Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat heb je netjes gedaan. Wel even een kleine tip.

1_PB200006_goed_goed.jpg

De derde slyle van de railing bij de hoek van jou stoel. Daar zou ik de koppeling van het metaal draad gezet hebben. Dus op de steun zelf. Nu zie je dat daar een hobbel van het solderen in zit omdat de koppen niet helemaal zuiver tegen elkaar geplaatst zijn. Of het is iets verschoven.

Klopt,Rik.Inderdaad had ik daar de draad eindjes beter laten samenkomen op een steun.Dat is,achteraf gezien,fout geweest.Maar aan de andere kant was het lastig om de einden samen te laten komen bovenop een steun.Doch ten tijde van het soldeer proces heb ik daar niet bij stil gestaan.

Maar,zoals we allemaal wel weten,geeft de digi camera deze samenvoeging wel weer vele malen helderder en dikker weer als in de realiteit :s.

Maar even afwachten hoe het gaat uitzien na het "verchromen".

De relingen zijn,overigens,nu zwart gepaint,als voorbereiding op de dekking van het chroom.

Ron.

Maar,zoals we allemaal wel weten,geeft de digi camera deze samenvoeging wel weer vele malen helderder en dikker weer als in de realiteit .

He, he, he, dat is het leuke van de digi. En dan ook de macro nog. Moet je eens een figuurtje met de macro fotograferen. je weet niet wat je ziet. :D:D:D

Prachtig gedaan Ron. De dame begint meer en meer op een luxeyacht te gelijken.

Mooi soldeerwerk ook! Kan dat bobbeltje soldeer niet wat weggevijld worden?
Maar ja, zoals je zegt, toont de camera alles in de overtreffende trap. De snoodaard... .

Droop

Dank je wel,Newbie.

Vandaag iets drukker gehad,door een onverwachtse vraagstelling in onze hobby(kom ik nog op terug).Doch heb wel iets nog kunnen doen aan de Persing.

Het lakken van de gesoldeerde reling.

Enige tijd gelden kreeg ik de tip van Rik(Modelengeneer)om de reling chroom te krijgen met een spuitbus van Hallfords.

Dus dan spuit je de lak in de dop,en neem je deze lak op in een zachte kwast en verf je hiermee de reling.heel aannemelijk en het werkt verder ook prima.

Doch helaas zat er een klein addertje onder de reling.Daar heeft Rik waarschijnlijk niet bij stil gestaan,en ik ook niet.

Na het aanbrengen van de lak,is deze mooi glimmend te krijgen met het oppoetsen ervan.Hierbij gebruik je dan een schone zachte doek.Meer is er niet mee te doen....

En daar lag voor mij helaas het dilemma.Over deze chroomverf(ook over andere merken chroomverf)mag er geen sealing.Dus dan heb je de mooie glimmende chroomlaag,maar na een tik ofzo is de lak meteen beschadigt omdat er geen sealing op kan.

Als je namelijk op deze chroomlaag sealing aanbrengt(tip van de winkelier)gaat het effect verloren en komen er kleinere puntjes tevoorschijn.Dat komt doordat de sealing er als een soort "vergrootglas"op inwerkt.Door de doorzichtige laag ervan vergroot je dus de chroomdeeltjes erin.Zo gaat het dan mat worden en lijken op een aluminium verflaag.....

Dus dat was dan helaas een goede tip,maar kon geen doorgang vinden omdat het effect na een sealing verloren gaat.En zonder sealing is de lak te gevoelig voor beschadiging...

En zo leren we weer bij B:

En dus heb ik er een chroomlaag op aangebracht van Tamiya lak.Deze geeft een iets betere diepte werking als de revell versie.

Ik heb deze laag er met de hand op geverfd.Gewoon om dat ik er zin in had,en ook omdat ik anders wederom moest gaan afplakken om het te spuiten.Teveel werk voor een handverf klus van een half uurtje in verhouding.Nadat het goed was uitgehard(na ca.3 uurtjes)heb ik er een sealing op aangebracht van Van Eyck.Deze is hoog glans en verkrijgbaar bij o.a. de action(alweer ;P).

En nu is de reling van de romp dus geheel klaar.

Wel moet ik later nog een reling aanbrengen gaan op de "garage".

Foto`s hiervan volgen uiteraard nog...

De volgende stap is het gaan spuiten van de stuurhut in zilver en het sealen ervan.Daarna nog de twee bedienings armaturen gaan maken en monteren van de beide lieren.

En dan kan de stuurhut ook definitief gemonteerd worden.

Ron.

Goed dat je dat advies gekregen hebt. Bij ons in Tiel als ik eens wat vraag over verf, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden of misschien een geest hebben gezien. In jou geval kan ik mij dat voorstellen ´een thuisgeest´ maar ja. Een antwoord krijg ik daar niet.

Ik heb het wel met blanke lak overtrokken, maar zoveel verschil was er niet. Idd de glans was iets minder maar nog altijd meer dan de verven die wij kennen. Maar hij zou natuurlijk best eens gelijk hebben. Hij zal er misschien meer vanaf weten, hij verkoopt het tenslotte.

Ik ben zeer benieuwd naar de foto´s van de railing. Ik ben echt benieuwd naar hoe je ze hebt gekregen.

Rik,ik wil je onder het hart drukken,dat doordat je mij deze tip had gegeven,ik dit als antwoord heb gekregen.Dus was jouwn tip eigenlijk goud waard.Immers dit effect is waarschijnlijk weinige mensen bekend.

En nu door jouwn advies weten we het allemaal cute.
Anders waren we er niet achter gekomen...

Dus goede tip.

Ron.

Eindelijk weer eens een kleine update.
Het heeft even geduurd,want er waren enkele ontwikkelingen die ervoor zorgden dat de Persing even moest wachten.Alles in het teken van onze hobby....

Maar goed,als eerste heb ik de stuurhut geseald.En omdat dat als eerste moest gebeuren kon ik daarna de eerste raamlijsten matzwart inpainten.Dat steld dus de raamrubbers voor.Tijdens de bouw had ik hier kunststof reepjes op aangebracht die nu dus de raamrubbers zijn geworden.

1_PB260001_goed_goed.jpg

En de zilver gespoten en gesealde stuurhut.

1_PB260002_goed_goed.jpg

Het is heel raar om zilver te spuiten.Tijdens de spuitklus zie je allemaal metalen deeltjes op de oppervlakte verschijnen.Je denkt op dat moment dat het beslist niet goed gaat.Doch bij de tweede laag,welke je wel meteen eroverheen moet doen,trekt dit allemaal glad...

Dus niet lang wachten met de tweede laag,want als de eerste laag droog is,krijg je een hobbelige oppervlakte.De tweede laag lost de eerste laag een beetje op(mits nog niet aangedroogd)en dan vloeit het allemaal mooi uit.

1_PB260004_goed_goed.jpg

1_PB260003_goed_goed.jpg

En de reling welke nu ook geseald is.

1_PB260006_goed_goed.jpg

Heel veel verschil tussen de zilverlak op de romp en op de reling is er niet.De reling heb ik gepaint met de Tamiya chroomlak.

De tip van Rik was om er chroom deeltjes op aan te brengen van bare metal foile.Dat zou heel zeker een fantastisch resultaat geven eraan.maar ik heb er niet voor gekozen omdat dat erg lastig zou worden rondom de steunen en ook ivm de kostprijs.Dat moet je ook een beetje in toom houden.

1_PB260008_goed_goed.jpg

1_PB260009_goed_goed.jpg

1_PB260010_goed_goed.jpg

En in de laatste foto zien we de "loop".Deze heb ik wat verder geplaatst als bij het origineel.Dat vind ik mooier en ook vele malen functioneler zo.

1_PB260007_goed_goed.jpg

De volgende stap is iets wat ik lekker eerder zal zien als jullie.... ;P

Dan ga ik namelijk na een lange tijd alle tape van de ramen verwijderen.
Dat zal dan een indruk geven welke ik hopelijk er ook van verwachten mag....

Ron.

Gisteren kon ik helaas niet online zijn wegens een grote storing in onze buurt van Ziggo.Zelfs bij de stage plaats van mijn zoon was internet weg gevallen.

Maar goed,internet is weer beschikbaar.Ik zal straks een grote update plaatsen.Daarvan ben ik razend benieuwd van naar jullie reacties cute

Ron.

En zo kan ik eindelijk weer een update plaatsen.

Ik heb dus een dryfit gedaan,de stuurhut zit nog niet vast.Kan ook nog niet,want er moet nog wel wat werk verzet worden aan de stuurhut.

Maar dat mag de pret niet drukken.

Alle tape van de ramen is nu verwijderd.Ik was vooral benieuwd naar het raam onder de tape in het recreatie dek.hier heeft de tape wel enkele maandjes erop gezeten.Maar gelukkig ging de tape goed los,en liet maar kleine sporen na van lijmresten.Deze lijmsporen heb ik kunnen verwijderen met gewone spiritus.

1_PB280001_goed_goed.jpg

De groene lijnen geven aan,wat er hier nog aan meubelen moet komen.

Aan bakboord een geintregeerde barbecue,met lades en een wasbak,en aan stuurboord een L-vormige zitbank met een tafeltje.

Een kijkje langs de "overloop".

1_PB280004_goed_goed.jpg

Een belangrijke opmerking nog....ik heb gemerkt dat zilverlak een soort"kijkrichting"heeft.Dat wil zeggen dat je tegen de deeltjes kijkt met het licht tegen.Heb je het licht achter je,zie je een geheel ovaal gedekt vlak.heel raar.Dit is dus een soort richtingslak...dat zilver.

Bij het licht tegenlijkt het alsof je de lak handmatig hebt geverfd,je kijkt als het ware tegen de spuitrichting op.Daar ben ik eigenlijk niet zo kapot van.Maar ja het is niet anders.Had ik dat eerder geweten,had ik voor een witte kleur gekozen.

Blijft moeilijk dat zilver om te spuiten.

Maar goed...

Stuurboordzijde ziet er al anders uit.De ramen zijn geheel vrij onder de tape te voorschijn gekomen.

1_PB280005_goed_goed.jpg

Je kunt jezelf goed zien in de ramen B:

Het voorraam.De groene lijnen moeten nog gemaakt worden,dus de ruitenwissers.Verder zien we in deze foto dunne witte lijntjes lopen.Deze zijn er niet.Hoe de camera dit te voorschijn tovert weet ik niet.Hier heeft wel afplaktape gezeten voor het painten van de twee lijsten.Maar het is zo met het blote oog niet te zien.

1_PB280006_goed_goed.jpg

Ik heb een tijdje,overigens,getwijfeld voor het verven van deze lijsten.Na de spuitklus waren deze heel mooi en strak zilver.Dat vond ik er geweldig uitzien.Bijna had ik ze zilver gelaten.Maar ja,ik kan niet alles nu eenmaal naar eigen hand zetten.Dus heb ik ze zwart gemaakt,net als het origineel.

In onderstaande foto,dan de met Italiaans leder leder beklede ligplaatsen op het voordek.Hier kun je dus een lekker tintje ophalen(goede beschermins factor wel).Ik heb voor zwart gekozen omdat ik dat persoonlijk mooier vond als wit.

Ook zien we het ronde raam.Hieronder zit de VIP ruimte nummer 1(van de twee).Dit luik kan geopend worden door aan de kleine hendel te trekken.Trek je aan de grote hendel aan de onderzijde(richting boeg)dan gaat het gehele raam open,dus met de zwarte aluminium rand.Dat geeft een lekker groot gat,genoeg om erin te klimmen.

1_PB280007_goed_goed.jpg

In bovenstaande foto,zien we ook nog een geel rolgordijntje.Dat heb ik gemaakt van geel printpapier.

De striping in het raam,heb ik gemaakt van restjes decal...

En dan de onderste foto.Genomen vanaf het ankerkluis,welke ik ook nog moet gaan maken.

1_PB280008_goed_goed.jpg

Aan stuurboord zien we in de reling een kleine knik.Nu ja....is niet anders.
Blijft toch scratchbouw.En wederom lijkt het erger(echt hoor)als dat je het in "real"ziet.

Onderste foto heb ik extra zo genomen,dat je dus de deeltjes ziet zitten in de lak.Nogmaals dit ligt helemaal eraan hoe je erin kijkt.Nu zie je sommige deeltjes erin zitten.van achteren gekeken,zie je alleen een zilveren dekking....

1_PB280009_goed_goed.jpg

Bakboordzijde....

1_PB280011_goed_goed.jpg

Vanaf vogelvlucht genomen,zien we het recreatie dek.De groene lijnen geven hier de nog te bouwen "garage" aan.Later wordt ook het loodsdek beplankt.Let op de weerspiegeling van de dekbeplanking in de ramen.

1_PB280012_goed_goed.jpg

Detail foto van het grote zonnedek.Mooi al schrijf ik het zelf...:D

1_PB280021_goed_goed.jpg

1_PB280022_goed_goed.jpg

En nog enkele totaal plaatjes...

1_PB280013_goed_goed.jpg

Let op de weerspiegeling in de ramen...

1_PB280015_goed_goed.jpg

1_PB280017_goed_goed.jpg

Ik hoop dat jullie haar mooi beginnen te vinden,ik vind haar wel aardig inde richting gaan...

1_PB280018_goed_goed.jpg

1_PB280014_goed_goed.jpg

Nog veel te doen,al zou je dat zo niet zeggen...

Ron.

prachtig zeer mooi Applaus Applaus Applaus

vensters zijn zeer zeer goed gelukt.Gelukkig gaf de plakband niet te veel lijm af.Meestal geeft de fabrikant 6 dagen op als plakduur.

Bijna niks op te merken,een prulletje tgv de macro-stand.

Ik vermoed dat je met het blote oog niet ziet.

rechtsonder lijkt het erop dat het leer (groot ligbed)iets hoger ligt maar ik vermoed dat het nog niet over 1mm gaat.
Wil het alleen maar vermelden zodat je blijft gaan voor perfectie en we zeer mooie dingen blijven zien en de lat voor onszelf hoger leggen.:k

1_PB280008_goed_goed.jpg

Wat een dame, hé? cute

Ik ben net als Dan Cooper een beetje sprakeloos, Ron... ... ... .

Gewoonweg prachtig! ApplausApplausApplaus

Droop

Practig werk Ron, ApplausApplaus ben niet zo een fan van moderne luxe jachten maar wel van de manier waarop je deze uit al die materialen te voorschijn toverd B:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan