Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Woodcarving - Deel 4

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en likes! :-)

Het is ongeveer twee weken geleden sinds de laatste update en ik heb niet helemaal stil gezeten, echter het gezin en mijn werk had even voorrang op de bouw. Ik heb de omranding van de frames / panelen gemaakt en de ronde geschutspoorten voorzien van een nieuwe omlijsting. Ik heb hiervoor een nieuw design gemaakt omdat ik de lauwerkrans niet helemaal vond passen.

Cazador_296.jpg


Het is op deze schaal niet helemaal mogelijk om alle openingen te maken, dus kan ik het alleen door wat diepte verschillen erin te snijden.

Cazador_297.jpg


Ik heb er 3 gemaakt en op het schip geplaatst. Ook de frames heb ik gemaakt voor de panelen en in een van de panelen komt een nieuw snijwerk van acanthusbladeren.

Cazador_292.jpg


En dan het resultaat geplaatst op het schip.

Cazador_293.jpg


Cazador_294.jpg


Cazador_295.jpg


Nog een aantal dingen te snijden aan deze kant en dan is een zijde gereed en kan ik aan de achterkant gaan beginnen.

tot de volgende update,
Pter
 
ik heb het gevoel dat je steeds beter word in dat houtsnijden.
Is ook wel een beetje logisch want, oefening baart kunst.
 
Zo dan, even een kleine pauze gehad op de werf in verband met drukte op het werk en tijd voor mijn gezin. Desalniettemin wel wat progressie gemaakt afgelopen weekend.
Ik heb een probleem met het roer en om precies te zijn met de stevenbalk (dit is de balk waar het roer tegen bevestigd zit). Volgens de kitmaker dienden hierin openingen of inkepingen in te zitten, zoals ook bij het roer zo is. Hierdoor krijgen de scharnierpunten ruimte om te werken. Dit leek mij maar niet te lukken en op den duur begon ik aan mijzelf te twijfelen of ik het bouwen van een bootje überhaupt nog wel kan....
Uiteindelijk heb ik de fout in de kit gevonden en de stevenbalk moet gewoon massief zijn zonder inkepingen. Ik heb dit aangepast en vervolgens kon ik het roer plaatsen. Ik heb wel nieuwe scharnieren moeten maken, maar ach dat hoort erbij.

1653989066534.png

1653989078250.png

Niet geheel onbelangrijk heb ik daarna ook de romp in de eerste laag Danish Oil gezet. Dit geeft toch een heel ander uiterlijk aan het scheepje. Het hout en met name de tekening van het hout komt zo veel meer naar voren. Een mooi moment al zeg ik het zelf.

1653989098823.png

1653989109318.png





1653989150164.png

1653989162389.png

1653989173650.png

De helmstok die ik eerder gemaakt heb en in enkele updates terug heb getoond, komt mooi tot z'n recht en heeft naar mijn inziens de juiste curve waardoor de kop mooi horizontaal boven het dek hangt.

1653989284006.png

1653989323473.png

De laatste foto is van de achterkant van het schip. Een aantal punten waarop je kunt letten is het roer dat aan de bovenkant breed is en steeds smaller wordt naar onder. De evenwijdig geplaatste scharnieren, het snijwerk boven het roer en het verloop van de beplanking.

Ik hoop dat jullie deze update weer kunnen waarderen. Ik ga rustig verder met het snijwerk aan de andere kant van het schip.

tot de volgende update,
Peter
 
Op den duur weet ik niet meer wat schrijven he.
Dus kijken en genieten naar dit knappe werk.
 
Die Danish Oil geeft het inderdaad een speciaal effect, komt heel goed tot zijn recht.
 
Hallo allemaal,

Vandaag een update over de rolpaarden. Een tijdje geleden heb ik al een proefexemplaar gemaakt echter nu dien ik er 20 te maken. Een rolpaard is niet een heel complex ding, maar er gaan veel stappen in zitten om ze helemaal vanuit niks te bouwen ofwel scratchen. Ik ben er maar aan begonnen en ze zijn alle 20 af. De ringen voor de tuigage moeten nog wel gemaakt worden, maar dat is voor een later moment. Ik neem u mee in het fabricageproces van de rolpaarden.

Het begint met het op lengte snijden van wat houten latjes. Ik gebruik daar een eenvoudige plankensnijder voor. Ik snijd 5 plankjes van dezelfde lengte waarmee ik de onderkant en zijkanten kan maken van een rolpaard.

1655057392310.png


photo 558615


photo 558617


photo 558620


photo 558618


photo 558619


photo 558621



photo 558622


photo 558623


Voor de rolpaarden moeten ook nog assen en wielen gemaakt worden. Voor de assen gebruik ik cocktailprikkers en voor de wielen noten rondhout. De diameter van de achterwielen zijn kleiner en ik gebruik mijn naaldvijlen om de diameter te verkleinen.
Best een arbeidsintensieve klus.

photo 558624


Ik ga verder met het maken van de wielen. Ik werk met twee verschillende diameter wielen. Helaas heb ik maar 1 diameter wiel gezaagd van rondhout. De kleinere diameter maak ik dan ook vanuit de grotere maat. Ik had ook een kleinere maat rondhout kunnen kopen en daar weer wielen van kunnen zagen, maar ik heb eenmaal gekozen om voor de moeilijke route en te gebruiken wat ik op voorraad had.

photo 559130


photo 559129


photo 559131


photo 559132


Na alle wielen te hebben gemaakt, zowel de grote als de kleine maak ik alle assen voor de wagens.

photo 559134


photo 559133


Alle rolpaarden zijn nu voorzien van assen met wielen. Nu moet ik nog de wiggen maken die de loop ondersteunen.
Ik maak ze uit twee op elkaar gelijmde latjes. Met een mesje snijd ik daar grofweg het model in en met mijn vijltjes werk ik het netjes af.

photo 559135


photo 559136


photo 559137


photo 559138
 
En zo komt er een einde aan het maken van alle rolpaarden. Alle 20 zijn gereed. Oké, ik moet de ogen en ringen nog maken en aanbrengen voor de tuigage waarmee de rolpaarden op het dek worden vastgezet. Dit is voor een later stadium. Eerst ga ik verder met wat messing om de kanonslopen vast te zetten op de rolpaarden. Ik laat verder de foto's het verhaal vertellen.

photo 559277


photo 559276


photo 559278


photo 559279


photo 559281


photo 559280


photo 559282


photo 559283


photo 559284


photo 559286


En dan alle stukken geschut op een rijtje....

photo 559287


photo 559285


En hiermee komt een einde aan het fabricage proces van de rolpaarden. Het was leuk en ik ben blij dat het er maar 20 waren en niet meer....o_O

Bedankt voor het kijken en reageren en tot de volgende update!
Peter
 
Ben zeer onder de indruk van wat ik hier steeds weer zie.
Mooie en duidelijke uitleg .
 
Heel erg fijn om het bouwproces op deze manier te kunnen volgen. Ik geniet hier echt van en leer zoveel... laat dit nog maar lang duren :winking:
 
Hallo allemaal,

Vandaag een kleine wijziging doorgevoerd aan de rand van het dek. Deze moet volgens de bouwbeschrijving zo blijven, maar ik vind het niet mooi. Je kijkt tegen de kopse kant van het valse dek (multiplex dekplaat) en de kopse kant van de fineerlatten aan. Ik wil deze netjes afwerken met een lijst / afdeklat. Helaas is er onvoldoende ruimte voor om deze afdeklat te plaatsen, deze zou dan uitsteken en dat komt niet mooi over. Ik had maar één andere optie en dat is een stuk van het dek afhalen.
De dikte is iets meer dan 1mm. Ik besluit dit met een scherp mes af te snijden. Om recht te blijven maak ik een geleider van een stukje resthout.

photo 559503


photo 559501


photo 559508


en het resultaat is een strakke lijn evenwijdig aan de voorgaande lijn. Met een schuurblokje heb ik het nog even lichtjes geschuurd en daarna de lat ertegen geplaatst.
Het is erg belangrijk dat de gesneden lijn recht is anders zou de lat niet goed aansluiten en dus ook niet blijven zitten in de gebogen vorm zoals deze nu is.

photo 559507


photo 559505


photo 559506


Hierna de voorbereidingen getroffen voor het tuigen van de kanonnen. Ik heb de meegeleverde messing oogjes verkleind en gezwart. Daarna de ringen eraan gemaakt en ze geplaatst op het schip.
Dit zijn de ringen die de bevestiging van de "broeking" zijn. De broeking is het touw waarmee het kanon wordt "vastgezet" tegen de wand van het schip. Er komen nog andere touwen aan ieder kanon en die zijn ervoor om het kanon in of uit te halen.

photo 559504


photo 559502


Dat was het voor deze kleine update, tot de volgende!
Peter
 
Prachtige werken steeds weer.
Wat ik mij wel afvraag is de verhouding in maten want ik vermoed dat er nog trappen komen naar het verhoogde dek.
Mijn punt is dat de kanonnen groot lijken tegenover het schip.
Daar de kanonnen voorladers zijn is dit in dit geval een probleem denk ik dan.
Voor alle duidelijkheid is het een vraag van een leek in verband met deze materie.
En het blijft voor mij een schitterende bouw hoor.
 
Prachtige werken steeds weer.
Wat ik mij wel afvraag is de verhouding in maten want ik vermoed dat er nog trappen komen naar het verhoogde dek.
Mijn punt is dat de kanonnen groot lijken tegenover het schip.
Daar de kanonnen voorladers zijn is dit in dit geval een probleem denk ik dan.
Voor alle duidelijkheid is het een vraag van een leek in verband met deze materie.
En het blijft voor mij een schitterende bouw hoor.

Hoi Pascal, de fabrikant speelt een beetje met de verhoudingen en realiteit al lijkt het op de foto wel allemaal groter dan het in werkelijkheid is.
De maatvoering van de rolpaarden / kanonnen zijn wellicht net iets groter dan in realiteit was, maar dat kan ik niet juist inschatten.
Ja de trappen naar het quarterdeck moeten nog geplaatst worden. Dit kan op meerdere manieren en ik ben nog niet helemaal uit wat de juiste manier is. De handleiding beschrijft ook een optie maar ik ben nog niet overtuigd of ik het zo wel wil.
Kortom, ik ben er eens rustig over na aan het denken. :-)
 
Terug
Bovenaan