Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
En een kleine update voor voorlopig.

Aan bakboordzijde heb ik een start gemaakt met het aanbrengen van de zijpanelen op de ramen.
De panelen die er nu opzitten heb ik eerder gemaakt,zo kon ik deze beter en veiliger plamuren en schuren.

Met montagekit zijn ze erop gemonteerd.Dat geeft een goede hechting op het gladde oppervlakte.In de eerste foto nog de grote ramen.

1_PA170002_goed_goed.jpg

Aan de achterzijde is er een foutje in geslopen.Blijkbaar heb ik hier teveel hout verwijderd van de vleugelzijde.
Want hier komt het hout erachter zichtbaar.Een geluk dat hier nog dunne raamrubbers overheen moeten komen,dan zijn ze niet meer te zien.

1_PA170003_goed_goed.jpg

Tussen de nu voorste gemonteerde panelen komen nog mooie slanke panelen naar achteren toe gericht bij de volgende stap.

1_PA170004_goed_goed.jpg

Nog te zien,dat hier in de cirkel moet worden bijgewerkt.

1_PA170006_goed_goed.jpg

1_PA170008_goed_goed.jpg

1_PA170009_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Ziet er weer erg knap uit Ron Applaus Applaus

Zijn de zijramen bij de 1/1 uit één stuk ? Of verdeelt de raamlijst ze in twee ?
En kan je nu nog goed bij het raam nu dat zijpaneel ervoor zit ?

Groeten, Pascal
 
Bij het origineel zijn er verschillende raam delen.Deze zijn aan de binnenkant met elkaar verbonden.

Maar voor het model is dit een prima manier om dit te simuleren.
Ik kan nog prima erbij.Doch de ramen moeten straks weer worden afgeplakt voor het spuitwerk.

Ron.
 
Ik ben een stapje verder in het aanbrengen van de panelen.
Nu blijkt dus mijn werkwijze als zeer lonend te bewijzen.Doordat ik als start de stuurhut in een soort" schilderij"had gemaakt,bestaande uit een blok tempex,kan ik nu makkelijker alle details hierop aanbrengen zonder al teveel aparte constructies erbij te moeten gaan maken.

Aan deze "klomp"tempex heb ik inmiddels dus de behuizing gehangen,de ramen en de vleugels..kortom alles wat erop behoort.

Dit vergelijk ik een beetje dus met een schilderij.Je brengt de verf(onderdelen)op het doek(de klomp tempex)aan.Dat werkt erg gemakkelijk en geeft ook meteen resultaat.Dat werkte ook erg goed bij de U82.

Maar goed,we gaan iets verder...

De volgende panelen zijn er nu op aangebracht;

1.Het voorste grote deel op de ramen.
2.De boog.
3.De geleider.
4.Het achterste driehoekige deel,nml. de samenvoeger..

Dan enkele foto`s hiervan.

1_PA190001_goed_goed.jpg


Nu deze panelen zijn aangebracht,is er een einde gekomen aan het grote constructiewerk.

Het resterende werk gaat bestaan uit;

1.afplakken van de ramen.
2.plamuurwerk om de panelen onderling vloeiend te verbinden.
3.soldeerwerk voor de dak relingen.
4.spoilertje op het dak.
5.voorbereidend werk voor het voorste schuifdak.

1_PA190003_goed_goed.jpg

Ik moet zeggen,dat het begin erg moeilijk was om alles te gaan bedenken en plannen.Gaandeweg bleek dat het toch wel te doen was om alles op de mijn bedachte manier te volbrengen.

Het plamuurwerk valt mij tot nu toe ook mee.maar dat omdat ik dit altijd wel leuk vind om te doen.Ik krijg daardoor altijd een gevoel van "sculpturen",het in model brengen van iets wat je wilt bereiken.Dat gaat erg goed met plamuur.Maar je moet er wel het geduld voor opbrengen.

Tijdens het werk komen er natuurlijk ook fouten voor.

Zo kwam ik erachter tijdens het maken van de stuurhut,dat ik het zonnedek te laag in aanvalshoek had gemaakt.De juiste hoek moest dus steiler worden.Om nu niet het hele dek opnieuw te moeten gaan maken,koos ik ervoor om onder dit dek een steun aan te gaan brengen.

1_PA190005_goed_goed.jpg

Hierdoor kwam het dek nu wel in de juiste hoek te liggen.

1_PA190004_goed_goed.jpg

De ontstane spleet is makkelijk te dichten met balsahout en ook weer glad te krijgen met plamuur.Dat zijn nu eenmaal problemen die je tegenkomt bij volledige scratchbouw.Maar daar ligt ook de uitdaging in cute

Ook het maken van vele foto`s van je vorderingen hoort,mijns inziens,daarbij.Zo kunnen ook lezers daarvan leren en komen ook misschien op het idee om eens volledig te gaan scratchen....

In onderstaande foto,bijvoorbeeld,is goed te zien,waarom ik de behuizing van de stuurhut in delen heb gemaakt.Zo is alles vele malen eenvoudiger te maken en aan te brengen.Let ook op de overgangs spleetjes.Daar zie ik een uitdaging in om deze mooi dicht en vloeiend te gaan maken.

1_PA190006_goed_goed.jpg

Op deze ramen komen later ook nog eens jaloezieën.

In ieder geval is de constructie van de Persing 72 voortvarend gegaan.
En heb ik ook hier weer heel veel in geleerd.

1_PA190007_goed_goed.jpg

De delen heb ik hier,overigens,op aangebracht met gewone montagekit.
Door nu dus gewoon een heel groot raam te maken heb ik mijzelf veel werk en ergenis bespaart,alsdat ik alle raamdelen ieder afzonderlijk zou hebben gemaakt.Nu hoefde ik alleen maar de panelen erop aan te brengen.Dit simuleert ook alle ramen apart.

1_PA190008_goed_goed.jpg

En met deze laatste foto sluit ik weer een hoofdstuk af in de constructie en nabouw van de Persing 72.




Ik hoop dat jullie er ook veel plezier aan hebben gehad,en wellicht ook iets van hebben kunnen leren,wat ik wel heb gedaan.

Ik in ieder geval heb een stormachtige toekomst in het verschiet liggen in mijn modelbouw hobby.Er is iets uitgekomen wat vele andere mede modebrouwers en bouwers ook van dromen.Daarover volgende maand meer.

En ik....ik ga nu verder door een nieuw hoofdstuk in te slaan in de Persing 72 story.De verder afbouw in details en spuitwerken.

De eerste stap zal worden het wederom volledig gaan afplakken van de ramen,om te voorkomen dat er plamuur en krassen op kunnen komen bij de eindafwerkling......

Ron....

pershing72-001_goed.jpg
 
Hey Ron,

Dat heb je heel knap bedacht om die bogen te maken, het lijkt nu alsof het 2 aparte zijramen zijn. :D

Twee kleine opmerkingen : onder de boog maakt het zijpaneel een scherpe hoek van boven-voor naar onder-achter. Op die laatste foto van de 1/1 lijkt de hoek scherper dan op je model, maar dat kan ook door de foto komen.
Op de foto van de 1/1 zie je dat de boog aan de onderzijde een beetje doorloopt over het zijpaneel naar voor toe. Ga je dat ook nog aanbrengen ?
Het zijn wel héél kleine details hé ?

Voor de rest ziet ze er fantastisch uit, het zal een enorme verschil geven als ze haar grijze primer-jas ruilt voor een zilveren.

Groeten, Pascal
 
Klopt,Pascal.Dit is mij bekend.maar ja soms lukt het niet helemaal om alles precies na te maken.Maar zo ben ik er wel tevreden over.En als de stuurhut verzonken is in de romp valt dit toch al minder op.

ROn.
 
Hey Ron,

Ik volg je project vooral in stilte want anders zou ik bij elke update schrijven hoe mooi je dat weeral hebt gedaan. Dus bij deze zeer mooi Ron.

Ik vraag me wel af of je boog dat de grote raam in twee deelt niet te dik is? Op de foto van de 1:1 pershing lijkt mij dat de boog smaller is. (In de hoogte bedoel ik eigenlijk)
Het kan ook gezichtsbedrog zijn want op foto is het vaak net iets anders dan in het echt.
 
Hey Ron,

Ik volg je project vooral in stilte want anders zou ik bij elke update schrijven hoe mooi je dat weeral hebt gedaan. Dus bij deze zeer mooi Ron.

Ik vraag me wel af of je boog dat de grote raam in twee deelt niet te dik is? Op de foto van de 1:1 pershing lijkt mij dat de boog smaller is. (In de hoogte bedoel ik eigenlijk)
Het kan ook gezichtsbedrog zijn want op foto is het vaak net iets anders dan in het echt.

Hoi Michel.

De boog is in het midden iets smaller als in het begin en het eind.
Natuurlijk kan het zijn,dat de boog iets dikker is als bij het origineel.

Tja,dan kan ik alleen maar schrijven dat het soms wel eens iets anders kan zijn als bij het origineel.
Scratchbouw is nu eenmaal een poging om iets zo goed als mogelijk na te maken.
Soms lukt het niet helemaal cute.

Ron.
 
Nu de eerste drukte weer wat is geluwd,heb ik gelukkig weer wat tijd gevonden om verder te gaan aan de Persing 72.

We gaan beginnen aan de reling van de stuurhut.

Daarvoor heb ik messing asjes gekocht van 2 mm.

1_PA230001_goed_goed.jpg

Daarna heb ik op de stuurhut afgetekend waar de steunen moeten komen.Door op deze plaatsen een stip te zetten,wordt het erg eenvoudig.

1_PA230003_goed_goed.jpg

Door nu de lengte te meten plus 30 mm extra(15 mm aan beide zijden)heb ik hiermee de lengte kunnen bepalen.
De extra 15 mm lengte zijn de beide uitersten steunen meteen.Daarvan verdwijnt 5 mm in de wand.

1_PA230002_goed_goed.jpg

Ik heb ook meteen beide relingen van stuur en bakboord tegelijk gemaakt.Zo zijn deze tenminste mooi gelijk op lengte.

1_PA230004_goed_goed.jpg

En de laatste voor bereidende klus is het buigen van de relingen.Deze lopen in een flauwe bocht.

1_PA230005_goed_goed.jpg

En zo zijn ze gebogen en klaar voor montage.

1_PA230006_goed_goed.jpg

Ron.
 
Hi Ron,

Die relingen zien er heel mooi uit cute
Hoe heb je die 90° bochten er zo mooi in gebogen ?

Groeten, Pascal
 
Ron je spreekt van buisje. Maar zo op het eerste gezicht gaat het om een massief staafje. Dit vervormd dan niet als je het buigt.

Pascal denkt volgens mij dat het hier gaat om een holle buis. En die wordt plat als je die verbuigd.
 
Aha,oke inderdaad zijn het massieve asjes.Zoals Rik als aangeeft zouden holle buisjes inderdaad in de hoeken plat worden tijdens het buigen.

Ron.
 
En zo komen we alweer bij de tweede stap van de stuurhut relingen.

Ik heb hierbij als eerste de gaatjes geboort waar de steunen in moeten komen.Uiterst voorzichtig natuurlijk.

1_PA230007_goed_goed.jpg

Daardoor kon ik nu de gebogen relingen in de twee uitersten geboorde gaatjes steken,zodat deze hier mooi in bleef steken.Daardoor kom ik nu de lengte goed bepalen voor de steunen verder.

1_PA230008_goed_goed.jpg


Daarna deze steuntjes afknippen en mooi bijvijlen.

1_PA230009_goed_goed.jpg

Zo zit de reling er nu dus nog los in gestoken.

1_PA230010_goed_goed.jpg

En dan de kleine steuntjes in de gaatjes lijmen met kontaktlijm,en ze borgen aan de reling met secondelijm.

Let op.....met secondelijm kun je nooit relingen definitief bevestigen.Deze lijm laat de relingen na een tijdje los ivm het trillen tijdens de verdere bewerkingen.Messing relingen altijd solderen.

Ik heb deze secondelijm hier alleen gebruikt als borging,zodat ik makkelijk de verbindingen kan solderen.De lijm smelt tijdens het solderen weg.En de soldeertin vervangt deze dan..

1_PA230011_goed_goed.jpg

En zo zitten dan de steuntjes voor voorlopig op hun plaats,klaar voor het soldeerwerk.

1_PA230014_goed_goed.jpg

1_PA230015_goed_goed.jpg

1_PA230017_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Dat ziet er goed uit.

Even een opmerking over de lijm. Je gebruikt de lijm van de Action (secondenlijm)

Je kunt ook secondenlijm bij de Wibra kopen. Die is 0,50 cent per 6 tubes. Dus goedkoper en zelfs is deze ook iets beter.
 
Formidabel,Rik,hoe jij dat zo even ziet cute.

Jou ontgaat niets.

Ja,ik zal daar de volgende keer deze lijm kopen,nu heb ik nog even genoeg op voorraad.

Bedankt voor de tip.

Ron.
 
He, he, he, de action is ook een van mijn grootste leveranciers op het modelbouwgebied.

Dan werkt mijn dochter er nog ook. Dus hoef ik er zelf niet heen, ik geef haar gewoon het boodschappenlijstje. Is nog goedkoper ook.:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan