking.
Die plaatsen waar er geen tegels komen,is inderdaad waar het balsa tevoorschijn komt.
Lak zal daar ook inderdaad een ander effect geven.En dat is een effect wat we niet willen.

Derhalve zit er daar plamuur onder.Dat moet ik wel eerder daar onderin aanbrengen.

Zeer goede opmerking^^.

Ron.

ron,
zoals ge zegt,
wie is er als modelbouwer voor de 100 procent
op de hoogte hoe de tegels op de romp zitten.
ik in elk geval niet,
ik denk zelf dat er niet veel bouwers het u zullen na doen.
ron,het is gewoon prachtig op uw topic te volgen
en dit machtig vaartuig te zien gestalte krijgen.
groetjes,ronny

Dank je wel,nu de tower gestalte gaat krijgen zal het ook steeds meer gaan lijken op het origineel.

Ron.

hmm ron kun je dan geen tegel onder de andere lijmen dan heb je ook het verschil in hoogte en tog de zelfde ondergrond. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel maar dat zal wel zeker.

je ziet maar wat je er mee doed ;)

Zo he. Dat is even een update. :P

Rik kan weer lekker slapen, nu dit weer online is. :P

Maar wel even wat anders. De touwer. Volgens mij zou je toch een strakkere verbinding moeten maken. Je ziet nu nog een kiertje en dat zul je straks ook moeten afwerken. Of komt daar nog iets langs?

Verder is alle kritiek gegeven die ik kan geven. De tegels worden straks met het verweren natuurlijk weer erg mooi geacentueerd. Dan komen ze wat realistischer uit. Ben daar al heel benieuwd naar.

;)

Later heb ik er nog een plankje bovenop gemonteerd,om de ronding van het verticale naar het horizontale dak vloeiend te maken.De spleet die je bedoeld zal waarschijnlijk de overgang tussen tower en dek zijn?.

Dat is later wel te verhelpen door kit en plamuur.Ook komen er daar nog tegels overheen.

Rik,werk jij bij UPC,trouwens?.

Ron.

In de volgende foto`s is een beetje beter te zien hoe de constructie je om de tuin kan leiden.Nu het bekleed is,liggen de verhoudingen al iets beter.

1_P4250006_goed.jpg

Bovenop zien we de ontsnappings capsule.Hierin zouden alleen een klein aantal mensen kunnen plaatsnemen.Bedoeld als buffer,immers er zou ook een ontsnappings capsule op het dek achter de tower zijn.Deze zit onder de lange verhoging.Daarin zou de gehele bemanning plaats kunnen nemen.

1_P4250010_goed.jpg

De tower ligt er hier los op,dus daarom dat het scheef ligt...

1_P4250007_goed.jpg

1_P4250008_goed.jpg

1_P4250011_goed.jpg

In onderstaande foto is te zien,dat ik de overgang tussen missile luiken en romp heb aangevuld met een extra latje.

1_P4250013_goed.jpg

1_P4250012_goed.jpg

Ron.

En zo zijn we alweer bij het detailleren van de tower aanbeland.
Er moet heel wat gebeuren,al zou je dat niet zeggen als je naar het origineel kijkt.

De eerste stap behelst het maken van de opening voor de wacht.
In tegenstelling tot andere subs,heeft de KURSK een hele kamer hier in de tower.Er is een opening in het dak,dus bij het duiken loopt deze hele kamer natuurlijk onder water.Aan de voor en zijkant ervan zitten ook ramen,terwijl er in het midden een aanstuur mogelijkheid is en de sluis voor de verkennings periscoop.

Maar goed dat alles voor later...

De eerste stap nu dus.

Eerst alles goed aftekenen.

1_P5030001_goed.jpg

Met een goed scherp mes langs de lijntjes snijden,zodat er geen stukjes uit gaan langs de randjes.

1_P5030002_goed.jpg

IN het midden ook een lijntje getrokken,zodat alles als een deurtje open gaat...lekker gemakkelijk en strak.

1_P5030003_goed.jpg

Tempex eruit snijden tot aan de juiste diepte en dan ziet het er zo uit..

1_P5030004_goed.jpg

1_P5030005_goed.jpg

Om ook de randjes goed rond te krijgen heb ik er verschillende diktes gemonteerd.Veiliger om te schuren.

1_P5030006_goed.jpg

En er moet ook een vloertje gelegd worden,en met acrylglas gaat dat heel goed.En omdat het doorzichtig is,is het ook gemakkelijk af te tekenen..langs de randjes.. :P

1_P5030009_goed.jpg

Ron.

Ziet er goed uit Ron.
De contouren van de Kursk beginnen er goed in te komen met de tower erop.

Zozo, ben ik even een maandje niet op het forum en Ron heeft z'n Kursk al bijna te water gelaten!
Je hebt schitterende stappen gemaakt Ron, vooral de betegeling vind ik goed geslaagd en heel knap gedaan. Jij hebt je duidelijk niet laten afleiden door het mooie weer :D

groeten, Rinie

Terug
Bovenaan