Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
luc,
wat de waterlijn betreft,in anatomy of the victory komt de waterlijn gelyk
met de onderste trede van de zeg maar trap in de zyde van het schip.
is meschien een voorbeeld voor uw schip
groetjes,ronny

Ronny, bedankt voor de info.

Heb juist Pirates o/d Caribien III gezien en op laatst zag ik de Indepedence zeilen met het water tot aan de onderste berghouten.

Eigenlijk wil ik ze zo diep mogelijk leggen zodat ze stabiel is.

Luc,

nooit geen G4 op verf smeren , het heeft geen nut, en in het slecht geval kan het gebeuren dat je verf afvalt...

de groetjes,

Laurent

Newbie, Zoals ik al heb aangegeven bij de galerijen ben ik toch bang je nu niet meer helemaal waterdicht kunt gaan werken. Je kunt nu heel moeilijk alle kiertjes Volgens mij is het overplakken met papier en g4 niet een goede oplossing. Ik denk dat je toch verder moet gaan kijken. En echt dicht moet maken, desnoods met een soort van vloeibaar hout. Dat dan als plamuur gebruiken waarna je alsnog alles glad kunt schuren. En dan daarna met het papier eroverheen om het schip af te werken.

Ik hoop dat je het goed dicht gaat krijgen. Natuurlijk volg ik in spanning af.

@ laurant :

nooit geen G4 op verf smeren

oei,dan heb ik het ergens verkeerd gelezen/begrepen.

Bedankt om mij te behoeden voor deze stommiteit.:D:D

Laurant ,op die dikke laag G4 ,zal daar nog papier ophouden bevestigd met houtlijm???

Dezelfde vraag voor fineer.

Of moet ik gaan omschakelen naar andere lijm.
Het hout voelt nu echt glad aan en zeker niet meer poreus.
Dat ik eerst nog moet schuren voordat ik houtlijm gebruik weet ik.

@ Rik :

Voor de zijgalerijen en de spiegel heb ik eigenlijk niet echt schrik eerlijk gezegd.

Deze moeten kunnen weerstaan tegen spattend water en niet tegen onderdompeling van water.(als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik weet nog een 2tal hoekjes die ik zeker moet opvullen met houtplamuur maar de rest is spatwaterdicht gemaakt.Ben ik vrij zeker van.:$:$
(Ik ga er de handsproeier is op zetten en bekijken wat het geeft)

Ik heb meer schrik om het dek waterdicht te krijgen en om het water af te voeren.

Maar inderdaad zeg nooit nooit want dan komt murphy.

Ik ga van de week nog eens een test doen, want de romp moet waterdicht zijn voordat ik begin met de koperbeplating.

In ieder geval bedankt allebei voor de goede raad die ik zeker niet langs mij neerleg.

Hoi Luc,

ik heb een vraagje op de vulhars waar je het over had.
Ik zelf werk in onderaanneming voor eandis, maar is het die vulhars die we gebruiken om aftakmoffen op de gieten?
Het zit verpakt in een alluminumzak en het is een twee componenten hars.
En heb je daar al een mee gewerkt, ik heb er wel eens aangedacht maar zelf nog nooit uitgeprobeerd.
Tegen mijn hebben ze eens gezegt dat het geen goed idee is.
In ieder geval ben ik ben benieuwd naar je testen volgende week. SUC6!!!!!!!

Ik vraag mij af als je wel nog papier op je romp moet plakken. Het ziet reeds effen uit, volgens mij...

Indien je dat toch wilt, eerst de lagen G4 goed wrijven met een "scotch brite" of heel fijne schuurpapier gebruiken, dan het papier met D3 houtlijm plakken en weer bedekken met G4.

de groetjes,

Laurent

Hoi Luc,

ik heb een vraagje op de vulhars waar je het over had.
Ik zelf werk in onderaanneming voor eandis, maar is het die vulhars die we gebruiken om aftakmoffen op de gieten?
Het zit verpakt in een alluminumzak en het is een twee componenten hars.
En heb je daar al een mee gewerkt, ik heb er wel eens aangedacht maar zelf nog nooit uitgeprobeerd.
Tegen mijn hebben ze eens gezegt dat het geen goed idee is.
In ieder geval ben ik ben benieuwd naar je testen volgende week. SUC6!!!!!!!

--------------------------------------------------------------------------------

grtjes John

John ,ik werk bij Infrax(conc. Eandis) en ken het spul dat jij bedoelt.
Dit geeft nog altijd een lichte uitzetting als ik min niet vergis.

Het vulhars wat ik wilde kopen is giethars om verbindingspotjes van verlichting in de tuin vol te gieten.Dit zet niet uit en is volledig vochtafsluitend en vochtbestendig.
Maar kost veel geld.Ik dacht +/-30euro voor 1,4liter of 1.4dm³ te vullen.
En zoals je zag heb ik geen klein bootje.

Ik vraag mij af als je wel nog papier op je romp moet plakken. Het ziet reeds effen uit, volgens mij...

Indien je dat toch wilt, eerst de lagen G4 goed wrijven met een "scotch brite" of heel fijne schuurpapier gebruiken, dan het papier met D3 houtlijm plakken en weer bedekken met G4.

de groetjes,

Laurent

Bedankt laurant,ik was aan het tweifelen geraakt omdat het hout nu zo glad is als een babyvelletje en had schrik dat zelfs met schuren het papier niet meer gaat houden.
Gij zijt de man met ervaring dus sorry voor het vragen.

Met het papier wil ik gewoon de huidplanken mee nabootsen meer niet.
Als ik ze nu zou schilderen dan zitten er niet realistisch houtverbindingen in dus daarom het papier.niks meer niks minder.(natuurlijk is het papier nog eens een extra bescherming tegen lekken.)

t'is al een tijdje geleden maar de tijd om te bouwen is zo goed als nul.

De koperen plaatjes zijn gesneden en geklopt.

1400 stuks

1_Afbeelding_316.jpg

1_Afbeelding_315.jpg

Eventjes nog uitleggen hoe ik de mal heb gemaakt.

Tip gebruikt van Amazone en dus knutsel-bastelfolie gaan halen (met koperuitzicht)

Platen van 20 op 30cm.
Gesneden in 13mm repen

file.php

Op maat gesneden.(37mm)

file.php

Een mal gemaakt volgens de tekening van Ward zijn How-to.
91 naaldjes van 0.5mm dik en 5mm lang zitten erin.

file.php

1_Afbeelding_320.jpg

Waar men moet op letten is dat je een multiplex moet gebruiken als hout om al die gaten in te boren.Neem je hiervoor een hardhout,dan zal dit gaan splijten tgv al die gaatjes op een rij.

Ten tweede onder de mal met al de naalden leg je een metalen plaat.Zou je hier hout onder leggen dan zullen de naalden na verloop van tijd door het kloppen met de hamer wegzaken en krijg je een andere afdruk.

Mijn grootste probleem was eigenlijk iedere naald exact even lang te krijgen.

Hoe heb ik dit opgelost.

Een stuk hout genomen van 5mm dik (dikte bepaalt de lengte van de nagels)

1_Afbeelding_317.jpg

Er een gat in geboord van 0.5mm.
De naalden zijn 0.6mm dus blijven ze erin steken.

De rest afgeknipt

1_Afbeelding_318.jpg

En dan op een schuurband de restjes weggeschuurd.

1_Afbeelding_319.jpg

Al de naalden zijn nu even lang.

Nog een kleine tip.
Een stukje papier leggen onder het koperen plaatje voordat je het relief erin klopt.Door nu aan het papier te trekken komt het koperen plaatje van de naalden los(zit soms goed vast).Het papiertje kan blijven liggen voor het volgend plaatje.

2de tip. In het begin gebruikte ik balsa hout om op te slaan.Maar na 25tal platje was het balsa al te hard vervormt waardoor de koperen afdruk slechter werd.
Na een 200-tal plaatje overgeschakeld op multiplex. De eerste 10 plaatjes waren minder goed maar je kan gerust een 300-tal plaatjes kloppen voordat dit stuk hout ook slecht resultaat gaf.
Achteraf elk plaatje nog eens platkloppen met een stukje balsahout.

En nu kan het monteren beginnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie uitleg Luc, hier help je zonder twijfel meerdere mensen mee!

Ik ben benieuwd naar de montage ervan. Ben je er al uit welke lijm je gaat gebruiken?

Ben je er al uit welke lijm je gaat gebruiken?

De bizonlijm was hier niet geschikt voor. Een gesmotter.Goed voor 1 of 2 onderdelen maar niet voor 1400 plaatjes te lijmen.

Oplossing : dubbelzijdige plakband.

Probleem: deze plakband is niet waterbestendig.
Heb dus een proefstuk gemaakt van plexiglas met 15 plaatjes op.Dit ingesmeert met G4 (1 laag) en niet epoxy.Droogtijd was wel 1 nacht.
Maar na 12 uur in het water te hebben gelegen(volledig ondergedompeld) zat alles er nog zeer stevig op.Dus ik ga voor deze optie.

Berichtje van Bertus op Brouwers

Wow het begint echt al wat te woorden he/ Zeker zo in de badkuip, maar man o man, je heb heel wat ballast nodig, en een hoop geduld voor die plaatjes. Was het niet handiger om deze gewoon af te kekenen op een groter stuk en dat dan tegen de romp plakken?

antwoord :

hey bert,ik denk dat dit de gemakkelijkste methode is.

Zelfs met deze kleine plaatjes is het al moeilijk om de stroomlijn van het schip te volgen.Ik heb gekozen zonder overlapping ,kwestie van een goede hechting te krijgen.Als het statisch was zou ik zeker overlappen,is veel gemakkelijker. (meer tolerantie)

Er waren zo'n 20 uur nodig om deze plaatjes te maken.
En gisteren heb ik met dat prachtig weer in Belgie nog eens hard kunnen doorwerken(10u) aan de ST met als gevolg dat alleen de kiel nog moet worden beplaat.
Foto's volgen als het af is.

Hey Luc,

Respect voor wat je hier met die koperen plaatjes gepresteerd hebt. Applaus

Ik doe het je niet na hoor.:nowink:

Droop

Newbie,Luc

Een goede verbetering van je mal.
Ik zal mijn nieuw mal ook op die manier maken.
Deze die ik nu heb is al zo versleten dan dat hij groot is.
Ik heb wel met La Renommée geluk, die fregat had geen verkoperde romp.

Groetjes
Ward

Luc,

ik weet niet of je deze foto's gezien hebt,maar ik vind dat de koperen plaatjes hier mooi geplaatst zijn.
Laurent kan je waarschijnlijk zeggen wie de bouwer is, het schip stond opgesteld op de Modelma bij de club van onze zeeman.

1_IMG_1182.jpg

1_IMG_1183.jpg

Grts

Johan

goede moed om je romp vol te plaaten

Luc,

ik post niet vaak, omdat ik niets nuttig kan verzinnen. maar ik moet toch wel zeggen dat ik dit project enorm prachtig vind. ik hoop ook ooit zo'n schip te maken, als ik ouder ben. maar dan wel statisch ;)

doe zo verder

Dat zijn wel een heleboel plaatjes hoor.

Enne wat zegt de psychiater er nu van. :unsure:

Maar ik ben natuurlijk wel reuze benieuwd naar het resultaat van dit vele werk als het op de romp zit.

Dus lekker plakken he. En niet vergeten foto´s te maken. :laugh:

Mannen ,allemaal zeer hartelijk bedankt voor de reacties en hulp :D:D:D

en zoals beloofd de foto's.
Her zit nergens kleurverschil op ofzo is zuiver het lichtinval op het blinkend koper.

1_Afbeelding_324.jpg

1_Afbeelding_321.jpg

1_Afbeelding_322.jpg

1_Afbeelding_323.jpg

1_Afbeelding_325.jpg

1_Afbeelding_330.jpg

1_Afbeelding_328.jpg

1_Afbeelding_329.jpg

1_Afbeelding_331.jpg

1_Afbeelding_327.jpg

1_Afbeelding_326.jpg

:-|:-|:-|:-|:-|:-|

Oemf nu al??

Maar echt wel heel mooi. Mijn complimenten. Sta ik even met den bek vol tanden. :huh::huh:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan