Hoofdsponsor

1/6 Mid Produktion Tiger I (Armortek 1/6) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droop
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A heavy Tiger...:P:laugh:
Misschien op dieet zetten ?;):laugh::laugh:

Mark

(Sorry, maar dit kon ik niet laten voorbij gaan :wub:)

@ Peter & Mark: :laugh::laugh:

------------------------------------------------------------------------------------

Landmijnen?

Het voorbije weekend was ik met de Tiger aan het rijden toen ik plots onder de linker sprocket aluminiumvijlsel zag vallen.
Groot alarm!
Landmijnen lagen er niet, vijandelijke troepen waren er niet aanwezig dus kon dit maar één oorzaak hebben: de Tiger zelf!

Toen ik dan een kijkje nam zag ik dat er een inbus boutje van de linker overbrenginskast was losgekomen en dit schuurde doodleuk tegen de sprocket. Daar kwam dan al dat vijlsel vandaan!
Boutje paraplu en m'n humeur onder nul. Goed bezig Droop!

Er zat niets anders op dan Erika de Werkstatt binnen te rijden voor reparatie.
De sprocket verwijderen en een ander boutje indraaien is niet zo'n groot werk maar ik bedacht me dat ik enkele maanden geleden bij Armortek spiksplinternieuwe sprockets had besteld omdat van de originele die ik heb, de tanden niet apart konden verwijderd worden. Die waren in één stuk aan de sproket gegoten.
Die nieuwe daarentegen hebben tanden die men op de trekwielen met bouten moet bevestigen.
In geval van oorlogsschade is dit véél interessanter dan zo'n komplete sprocket te verwijderen.
Daarom besloot ik het nu groots aan te pakken en de nieuwe trekwielen te plaatsen.

De foto's van Erika bij de tandarts:

505.jpg
Hier zien we de overbrenginskast waarvan er zo'n boutje was losgekomen dat doodleuk tegen de sprocket aan het schuren was.
Terwijl de wielen er af waren heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de overbrengingen goed van schroefasvet te voorzien. Dit vet heb ik nog staan van toen ik nog met rc schepen in de weer was.
Het smeert zéér goed en water en vochtigheid krijgen geen kans om de tandwielen aan te tasten. Een klasseprodukt, al zeg ik het zelf.

506.jpg
Links op de foto zien we één van de oude sprockets. Daarnaast staat een nieuwe.
De bouten van de oude zijn nep. Die van de nieuwe zijn wel degelijk de bouten die de tanden op het wiel houden.

507.jpg
Hier zien we nog eens goed het verschil tussen beide modellen.

508.jpg

509.jpg
Na enkele uren was de klus geklaard en had Erika'tje nieuwe tandjes gekregen. Flinke meid! ^^

Terwijl de rupsen toch waren verwijderd heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar wielen optimaal uit te lijnen.
Zoals Yves kan getuigen was dit niet echt goed in orde omdat er soms bij het achteruit rijden door één bepaald loopwiel rare sprongetjes gemaakt werden.
Enfin, ik heb er twee dagen werk aan gehad om alles 200% in orde te krijgen, te smeren, wielen uit te lijnen, hier en daar andere bouten en rondelen te plaatsen.
Na ettelijke testen loopt ze nu als een zonnetje.

510.jpg
Ik hoefde enkel nog de rupsen er terug op te leggen en de juffrouw was terug klaar om de strijd aan te gaan.
Als ik haar geluid op 'uit' zet bij het rijden, dan is het net een naaimachientje (nou ja, eentje van 150 kg dan... :wub: ) dat loopt.

Opdracht volbracht!

Droop

Weer een knap staaltje vakwerk Droop.
Gelukkig viel de schade aan de as dan mee, ondanks dat "afdraaien".

Mark
(Die weeral vol bewondering zit te kijken naar al dat moois)

@ Davy: Erika laat je danken voor de lovende woorden omtrent haar persoontje (tja, ze is nu eenmaal vrouwelijk, hé.. ^^).

@ Mark: Aan de as was er niets hoor. Dat kl*teboutje zat gewoonweg tegen de binnenkant van die sprocket te schuren.
Tja en een stukje ijzer dat tegen aluminium schuurt is gewoonweg om miserie vragen, hé?
Gelukkig dat ik die nieuwe sprockets nog had liggen en elk boutje is nu gesealed hoor. ;)

Droop

Met het mooie weer van vandaag was het nu het gedroomde moment om de nieuwe tandwielen enkele ultieme tests te laten ondergaan.

Ik heb ondertussen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Tiger aan een nieuwe fotoshoot te onderwerpen.
Deze keer was ze niet alleen:

Enkele foto's van Erika en sommige van haar vrienden (de StuG IV kon er helaas niet bij zijn vandaag. :nowink:) :

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11-1.jpg

12-1.jpg

13-1.jpg

14-1.jpg

Droop

Sprakeloos, gewoon sprakeloos...
Haar nieuwe tandjes geven haar helemaal een "Pepsodent"-smile :laugh:
(Allez ik bedoel tandwielen hé :nowink:;) )
Machtig mooi Droop.

Mark

Nog eventjes aansluitend op het bouwverslag van Erika:

Een tijdje geleden hadden we in een ander forum een discussie over het feit dat de luchtherkenningsvlag al dan niet voorop de toren van de Tiger gedragen werd.
Men gaf me de raad om de vlag achterop te leggen.

Wel, ik kan jullie nu bewijzen dat ik het hier met Erika's vlag, bij het rechte eindje had.
Ik zag vandaag een oude Duitse film over de Tiger en daarin ziet men goed dat de vlag wel degelijk ook voorop de toren werd gedragen:

DSCN3431.jpg

DSCN3432.jpg

Dus, Erika's vlag ligt op de goede plaats.
Model Tiger I-bouwers kunnen nu met een gerust hart hun vlag voorop draperen. ;)

Droop

Beste mensen,

De promotiefilm voor de animatronics is klaar.
Deze zal binnenkort dan ook op de site van Churchill Creations (UK) getoond worden.

Veel kijkplezier:

De volgende film zal dan de eind-/promotiefilm van de Tiger zelf worden. ;)

Droop

Gewoonweg schitterend Luc. Dit is zowat het neusje van de "Tiger";).
Machtig mooi. Pas helemaal op het einde zie je het ware perspectief. Fantastisch.

Mark

Bedankt mannen. ^^

Daar het de bedoeling is om met de Tiger en de BMW R75 -onder BTB-vlag- op allerlei beurzen te gaan staan, vond ik het geen slecht idee om geheel met enkele accessoires aan te kleden. Het eerste wat zeker niet mag ontbreken is een wegwijzer:

DSCN3443.jpg
Hier heb ik de borden al gezaagd.
De pijlen zullen een plaats aanwijzen en op de rechthoekige borden zullen allerlei (Duitse) aanwijzingen komen te staan.
Onderaan op de foto zien jullie dan de tak die dan als paal dienst zal doen.

DSCN3445.jpg
De paal heb ik hier op een houten voetje gelijmd en geschroefd.

De teksten zijn nu ook reeds aangebracht:
DSCN3447.jpg

Allerlei mededelingen:
DSCN3446.jpg

Het voetje heb ik eerst met houtlijm ingesmeerd en dit dan daarna overvloedig van potaarde voorzien.
Eens de lijm was opgedroogd hoefde ik enkel het teveel van aarde er terug afblazen en dit is dan het resultaat:

DSCN3450.jpg

En gezien een 1/6 wegwijzertje maken niet zoveel tijd vraagt als het assembleren van een Tiger op dezelfde schaal, kan ik jullie nu al de eindfoto's tonen:

DSCN3451-1.jpg

DSCN3452-1.jpg

DSCN3453-1.jpg

DSCN3454-1.jpg

DSCN3455-1.jpg

Wat ik nu ook nog nodig heb zijn betonnen drakentanden op 1/6. maar da's voor later. ;)

Droop

Droop man het is een tijdje geleden dat ik keek bij je,maar wederom ben ik verbaast van jouw kunnen,tof gedaan zeg

Mooi Gedaan, maar heb je met een compas de juiste richting gecontroleert? was een geliefde bezigheid van de partisanen " wegwijzers verkeerd zetten " :wub:

Weerom een mooie toevoeging voor Erika, Droop.
Dit geeft meteen een meerwaarde qua opstelling.

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan