En nu de stuurhut in haar basisvorm gereed is,wordt het tijd om aan de ramen te beginnen.
Ik heb(ongelofelijk maar waar)enkele e mails mogen ontvangen op mijn huisadres over de vraag waarom de stuurhut bol loopt aan de zijkant.
En daarom dat ik onderstaande foto`s er maar snel bij haal.
De stuurhut is nu gereed in haar basis,wat voor mij wil zeggen,dat de "draagvorm"klaar is.Eigenlijk net als een schilderij,waar je de verf op het doek aanbrengt.Het doek "draagt"de verf.
Zo ook de stuurhut.Nu deze zover gereed is om de details te gaan "dragen"komen hier nu de ramen en lijsten tegenop.
Deze ramen uit acrylglas,worden,nadat ze aan de binnenkant zijn zwart gespoten,zo recht tegen de stuurhut op gemonteerd.Dat geeft dus de uiteindelijke "rechte"vorm eraan.
Dit geeft mij dan uiteindelijk de gelegenheid om de achterzijde(lees=binnenzijde)op te vullen.Dit kon ik niet aanbrengen in de tempex basisvorm,omdat ik dan niet goed het schuifdak"overgangsgedeelte"kon construeren.Dus zuiver een technische reden.
Dit valt ook goed te zien in onderstaande foto.
Ook is nu beter te begrijpen waarom ik het aanwezige plamuur gedeelte niet verder heb geperfectioneerd.Dit wordt gewoon genegeerd tijdens de montage en constructie van het uitwendige gedeelte van de stuurhut.
Dus eigenlijk was het geheel niet nodig om de stuurhut zover te plamuren en schuren.Immers meer als 75 % hiervan is nooit meer verder te zien.
Aan de buitenkant van de ramen komen dikke bolle lijsten,afdekkingsplaten,en jaloezieën.Daarbij gaat de overgang tussen het dak en de zijkanten hierdoor recht,maar ook rond worden.
Kortom een hele klus om uit te denken.Dat is een van de redenen waarom ik altijd voorop loop in de constructie.En vooral nu bij de Persing 72,die er wel uitschiet bij de bijzondere vormen.
Het origineel bestaat uit composiet materiaal,en dan worden er ook glasvezel matten gebruikt over mallen.
Ik poog dit na te maken in zuiver balsahout vormen.Erg moeilijk maar niet onmogelijk,mits je er maar goed en rustig voor gaat zitten om dit te maken.Eigenlijk heeft alles in dit project een enorme voorruit denkende bouw wijze,je moet alles in voorbereiding maken voor het volgende wat precies op elkaar moet afstemmen.
Dat is het grootste en ook de moeilijkste uitdaging in dit project.
Net als de nu al in zwarte vallejo air gespoten raam delen.Dit moet erg goed zijn uitgehard,het is immers op waterbasis.Aan deze zwarte kant komt later montage kit.Aan de buitenzijde komen de dikke raamlijsten ertegen die dan ook nog een geheel gaan vormen met het dak.
En zo kunnen deze dus er niet meer uitgaan,aan de binnenkant verankerd in montage kit,aan de buitenzijde tegengehouden door de klemmende raamlijsten.Maar ja,kom er maar eens op....
In ieder geval is dit moeilijke project voor mij precies goed.
Wordt dus nog vervolgd...
Ron.