Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
Walesha zei:
Modelbouw van de bovenste plank.... ik blijf telkens weet genieten!

Maar wat staat er eigenlijk vooraan op die Humvee... een soort detector ofzo?

dat is een zogenaamd "Rhino device" en is een van de middelen die gebruikt wordt om "bermbommen" uit te schakelen

Walesha zei:
***Btw; die foto met die twee Humvee's, de lage is de gewone versie, de andere heeft men hoger op zijn wielen gezet om te dienen in Afghanistan i.v.m. betere bescherming tegen bermbommen. Met dat zelfde doel heeft hij ook grotere en bredere banden.

nope, de hoge versie heeft het nieuwe oshkosh onderstel dat ontwikkeld is na een jaartje of 10 aan ervaringen in off-road gebruik van de humvee en is momenteel voornamelijk in gebruik bij special forces en de marines. voor eventuele bermbombescherming wordt voornamelijk gewerkt met een v-vormige badkuip onder het chassis (als deflector zeg maar) in combinatie met diverse jamming devices zoals de Rhino en de Duke (zeg maar die dikke antenne aan de achterkant)

voor de reserve info:

TAK-4i Intelligent Independent Suspension System:
http://www.army-guide.com/eng/article/article_2306.html

Counter RCIED Electronics Warfare System, CREW Duke:
http://www.srcinc.com/what-we-do/product.aspx?id=95

Rhino Convoy Protection Device:
http://www.pica.army.mil/pmccs/pmieddefeat/defeat/rhino.html

Tja, prachtig gedaan. Echt een meesterwerkje in mijn ogen maar ik zou toch graag iets van opbouwende kritiek schrijven.

Ik heb vroeger aan offroaden gedaan en het profiel van de banden die je op de hummer hebt staat zijn zowat de slechtste voor los zand. Dus in midden oosten geraak je daar geen enkele duin mee op. Ze zijn namelijk heel grof (een soort simex profiel) en dit is ontwikkeld voor in modder. In los zand graaf je je gewoon in met zo'n banden.

Ik laat dit maar weten ter info hé man. Niet slecht bedoelt maar qua realisme voor een voertuig voor het midden oosten is het niet helemaal realistisch...

buiten dat iraq echt niet alleen maar bestaat uit zandbakzand (been there, done that :wink:) zat ik eerder te denken richting afghanistan voor de hele bende en daar kan het, met name in de bergen en in het herfst- en winterseizoen, een beste kledderbende zijn en vandaar dus ook de "swampers" :wink:

het "leuke" aan afghanistan als setting is dat je met name alle kanten op kunt qua materieel aangezien het klimaat daar loopt van 35+ tot -20 en van super droog tot aan kleddernat en dikke lagen sneeuw.

Mooie vorderingen aan deze. Weet je al hoe je deze gaat schilderen/spuiten, een combinatie van woodland met zandkleurige bepantsering?

Ben wel benieuwd naar de aankleding met de PE, dacht dat je daar nooit ging aan beginnen... ;-)

een waar genot voor het oog 8) prachtig wat je allemaal bouwt hoor , ik word er gewoon stil van.

en erg mooie fotos zoals leken als ik kan ik tog een beetje volgen wat je alemaal doed

Mooie vorderingen aan deze. Weet je al hoe je deze gaat schilderen/spuiten, een combinatie van woodland met zandkleurige bepantsering?

Ben wel benieuwd naar de aankleding met de PE, dacht dat je daar nooit ging aan beginnen... ;-)

om heel eerlijk te zijn heb ik tot nu toe zo'n beetje 0 idee over wat ik met de kleuren ga doen...
doorgaans heb ik niet veel meer dan een basisconcept in gedachten wanneer ik eenmaal aan de slag ga met de verfsproeiert en werk ik dat pas uit als ik eenmaal echt begonnen ben. ik werk doorgaans niet zo heel erg volgens de "zo hoort het te zijn" methode als ik eenmaal begin maar ga meer voor wat "goed voelt"; voor mij is een model uiteindelijk één geheel wat ook (en ja, dat klinkt best wel zweverig eigenlijk :wink:) harmonieus aan moet voelen als je het eindresultaat bekijkt en of het dan helemaal hysterisch correct is vind ik dan van ondergeschikt belang.

een waar genot voor het oog prachtig wat je allemaal bouwt hoor , ik word er gewoon stil van.

en erg mooie fotos zoals leken als ik kan ik tog een beetje volgen wat je alemaal doed

kijk, en da's altijd mooi om te lezen wegens da's nou net de reden waarom ik dit soort verslagen schrijf!
ik ben destijds voornamelijk begonnen met het schrijven van dit soort uitgebreide verslagen vanuit frustratie voortkomend uit het gebrek aan duidelijke en heldere verslagen waarin de informatie zo gebracht werd dat je zaken kon overnemen en zelf uitproberen. toen ik in 2006/7 met modelbouwen begon liep ik vooral tegen het probleem aan dat de meeste mooi gebouwde modellen werden gebracht als "magisch" geheel (nu zie je een doosje en nu een compleet, vol realistisch model) waarbij je maar voornamelijk moest raden hoe zaken gedaan waren door de bouwer en je alleen maar steeds gefrustreerder raakte doordat wat je zelf maakte nooit zo mooi werd als wat je op de interwebs had gezien.
Met name jonge en/of beginnende modelbouwers haken vaak door dergelijke frustraties al snel af en aangezien modelbouw toch wel een redelijk uitstervende hobby is onder de jeugd heb ik me destijds voorgenomen om verslagen te gaan schrijven die èn aantrekkelijk waren om te lezen en tegelijkertijd ook gebruikt konden worden door startende bouwers om als leidraad te gebruiken voor wat betreft het verbeteren van technieken en te kunnen zien dat veel van de zaken die een model zo realistisch maken vaak niet meer zijn dan handigheidjes die je even door moet hebben.
het merendeel van wat ik voorbij laat komen in verslagen zou voor iedereen die geen last heeft van het twee-linker-handen-syndroom na te doen moeten zijn (en in sommige gevallen zelfs netter en beter) zolang je als bouwer maar durft eens wat anders te proberen dan de standaard routine van doosje open maken, onderdeeltjes plakken, verf smeren, plakkers plakken en model in de kast zetten...

oh, en natuurlijk ook nooit vergeten om oplossingsgericht te denken in plaats van alleen maar probleemgericht :wink:

volgende update moet trouwens even op zich laten wachten aangezien ik voor nu me even bezig moet houden met een projectje voor een korte groepsbouw op m'n eigen forum waarbij we binnen een maand een stapeltje modellen gaan bouwen voor op onze presentatietafel op de ESM in nieuwegein

dooske.jpg

Nou Grendel, déze topic heb ik nu bijgelezen ende bekeken... helemaal geweldig compliment02_zps1f780117.gif

vraag : deze combi aanbieding in de vorm van de truck + ahumvee (incl. knalspul en gadgets voor beiden), is dat een hysterisch verantwoorde
weergave, of een invulling naar jouw eigen idee ?
Niet dat ik geschiedenis kopietjes belangrijk vind, maar ben eenvoudig nieuwsgierig naar de plannenmakerij...

enne... je vertelt zó lekker weg dat ik onderweg je vliegendewalvistopicartikelverslag gewoon móest uitlezen :why:

smazzels ;)

hmmmmm dat ziet er hier zeer voortreffelijk uit als je het mij vraagt, knap werk.

nu vind ik persoonlijk dat je het geheel ongeschilderd zou kunnen laten. al dat scratch en upgrating wegsteken onder een verflaag zou jammer zijn.
Nu, het is jou model en heb ik er niets aan te zeggen

Idd Famo, veel werk gaat soms verloren of beter: wordt aan het zicht onttrokken na het schilderen, maar anderzijds is een ongeschilderd model ook niet echt af hé. :wub:

Ha Gren, leuk je gisteren gesproken te hebben en dit project live gezien te hebben. Het is echt super gedetailleerd en de afwerking is fraai en menig kitontwerper zou wat van je kunnen opsteken. Ik heb de truck ook staan, die zonder de bak erop en als ik zie hoe basis de kit is en wat jij ervan gemaakt hebt dan verdient het een grote pluim. Of je het moet verven, tja dat is altijd de vraag bij zoveel details, alleen het is wel meer afgerond met een verflaag.

Vrolijke bouwgroet Johanna ^^

vraag : deze combi aanbieding in de vorm van de truck + ahumvee (incl. knalspul en gadgets voor beiden), is dat een hysterisch verantwoorde
weergave, of een invulling naar jouw eigen idee ?
Niet dat ik geschiedenis kopietjes belangrijk vind, maar ben eenvoudig nieuwsgierig naar de plannenmakerij...

de voertuigen op zich zijn realistisch; de m939 word nog steeds ingezet als gun truck en wordt onder andere gebruikt als konvooibegeleider en de humvee is een spec ops-variant (d'r komt nog meer knalspul aan te hangen;-) die ingezet wordt voor reconn missies. een gun truck die een reconn-voertuig met zich meesleept is iets wat je waarschijnlijk niet snel in de praktijk tegen zult komen, maar wegens ik vond het gewoon stoer heb ik er maar een verhaaltje omheen verzonnen en er een zelfstandige search&destroy unit van gemaakt:)

de combinatie is dus vrij onwaarschijnlijk maar zeker niet onmogelijk.

tja, en wat het kleuren van de hele bende betreft...

om heel eerlijk te zijn ben ik er nog niet helemaal over uit; zelf ben ik altijd wel aardig gecharmeerd van "naakte" modellen waarbij je kunt zien wat er allemaal aan werk in is gestoken om de boel wat realistischer te maken, maar aan de andere kant ben ik nu aan het proberen om een zo realistisch mogelijk model neer te zetten en dan is gebrek aan een verflaag natuurlijk wel weer wat minder..

time will tell denk ik zo; ik heb morgen een verplicht dagje vrij (de werkgevert vond dat ik wel even druk genoeg was geweest de afgelopen tijd...) dus ik ga morgen eerst eens even op m'n gemak de werkbank aan kant maken, de m939 uit z'n transportdoos halen (wegens staat nog in ESM-stand) en eens even een overzichtje maken van wat er allemaal nog geklust moet worden.
gaart er maar niet te hard van uit dat 'ie eind van de week al in de verf zit zeg maar ;)

ik vond het gewoon stoer heb ik er maar een verhaaltje omheen verzonnen en er een zelfstandige search&destroy unit van gemaakt
Realistisch bouwen, maar wel naar eigen idee... daar hou ik wel van :yup:

have fun maestro bravo_zpse8aefded.gif

En wij blij dat jij rustig door freubelt Gren...
Weer mooie vorderingen aan deze.

Mark

Binnenkort hoef je geen modellen meer te kopen, wat jij bouwt doen weinig kitmakers je na .... ;)

Al zou Grendel zijn hand er niet voor omdraaien denk ik toch dat hij liever een basis kit heeft om te verbouwen.

Ziet er weer goed uit Grende. Zoals ik al zei op plakkers... BRUTE Humvee.. :)

Ik hou gewoon even een keer de kwakert dicht wegens volgens mij is het allemaal prima zat te zien wat ik de afgelopen paar knutselrondes in mekander heb gefreubeld :wink:

uut_mekander.jpg

buisjespret.jpg

buisjespret2.jpg

voel_je_m_al.jpg

daarom_dus.jpg

nog_een.jpg

voor_de_vorm.jpg

bijna_vergeten.jpg

lappie_plastic.jpg

bewaarbak.jpg

spatrandje.jpg

best_of_both.jpg