Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er zeer goed en mooi uit newbie, die G4 ga je gebruiken als porienvuller of ga je het hier mee waterdicht maken, of komt er nog een laagje polyester mat in?

voorlopig waterdicht maken

daarna 2de huidlaag van papier.

G4
en dan verven.
 
dag,luc
meschien een stomme vraag,maar de tweede huidlaag van papier
moet deze dan ook worden verjongt of hoe gaat dit in zyn werk.
ik veronderstel dat dit waarschynlyk toch net iets gemakelyker werkt dan latjes
of zie ik iets over het hooft
groetjes,ronny
 
damn luc papier ik kan er nog altijt niet goed bij warom je dat doet.
als je een steen raakt onderwater schuurt je papier er zo af en kun je vanzen niew beginnen. ik vind het tog maar een riskante onderneming hoor.
 
maar de tweede huidlaag van papier
moet deze dan ook worden verjongt of hoe gaat dit in zyn werk.

@ Ronny : Tot aan de berghouten(de verdikking onder de kannonsgaten) moet er niet verjongd worden.
Onder de onderste berghout moet ik misschien een 5tal cm verjongen maar de rest wordt beplaat met koperalu.Deze is niet verjongd dus eigenlijk komt die 5cm niet zo nauw.
Ik ga wel proberen het papier schuin te snijden zodat als er 2 "planken" tegen elkaar liggen je een overgang/naad ziet.

damn luc papier ik kan er nog altijt niet goed bij warom je dat doet.
als je een steen raakt onderwater schuurt je papier er zo af en kun je vanzen niew beginnen. ik vind het tog maar een riskante onderneming hoor.


@ amazone : Het papier wordt keihard,juist plastiek.
Het onderwaterschip is beplaat en er hangt nog een ballastkiel onder.
Dus vermoedelijk gaat eerst de ballastkiel de stenen raken.
1/3 van het gewicht is de boot met RC en accu's.Al de rest van het gewicht moet in de ballastkiel wil je ze zeilend maken.
De toekomst zal het uitwijzen.
 
man-man-man !

prachtig wat je hier doet, Luc

ik heb deze romp verleden jaar in levende lijf kunnen bewonderen en ik weet hoe groot het is, het gaat indrukwekkend worden eens het op het water ligt.

enne, je gaat ook van auto mogen veranderen ;)

de groetjes,

Laurent
 
enne, je gaat ook van auto mogen veranderen ;)

de groetjes,

Laurent
Heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan: een grotere auto (onze bootmobiel) gekocht en alleen om makkelijker de boten te kunnen vervoeren. Echt waar! ^^



Droop
 
Applaus Luc, ongeloofelijk mooi,:huh: je gaat moeten later mooi water zoeken hoor. Een meertje met status.........zo iets waar je naamgenoot Luc op vaart :laugh::laugh:

Groetjes
Ward
 
Laurent,luc en ward .

Bedankt voor de complimenten.

Als Luc niet zo ver woonde gingen we samen de maidentrip doen.
Maar de Princes en ST zullen ooit zij aan zij liggen.:D:D

Laurant de Galaxy is groot genoeg.

PS Ik heb alles ingesmeerd met G4 en het onderwatergedeelte zelfs 3x.

De liter G4 is op.

Ga straks eens een bad laten vullen en hem daar laten inliggen tot morgenvroeg.
Als er dan geen water instaat ben ik tevreden.
 
Als Luc niet zo ver woonde gingen we samen de maidentrip doen.
Maar de Princes en ST zullen ooit zij aan zij liggen.:D:D



Ga straks eens een bad laten vullen en hem daar laten inliggen tot morgenvroeg.
Als er dan geen water instaat ben ik tevreden.
Al moet ik er desnoods voor tot in Sjakamaka rijden. :laugh:

Goed idee Luc om de badtest te doen.
Ik denk niet dat het zal nodig zijn om haar er tot morgenvroeg te laten inliggen. Na een uurtje zal je al kunnen merken of de test al dan niet geslaagd is. ;)



Droop
 
Eerst de (holle)Wulf afgewerkt.

1_Afbeelding_306.jpg

Daarna 3x ingesmeerd met G4

1_Afbeelding_307.jpg


De badtest.

Leeg op dit moment weegt ze 9 kilo.

In het water gelegd.

1_Afbeelding_308.jpg

Zoals je kunt zien aan de papiertjes ligt ze hoog boven op het water.
Zeer Onstabiel.

Het ligbad is juist groot genoeg :wub:

1_Afbeelding_310.jpg

1_Afbeelding_309.jpg

13 kilo lood ingedaan.

gevolg :

1_Afbeelding_311.jpg

6kg water erbij ingegooid.

1_Afbeelding_313.jpg


Dit zou dan ongeveer de waterlijn moeten zijn.

1_Afbeelding_312.jpg

Totaal gewicht dus 28kg.

Na een kwartiertje had ik water in de boot.
Ik hoop dat dit de veroorzaker is.(thv die plaats kwam het water binnen)

1_Afbeelding_314.jpg

Dit was een spleet van nog geen mm breed.

Ondervinding : Persoonlijk vind ik dat de G4 de spleten niet echt opvuld.
De gaten van de punaises krijgt de G4 niet dicht.
Dus nog veel plamuurwerk te verrichten.:(:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch een indrukwekkend zicht zo in je bad!

Ik heb (nog) geen ervaring in het waterdicht maken maar het is toch al goed dat het geen zeef is denk ik. Misschien dicht het wel na het papier + G4 dat er nog op moet komen...
 
Luc, zoals ik al eens eerder had aangehaald, was ik al een beetje bang voor het feit van lekkage. G4 heeft geen enkel vullend vermogen. Het is als een soort van imprechnant. Wat je zou moeten doen is dit hele schip eens goed glad schuren en dan met houtlijm insmeren. Dan terwijl de lijm nog nat is met houtstof nevelen en deze volledig in de porien en in de kieren wrijven. Dan goed schuren. Natuurlijk wel met watervaste houtlijm.

Verder moet ik zeggen dat het een erg imposant schip is hoor. Je maakt mij nu wel heel erg enthousiast. Keep up the good work.
 
Hoi Luc,

Een dame met een waterverplaatsing van 28 kg, da's geen klein bier hoor.
Om die in een vaarwater te leggen moet je al met z'n tweeën zijn of je moet kunnen gebruik maken van draagriemen.

Als je niet weet waar de lekkage vandaan komt, dan kan je de binnenkant van de romp 'bepoederen' met talkpoeder. Ja, die van de baby's.
Vervolgens leg je haar terug in het water en waar de talkpoeder is uitgelopen, daar bevindt zich dan het lek.

Het is wel al een zeer prachtig zicht om haar zo op het water te zien drijven. Ze voelt zich blijkbaar volledig in haar element. ^^
Beeld je daar nu eens die zeilen bij... ... ... machtig... .

Pure klasse!!!




Droop
 
Hoi Luc,

ik sluit me volledig aan bij Droop en Rik het ziet er vormidabel uit.-fck-
Maar ik heb een vraagje na dat je de buitenkant hebt bewerkt zou je dan ook niet misschien de binnenkant ook niet bewerken?
Bij ons in de club hebben ze dit ook gedaan om toch zeker te zijn dan er geen water binnen komt.
G4 is een porienvullen het zet een film laagje op de beplanking.
Zodat je geen invloed meer krijgt van buiten af (werken van het hout).
Het zal zeker wil op gelost worden misschien toch eerst de raad van Rik op te volgen.
Ik kom zeker eens meer naar je prachtig werk kijken!!!ApplausApplausApplaus
 
ziet er machtig goed uit luc en dat gaatje krijg je wel dicht.

ik vind dat ze al behoorlijk diep licht zonder gewicht er in dat had ik eerlijk gezegt niet verwacht.



hoe stabiel ligt ze met gewichten er in ?
 
Zeer indrukwekkend Luc!
Ik blijf je met zeer veel interesse volgen, want ik kan hier veel leren voor mijn eigen romp (Titanic)!

groeten, Rinie
 
dat ziet er gewoon geweldig uit Luc!!hier ben ik nu echt jaloers op ;)

ik kan niet wachten tot hij helemaal af is

een jaloerse bewonderaar :P
 
hoi mannen ,bedankt voor de lovende woorden. :D:D


Het is als een soort van imprechnant. Wat je zou moeten doen is dit hele schip eens goed glad schuren en dan met houtlijm insmeren. Dan terwijl de lijm nog nat is met houtstof nevelen en deze volledig in de porien en in de kieren wrijven. Dan goed schuren. Natuurlijk wel met watervaste houtlijm.

Rik : zoals michel al zei moet er nog een 2de huidlaag van papier opkomen terug opnieuw ingesmeerd met G4.

Daarna emailverf .

Dan terug opnieuw G4.
Ik hoop dat dan zeker eventuele lekkage weg zijn.

De koperen beplating zal afhankelijk of er nog een lek is ingesmeerd worden met epoxyhars.
Is er geen lek dan kan het zijn dacht ik wacht om het koper op een natuurlijke wijze te laten verweren.Een optie aangereikt door Ron/homeghost.

Ook is er nog een optie aangereikt door Paul op Modelbouwforum nl. ipv paier terug opnieuw fineer gebruiken.(probleem : ik wil ze in de originele kleuren rood/zwart)


Als je niet weet waar de lekkage vandaan komt, dan kan je de binnenkant van de romp 'bepoederen' met talkpoeder. Ja, die van de baby's.
Vervolgens leg je haar terug in het water en waar de talkpoeder is uitgelopen, daar bevindt zich dan het lek

Luc : Talkpoeder ,zeer goede tip,wist ik nog niet.


Maar ik heb een vraagje na dat je de buitenkant hebt bewerkt zou je dan ook niet misschien de binnenkant ook niet bewerken?

John : de binnekant is al behandeld met G4. Als je goed ziet dan zie je dat de balsa iets donkerder gekleurd is. Dit tgv van de G4.
Ik ben ook nog van plan bepaalde holtes waar ik zeer moeilijk aankan of zien of er water in staat nog op te vullen.
Hoe weet ik nog niet. Opvulhars (elektriciteit) is redelijk duur en ik verschillende liters nodig.


ik vind dat ze al behoorlijk diep licht zonder gewicht er in dat had ik eerlijk gezegt niet verwacht.

Dirk : ik vond eerlijk gezegd dat ze hoog op het water lag.

Zeer onstabiel. Legde ik in het begin een halve kilo lood aan BB dan maakte ze direct slagzij.

Met 19kilo in haar buik was ze niet meer zo onstabiel,maar ik heb nog nooit met een boot gevaren zodat ik niet weet wat echt onstabiel is.

Ik denk dat ik ze tot aan de onderste berghouten in het wat ga leggen.
Er staat nergens een LWL-lijn vermeld op de plannen.


Daarom heb ik ook besloten dat al het gewicht dmv een loodbulb onder het schip wordt gehangen.



Siemen en Rinie :bedankt
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik ook besloten dat al het gewicht dmv een loodbulb onder het schip wordt gehangen.


hmm natuurlijk als het niet anders kan zal je wel moeten . ik heb daar ook al aan gedacht om een soort u perfiel over de kiel te bevestigen zodat al het gewicht onderaan in het midden hangt. wat je natuurlijk kunt los maken voor transport. zo moet je ook niet beginnen gewichten tassen in je boot als je wild gaan varen . met alle gevolgen vandien moest er eens iets op het dek vallen en veel schade kan maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan