Zo dan, even een kleine pauze gehad op de werf in verband met drukte op het werk en tijd voor mijn gezin. Desalniettemin wel wat progressie gemaakt afgelopen weekend.
Ik heb een probleem met het roer en om precies te zijn met de stevenbalk (dit is de balk waar het roer tegen bevestigd zit). Volgens de kitmaker dienden hierin openingen of inkepingen in te zitten, zoals ook bij het roer zo is. Hierdoor krijgen de scharnierpunten ruimte om te werken. Dit leek mij maar niet te lukken en op den duur begon ik aan mijzelf te twijfelen of ik het bouwen van een bootje überhaupt nog wel kan....
Uiteindelijk heb ik de fout in de kit gevonden en de stevenbalk moet gewoon massief zijn zonder inkepingen. Ik heb dit aangepast en vervolgens kon ik het roer plaatsen. Ik heb wel nieuwe scharnieren moeten maken, maar ach dat hoort erbij.
Niet geheel onbelangrijk heb ik daarna ook de romp in de eerste laag Danish Oil gezet. Dit geeft toch een heel ander uiterlijk aan het scheepje. Het hout en met name de tekening van het hout komt zo veel meer naar voren. Een mooi moment al zeg ik het zelf.
De helmstok die ik eerder gemaakt heb en in enkele updates terug heb getoond, komt mooi tot z'n recht en heeft naar mijn inziens de juiste curve waardoor de kop mooi horizontaal boven het dek hangt.
De laatste foto is van de achterkant van het schip. Een aantal punten waarop je kunt letten is het roer dat aan de bovenkant breed is en steeds smaller wordt naar onder. De evenwijdig geplaatste scharnieren, het snijwerk boven het roer en het verloop van de beplanking.
Ik hoop dat jullie deze update weer kunnen waarderen. Ik ga rustig verder met het snijwerk aan de andere kant van het schip.
tot de volgende update,
Peter