Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron zou je je boot "doneren" aan de zaak,bv hij komt in de showroom te staan of op het bureel van de verkoper.

Als tegenprestatie ,een bezoekje aan boord van de pershing of zelfs eens een zeer kleine rondvaart of helemaal niets.

Wat denk je , ja / neen/ ik weet het nog niet.
 
Dat zou ik dan in dat geval niet doen. Dit vanwege het feit dat er vele uren in zitten, die dan niet meer terug te zien zijn. En ook Ron zou dan hier in profesioneel moeten blijven denk ik. Dit omdat hij een paar keer een mailtje gestuurd heeft met vragen, maar hier niet echt op gereageerd word/werd. En nu met dit ene mailtje ineens gezien is. Dat hij dus nu gezien is moet hij nu wel goed aanpakken, en niet gelijk het achterste van zijn tong laten zien. Dan weet je nooit wat er kan gebeuren.

Maar Ron moet zich bijvoorbeeld wel de vraag kunnen stellen om het in constignatie uit te geven. Dan blijft het model van hem zelf. En wordt daar met zijn naam tentoongesteld. Ik denk dat dit dan een mooie optie zou zijn. En dit houd het contact met dit soort scheepsfabrikanten ook warm.
 
Ja,het is net wat Rik schrijft.Het is en blijft harstikke leuk en spannend om de fabrikant van je scratchmodel ineens te zien verschijnen in je mailbox.

Maar de kans dat het daarbij blijft is gewoon erg groot.In wezen zijn ze niet zo begaan,immers de jachtwereld is een eigenwereld op zich.Dat is mij gebleken bij het research werk.

Ik zou wel het model van de Persing of de U82 willen tentoon stellen,maar dan blijven ze mijn eigendom.Tenzij er een redelijk(verhoudingsgewijs)bod op zou worden gedaan.

Als ik vanaf nu alleen maar zou gaan scratchen zal mijn hobby kelder vlug vol geraken.Mijn "werkschaal"is helaas wat groter als normaal cute.

Daarom ook dat ik nu inmiddels heb besloten om,na voltooing Persing 72,enkele plastic modellen van de hand te gaan doen.Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.

Maar terug komend op het bericht van Newbie,ik denk dat Persing(of de Ferretti group)nooit zover zal gaan om mij uit te nodigen naar Italiëcute.

Ron.
 
Ik denk dat de kans best wel groot is dat een eigenaar van een 1/1 Pershing geïnteresseerd is in jouw model, en dat hij of zij daar graag een flinke duit voor wil betalen.
Maar dan moet je er wel afscheid van kunnen nemen hé ?

Groeten, Pascal
 
Een kleine update.Hoewel ik er niet zoveel aan heb gedaan.

1_PA060011_goed_goed.jpg

Deze vleugels lopen boven de zijramen door en gaan dan over in de sierlijsten,welke over de ramen gaan lopen.

Deze vleugels bestaan uit 5 mm balsa latjes,gemonteerd tegen de zijkant op met montage kit.

1_PA060013_goed_goed.jpg

Moet uiteraard nog geplamuurd en geschuurd worden cute.

Ron.
 
Nou, voor een kleine update vind ik dat je toch flink wat werk hebt gedaan :k
Erg belangrijk dit gedeelte want het gaat heel erg opvallen door het zwarte glas, maar het ziet er weer prachtig uit. Zal alleen voorzichtig schuren worden nu de ramen er al inzitten.
Ben heel benieuwd hoe je die sierlijsten gaat plaatsen.

Groeten, Pascal
 
Ik ben begonnen aan het modificeren en vormen van de stuurhut.Daarom ook,dat ik bij de eerste stap van de stuurhut er alleen maar de basisvorm in had aangebracht.NU kan ik makkelijker en eenvoudiger er de juiste vormen in gaan geven,alsof je een kerstboom gaat versieren en/of een auto gaat tunen.

En daarom de eerste stap in onderstaande foto.

1_PA080001_goed_goed.jpg


De beide grote ramen zijn definitief gemonteerd.Ik heb ook deze ramen als bescherming afgeplakt met schilderstape.Immers er moet veel geschuurd en geplamuurd gaan worden de komende tijd.

In bovenstaande foto,zien we dat er al veel plamuur op zit.Schijn bedriegt,want dit is slechts de eerste plamuurlaag rondom de twee ramen.

Er zijn nu ook de bovenste raamkozijnen aangebracht.En daaroverheen ook weer de eerste plamuurlaag.En deze bovenste kozijnen lopen over in de twee achterste "vleugels".

1_PA080002_goed_goed.jpg


Deze vleugels bestaan dus uit op elkaar gestapelde 5 mm balsa latjes.Aan de binnenzijde heb ik deze latjes schuin moeten schuren,omdat de buitenwand rond loopt.De vleugels moeten recht lopen(haaks)op deze wand.

Aan de bovenkant zien we in de volgende foto,dat daar ook reeds al wat plamuur is aangebracht.Dat geeft een gladdere overgang tussen lijst en dak.Aan de rechterzijde van de foto.

1_PA080003_goed_goed.jpg

Van de zijkant genomen ziet het er dan zo uit...

1_PA080004_goed_goed.jpg


Wat verder kan opvallen is,dat ik deze plamuurlaag met de vinger heb aangebracht.Dus niet met een plamuur mesje.

1_PA080005_goed_goed.jpg



Dat heb ik gedaan,zodat de plamuur er met pressie in kon worden gedrukt.Zo kan ik bij de tweede plamuurlaag volstaan met er alleen een gladde oppervlakte op aan te brengen.

Nog eens,van dichterbij genomen....

1_PA080006_goed_goed.jpg

De schuine steun mag niet vergeten worden..

1_PA080007_goed_goed.jpg

En de "overloop".

1_PA080008_goed_goed.jpg

n onderstaande foto wordt er hard gewerkt aan het dak.
Nog heel veel te doen hier..

1_PA080009_goed_goed.jpg

En een totaal plaatje tot nu toe.Hierbij zijn de eerste "vrouwelijke"vormen reeds uit te halen.

1_PA080010_goed_goed.jpg

We gaan ervoor cute...althans proberen het.

Ron.
 
Voor niet al té grote oppervlakken, breng ik ook de plamuur met de vinger aan.

Ik vind dat je op die manier meer 'gevoel' hebt.

Prachtige update, Ron.



Droop
 
Voor niet al té grote oppervlakken, breng ik ook de plamuur met de vinger aan.

Ik vind dat je op die manier meer 'gevoel' hebt.

Prachtige update, Ron.



Droop

Dank je,Droop.Inderdaad kun je zo vele malen beter plamuur aanbrengen,mits(zoals je al aangaf)de oppervlakte niet te groot is.

Ron.
 
Ik blijf het herhalen : wat je bouwt is steeds héél erg mooi, en de manier WAAROP je iets bouwt is altijd geniaal gevonden.
Als ik jou was Ron, ging ik sollicteren bij één van de fabrikanten van handgemaakte modellen, zoals Amalgam die maken hééééééél dure modellen : View Products - Amalgam Fine Collection

Met jouw talent gaan ze je daar zeker een job aanbieden cute

Groeten, Pascal
 
Ziet er prachtig uit.

Maar ik heb een vraagje die mij al een tijdje bezig houd.

De overloop is zo te zien iets breder dan de reling of huidbeplanking. Hoe breed is nu die overloop op schaal 1:1.
Kunnen de gasten er gewoon over wandelen of moeten ze met hun achterste tegen de stuurhut op naar voren schuiven.
 
Sterker nog,het is een hele klus om naar het voordek te gaan.

Nadat je de kleine trap hebt overwonnen,moet je je draaien met je borst naar de stuurhut toe(de zogenaamde "borstcrawl walk").Daar zitten gelukkig wel goede relingen op het dak.Hier eenmaal aan gewend,moet je over een verhoging stappen(deze verhoging voorkomt dat eventueel dekwater langs de trapjes naar beneden loopt en zo de stuurhut in spoelt).

En zo kun je dan het voordek bereiken cute.

Dit gaat niet op voor alle jachten uiteraard.

Maar het is wel te doen;P.

Ron.
 
Inmiddels ben ik een stapje verder gekomen in de plamuur en schuur periode.

Ik ben zover dat ik kan gaan polijsten.
Hiertoe breng ik plamuur aan,en krab ik dit meteen weer ervan af met een flexibel plamuur mesje.Hierdoor gaan alle porien,die nog niet zijn gevuld,dicht zitten met plamuur en is het vrijwel meteen droog.Dat is een groot voordeel,want dan kun je er niet meer de plamuur per ongeluk uitkrabben want het is al droog.

Verder laat ik dit alles nu drogen tot morgen waardoor deze dunne laag dan heel hard is geworden.En dat hoef ik dan alleen nog maar te polijsten met heel fijn schuurpapier.Dat geeft later een spiegel oppervlakte eraan.


In onderstaande foto is te zien,dat de plamuur er ook weer meteen is weg gekrabt.

1_PA090001_goed_goed.jpg

1_PA090002_goed_goed.jpg

Dus eerst erop smeren......

1_PA090003_goed_goed.jpg

En dan dit weer weg krabben...

1_PA090004_goed_goed.jpg

Dus alsof je de plamuur erop krast....

1_PA090009_goed_goied.jpg

Geeft ook weinig inspanning meer tijdens het schuren nu...;P

1_PA090005_goed_goed.jpg

Ron.
 
en zo komt er stilletjes aan een Pershing uit :D
prachtige manier van bouwen, het resultaat zal zeker een plaatje worden.
ik denk dat ik het bij kijken ga houden, als ik al die mooie projecten zie. zeer moeilijk om deze te overtreffen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan