Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank jullie wel allemaal voor de lovende woorden.

Maar het is slechts een dryfit,er moet nog veel gebeuren eraan.

Als eerste ben ik begonnen aan het maken van de twee ruitenwissers.

1_PB290001_goed_goed.jpg

Ik heb er,als zekerheid,de bekende paarse tape onder geplakt.Zo kan ik rustig de wissers samenstellen op het raam,zonder bang te hoeven zijn dat er lijm op de ramen komt.Verder komen de beugels zo ook in de juiste stand te staan.

Ik heb de beugels gemaakt vanuit de spare box.Het zijn allemaal onderdelen van pylons(draag systemen voor wapens en/of brandstof tanks onder de vleugels).

Hier zijn de onderdelen samengesteld.

1_PB290003_goed_goed.jpg

Rest alleen nog de wissers te painten.De beugels maak ik uiteraard zwart,maar de hoofdarmen ga ik zilver maken.Niet geheel naar het origineel,maar ik ben de koper :D...en mag dus de mooiere uitvoering kiezen.

Wordt vervolgd.

Ron.

Laatst bewerkt:
Rest alleen nog de wissers te painten.De beugels maak ik uiteraard zwart,maar de hoofdarmen ga ik zilver maken.Niet geheel naar het origineel,maar ik ben de koper :D...en mag dus de mooiere uitvoering kiezen.

Wordt vervolgd.

Ron.
Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Hé Ron? :D:D

Ron heb je een foto van hoe het in het echt er uit ziet. Volgens mij moet je voor dit systeen een dubbele arm hebben om de ruitenwisser verticaal te houden. Dat lukt met een enkele arm niet goed. Dus ik was benieuwd hoe de echte er dan uit zou zien. Het technische verhaal hier achter is nog altijd interessant he. :k

De Persing heeft flinke ruitenwissers,die dus horizontaal bewegen tijdesn hun aktie.

En zoals Rik aangeeft gaat dit niet met een enkele arm.Dat zou de "kam"gewoon om zijn as gaan "spindelen"door de grote weerstand.Daarom heeft de Persing inderdaad een dubbele arm.Dit geeft de "kam"geen gelegenheid om te gaan draaien om zijn as.Dat omdat de beide armen middels een draaiend punt zijn verenigd met de "kam".

Bij mijn model heb ik dit proberen te simuleren door op de witte stripjes er bovenop een asje te monteren die dit een beetje simuleert.

Het spreekt voor zich dat ik dit onmogelijk na kan maken.Hoewel de schaal groot is,kan ik dit niet na bootsen met twee dunne stripjes op de "kam".Dat lukt nooit.Het zou breken.Door de strip eronder te monteren geef ik er tenminste al enige stijfheid in.Op deze strip heb ik dus aan de bovenzijde een profiel gemonteerd.Nu ik dit inmiddels zwart heb gepaint,ziet het er redelijk gelijkend uit.

Ik heb een aantal foto`s hiervan,doch als ik deze verklein om te plaatsen,blijft er weinig meer over om erin te zien van details helaas....dan zie je alleen maar de wisser,meer niet.

Ron.

Wat je wel zou kunnen doen voor de volgende keer als je zoiets tegenkomt, dit van alpaca na te maken. Dat kun je solderen met zilver. zilver heeft het voordeel dat je dit in verschillende smelttemperaturen komt. Daardoor kun je van heet naar koud om maar zo te zeggen solderen. Zo doet een goudsmit het ook. Als hij verschillende zaken moet aan een ring of iets moet solderen dan moet hij ook in verschillende temperaturen werken. Daardoor kun je zeer nauwkeurig maar toch heel stevig werken. Dit zijn toch de details van het schip. Verder ziet alles er strak en glad uit. (Dat is al een ware kunst op zich)

Hele goede tip,Rik.Al zie ik nog niet zo vlug gebeuren dat ik met zilver mag gaan solderen van mijn vrouwke:s.

Maar ach,zoals het er nu uitziet,denk ik dat eenieder daar wel mee kan leven.Morgen wil ik ze gaan monteren.
Daarna als deze fase achter de rug is,wil ik het luik gaan simuleren boven de "Captain`s chair".

Ron.

Ben dan heel benieuwd naar jou luik. Maar heb je al nagedacht over de kapiteins stoel?

Wat het luik betreft,daar zit de moeilijkheid in om netjes en strak te painten.

Omdat er geen binnenwerk inzit,behoef ik alleen maar de naad van het luik te simuleren.
Het originele luik,sluit(zoals ik op de foto`s zie)bijna naadloos aan als het is gesloten.
Dus ga ik een omlijsting maken en een binnen omlijsting.Daartussen wik ik dan een strakke donkere naad painten gaan.

Een andere manier,waar ik ook veel aan denk,is om tussen de twee omlijstingen(zijn gewone afplak stukken met tape)een dunne scherpe naad te snijden in het dak.Dat geeft er wel een diepte aan.

Wordt dus een van de twee mogelijkheden.
En waarschijnlijk de laatste omdat dat het meest realistische is.

Ron.

De ruitenwissers zijn klaar.

1_PB300008_goed_goed.jpg

Dus geheel gemaakt uit spare delen van een pylon.Ooit overgebleven uit een vliegtuig kit.

1_PB300010_goed_goed.jpg

En nu ik de onderste delen in het zilver heb gepaint,vind ik dat vele malen mooier staan als geheel zwart.

Ron.

In het recreatie dek moeten trouwens ook nog twee speakers ingebouwd worden.Tja....dus zelf maar maken,je bent nu eenmaal een scratchbouwer :s

Als eerste heb ik dus twee witte punaises genomen.De omgeving is een beetje geel geworden.Lag aan mijn verkeerde instelling van de camera(witbalans).

1_PB300003_goed_goed.jpg

Daarna heb ik met kontaktlijm horregaas op de punaises gelijmd.

1_PB300002_goed_goed.jpg

na het goed laten drogen,de randjes bij geknipt..

1_PB300004_goed_goed.jpg

En daarna de randjes een beetje zwart verven en je hebt twee speakers voor in de wand in te bouwen...

1_PB300005_goed_goed.jpg

Ron.

Mijn dank cute.

Inmiddels ben ik van voren naar achteren verhuist in afwachting van mijn beslissing voor het luik.
Aan de achterzijde zijn we nu klaar met de montage van de twee speakers,en de 9 lichtpunten in het plafond.

Ik ben daar ook iets gaan afwijken van het origineel.Daar zitten gewone halogeen punten in het plafond.
Dat vond ik wat saai,daarom heb ik daar 6 chromen ronde lichtpunten gemonteerd met spaarlampen erin...is wel bij de tijd :D.........

Foto`s nog niet gemaakt.

ROn.

Een kleine update...

De verlichting van het recreatie dek.

In deze tijden van vervuiling en energie verslinden,werd er hier op de werf gedacht om de Persing 72 een beetje bewust te maken van energie.

Daarom is er unaniem besloten om de originele halogeen spotjes te vervangen door spaarlampen.....

De spaarlampenhouders heb ik gemaakt van blouse knoopjes :D

1_PC010007_goed_goed.jpg

Bij de test bleek dat ze het dek uitstelend verlichtten.Dit was tenminste weer eens wat anders als altijd maar halogeen spotjes in het plafond inbouwen.

Ook zien we aan weerszijden de speakers nu zitten.Het geluid kan aan.

Verder blijkt ook nu alweer dat de digicam weer meer laat zioen als er is.De witte wazige puntjes langs de lijsten zien we niet terug zonder de lens...

1_PC010005_goed_goed.jpg

Ook is er een start gemaakt aan de montage van de jaloezieën.

Terwijl ze op haar rug lag,heb ik de steunen op de ramen gelijmd van abs materiaal.Ik heb hier pvc lijm voor harde ondergronden voor gebruikt.Het acrylglas is immers keihard.

1_PC010002_goed_goed.jpg

Nadat de steunen zwart waren gepaint,vielen ze al bijna niet meer op.

1_PC010006_goed_goed.jpg

Ik heb deze update nu geplaatst,omdat ik morgen jarig ben.Er is een kansje dat ik er misschien dan geen tijd voor kan vinden...

Wordt vervolgd....

Ron.

Bij ons hier in"Kirchroa"(Kerkrade)is de volksmond dat het brengen van een voortijdige wens ongeluk brengt :s.

Laten we maar hopen nu,dat M.. mij morgen geen bezoek gaat brengen:|

Maar toch bedankt Michel voor je wens:k

Ron.

Ziet er toch wel weer grappig uit die lampjes. Persoonlijk zou ik voor inbouw gegaan zijn. Geen halogeen maar leds. Die zijn nog zuiniger dan spaar en kleiner mooier en gaan langer mee. :D (altijd baas boven baas he.) :k

En dan ook nog een fijne verjaardag. En dat je een fijne dag zult hebben met leuke geschenken. :D

1_PC010005_goed_goed.jpg
tja en dan laat de digicam meer zien dat je denkt he. Zo sta je er zeker gekleurd op. B:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan