Hoofdsponsor

1/35 Panzer t 38. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De zaken gaan vlot gasten, ik moet zeggen dat Tamiya acrylverf verdund met laquer thinner FANTASTISCH spuit. En bovendien geen pigmentverzadiging die zich langzaam verzamelt rond je naald. Iets wat ik wel eens voor heb met m'n Revell's, maar echt storend is het niet mits je een wattenstaafje met cleaner bij de hand houdt...

Weer een update, nu van de highlights met lichte gele toon, ditmaal werd aan het mengsel van de fase ervoor wat wit toegevoegd. Dit werd fijn en gericht verneveld op hoeken en kantjes, en dat dan vooral op het hoogste deel van de tank, nl. de turret.

De mikmak na vandaag :

SDC10045.jpg

De tank met het "geairbrushte licht en donker" tot zover :

SDC10046-1.jpg

Ik denk wel dat ik er ver ben voor wat de hull en koepel betreft en dat nu eerst de tracks eraan moeten geloven. Deze ga ik mooi donker houden, zodat ze zich contrasterend verhouden met het gele.

Nog zoveel te doen maar ik heb er weer zo'n zin in ! Decals, fijne schilderwerkjes op de tools, wasjes en plasjes...

Laatst bewerkt:
Valt niks op aan te merken gewoon goed spuitwerk, misschien een idee voor de volgende volgende keer om je kleur lichter te maken, gebruik eens flesh in plaats van wit dan blijf de gele kleur mooier is mijn ervaring maar jij moet tenslotte tevreden zijn met jou kleuren keuze`s uiteraard.

Ron

Hoi Ron bedankt voor je tussenkomst. Ik heb gedurende het hele proces buff gebruikt om de kleur geen geweld aan te doen, de overgangen zijn dan meer onder controle te houden. Het wit heb ik enkel in de laatste fase gebruikt.

Het klopt dat flesh gebruikt wordt om dergelijke kleuren te verlichten.

Hey, :)

Guy jongen, subtiel werkje dat je brengt, gewoon een prachtige overgang.8)
Ben benieuwde naar meer....8):8

Jo Swaken, thanks ! Ja ik ben nogal een controlefreak, daarom dat ik altijd zo'n subtiele resultaten krijg, da's gewoon schrik ! Haha !

Vandaag werd er een beschermende laag Clear over de koepel, de hull, het loopwerk...gespoten. Alles kan nu wat uitharden tot morgen, dan kunnen de luttele decals erop, twee driekleurige schilden en dan nog twee nummerplaten die ik nog wel moet prepareren uit pe. Tevens moet ik het luik van de toren nog volledig schilderen langs binnen- en buitenkant en dient er nog een pantserluikje gespoten te worden. Dan zijn de grote lijnen klaar en kan ik me wellicht eerst eens bezighouden met de tools, de tracks en wat aankleding (watercan,...).

Overzicht van de werken na de Clear, de tonen zijn wel dieper geworden, een goeie zaak voor de toekomstige behandelingen :

SDC10054.jpg

Greetz !

......... Tamiya acrylverf verdund met laquer thinner FANTASTISCH spuit.

Ik ben gewoon om met Tamiya verf te spuiten maar die laquer thinner ken ik niet. Kan je daar eens een beetje uitleg over geven Guy.
Ik kom hier waarschijnlijk weer over als de "dummie van het forum " :wub:

De laquer thinner is eigenlijk een verdunner voor de Clear maar laat zich ook erg makkelijk mengen met de verf. Het spul zit in een plastic flesje met gele dop. Niks dummie gij !

Zeg Guy, uw stamboom al eens nageplozen? Volgens mij was één van uw voorvaders één der Vlaamse Primitieven! Zo'n schilder/airbrush-kunsten die je hier toont. Nie meer normaal. Hoe je werkt met licht en schaduw, 3D effecten,... daar zou zelfs Jan Hoet stil van worden!

Guy is een Primitieve.
Je hebt die nog niet gezien zekers

LOL, ik ben er bijna in gebleven !

Heb ook nog een vraagje Guy,die laquer thinner kan je die enkel gebruiken bij Tamiya acrylverf wand ik heb het eens gebruikt bij Vallejo en dit werkte voor geen meter..:O

Danny, nee beter niet doen, de laquer thinner is een product dat enkel op Tamiya acrylverf en vernis werkt. Het heeft een heel specifieke samenstelling. Met andere producten durft het klonteren, zweven de pigmenten in het ijle en meer van dat...

Koen, dank u makker, ik ben er wel blij mee tot zover. Toch moet ik de Tamiya verven nog beter leren kennen voor echt optimale resultaten.

Een nieuwe update nu, om de boel nog wat te teisteren !

Vandaag goed kunnen doorwerken :

- nummerplaat klaar (de Slowaakse exemplaren hadden ofwel op de hull vooraan geschilderde platen, of ijzeren platen rechts vooraan), dwz. één zijde zwart en de andere donkergeel, afgewerkt met glansvernis om een decal te ontvangen. Tevens gemonteerd op de tank.

- koepelluik heeft z'n kleuren gekregen, binnenin werd het lederen stootkussen geschilderd. De verwering en de montage volgen later.

- twee decals geplaatst op de turretflanken, beschermd met een nieuw laagje glansvernis.

- turret en upper hull volledig bewerkt met een effect van lichte zonverbleking. Dit met olieverf, werkwijze : drager licht bevochtigen met white spirit, puntjes onverdunde en onvermengde olieverf leggen met tandenstokerpuntje (tikjes wit, Napels geel, heel weinig gele oker), met licht bevochtigd fijn penseeltje de dotjes in mekaar werken, even laten verdampen en dan met een zachte droge borstel verder in mekaar dassen (zachte overgangen).

- uitlaat een gebrande sienna wash gegeven.

- enkele riempjes voorzien van een primair lederkleurtje.

Als alles uitgedroogd en uitgehard is, leg ik een nieuw beschermend laagje vernis voor de volgende bewerking, een vuile wash.

Morgen ga ik de wielen allemaal aanpakken.

Een nieuwe toestand dus :

SDC10083.jpg

...en weer een zacht effectje klaar, het zal sterker tot uiting komen na de vuile wash die ik ga gebruiken om opnieuw wat contrast mee op te bouwen.

Laatst bewerkt:
Sta me toe je te beschrijven als volgt Gunit.

Je bent de Rubens der painters hier,wat zeg ik...de Van Gogh man.
Er mag al eens gepocht worden he over de kunst van de meester verver

Hey Patje, dat levert een pint op ! Maar ik vrees dat ik nog een hele weg te gaan heb, niet alles lukt even goed hoor.

Guy, dat wordt hier eentonig met U, steeds maar dezelfde commentaar die we moeten leveren : Prachtig.

Nee serieus, je draadjes zijn steeds een lust voor het oog om te volgen, en we leren er nog iets bij.

Doe zo voort, we blijven je steunen,...en volgen,...en bijleren,...en kwijlen,...

Groeten Rik

De wielen in een eerste wash gezet.

Foto verwijderd wegens belabberde kwaliteit. Nieuwe toestand zie verder.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan