Ik ben een stapje verder in het aanbrengen van de panelen.
Nu blijkt dus mijn werkwijze als zeer lonend te bewijzen.Doordat ik als start de stuurhut in een soort" schilderij"had gemaakt,bestaande uit een blok tempex,kan ik nu makkelijker alle details hierop aanbrengen zonder al teveel aparte constructies erbij te moeten gaan maken.
Aan deze "klomp"tempex heb ik inmiddels dus de behuizing gehangen,de ramen en de vleugels..kortom alles wat erop behoort.
Dit vergelijk ik een beetje dus met een schilderij.Je brengt de verf(onderdelen)op het doek(de klomp tempex)aan.Dat werkt erg gemakkelijk en geeft ook meteen resultaat.Dat werkte ook erg goed bij de U82.
Maar goed,we gaan iets verder...
De volgende panelen zijn er nu op aangebracht;
1.Het voorste grote deel op de ramen.
2.De boog.
3.De geleider.
4.Het achterste driehoekige deel,nml. de samenvoeger..
Dan enkele foto`s hiervan.
Nu deze panelen zijn aangebracht,is er een einde gekomen aan het grote constructiewerk.
Het resterende werk gaat bestaan uit;
1.afplakken van de ramen.
2.plamuurwerk om de panelen onderling vloeiend te verbinden.
3.soldeerwerk voor de dak relingen.
4.spoilertje op het dak.
5.voorbereidend werk voor het voorste schuifdak.
Ik moet zeggen,dat het begin erg moeilijk was om alles te gaan bedenken en plannen.Gaandeweg bleek dat het toch wel te doen was om alles op de mijn bedachte manier te volbrengen.
Het plamuurwerk valt mij tot nu toe ook mee.maar dat omdat ik dit altijd wel leuk vind om te doen.Ik krijg daardoor altijd een gevoel van "sculpturen",het in model brengen van iets wat je wilt bereiken.Dat gaat erg goed met plamuur.Maar je moet er wel het geduld voor opbrengen.
Tijdens het werk komen er natuurlijk ook fouten voor.
Zo kwam ik erachter tijdens het maken van de stuurhut,dat ik het zonnedek te laag in aanvalshoek had gemaakt.De juiste hoek moest dus steiler worden.Om nu niet het hele dek opnieuw te moeten gaan maken,koos ik ervoor om onder dit dek een steun aan te gaan brengen.
Hierdoor kwam het dek nu wel in de juiste hoek te liggen.
De ontstane spleet is makkelijk te dichten met balsahout en ook weer glad te krijgen met plamuur.Dat zijn nu eenmaal problemen die je tegenkomt bij volledige scratchbouw.Maar daar ligt ook de uitdaging in
Ook het maken van vele foto`s van je vorderingen hoort,mijns inziens,daarbij.Zo kunnen ook lezers daarvan leren en komen ook misschien op het idee om eens volledig te gaan scratchen....
In onderstaande foto,bijvoorbeeld,is goed te zien,waarom ik de behuizing van de stuurhut in delen heb gemaakt.Zo is alles vele malen eenvoudiger te maken en aan te brengen.Let ook op de overgangs spleetjes.Daar zie ik een uitdaging in om deze mooi dicht en vloeiend te gaan maken.
Op deze ramen komen later ook nog eens jaloezieën.
In ieder geval is de constructie van de Persing 72 voortvarend gegaan.
En heb ik ook hier weer heel veel in geleerd.
De delen heb ik hier,overigens,op aangebracht met gewone montagekit.
Door nu dus gewoon een heel groot raam te maken heb ik mijzelf veel werk en ergenis bespaart,alsdat ik alle raamdelen ieder afzonderlijk zou hebben gemaakt.Nu hoefde ik alleen maar de panelen erop aan te brengen.Dit simuleert ook alle ramen apart.
En met deze laatste foto sluit ik weer een hoofdstuk af in de constructie en nabouw van de Persing 72.
Ik hoop dat jullie er ook veel plezier aan hebben gehad,en wellicht ook iets van hebben kunnen leren,wat ik wel heb gedaan.
Ik in ieder geval heb een stormachtige toekomst in het verschiet liggen in mijn modelbouw hobby.Er is iets uitgekomen wat vele andere mede modebrouwers en bouwers ook van dromen.Daarover volgende maand meer.
En ik....ik ga nu verder door een nieuw hoofdstuk in te slaan in de Persing 72 story.De verder afbouw in details en spuitwerken.
De eerste stap zal worden het wederom volledig gaan afplakken van de ramen,om te voorkomen dat er plamuur en krassen op kunnen komen bij de eindafwerkling......
Ron....