Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
:D.Nee,dat zou zeker niet misstaan.
Maar ik ga er geen figuren op plaatsen,dat is nooit eigenlijk mijn smaak geweest.

Groetjes Ron.

Een kleine update.

Als eerste heb ik de panelen aangebracht waarmee de beide lieren bedient worden.Ik heb deze panelen wel ietsjes verweerd,omdat dit regelmatig wordt gebruikt.geen roest of vuil,maar gewoon wat gebruikers sporen.

Ook heb ik een moderner paneel gemonteerd.Bij de "'eerste"Persings werden er vele knoppen gebruikt in dit paneel(12 stuks!).Bij deze modernere schakelpanelen volstaat een grote draaiknop.Indrukken en,net als bij een joystick,naar de gewenste richting drukken.De lier doet de rest.
Om deze "joystick"zit ook een ring.Met deze ring kan de snelheid op of omlaag gestuurd worden.Te zien aan beide zijden in de trapjes hoek..

1_PC040001_goed_goed.jpg

De jaloezieën zijn gemonteerd.Gemaakt van abs materiaal.

1_PC040003_goed_goed.jpg

Ik vermoed dat deze open en dichtklapbaar zijn,middels een motor aansturing.Doch weet dit niet zeker,omdat ik daar niets over heb kunnen vinden.

1_PC040004_goed_goed.jpg

Het voorste luik.Deze heb ik gesimuleerd door eerst met een scherp mesje een lijn erin te snijden.Dat geeft er wat diepte werking aan.En daaroverheen heb ik een zwart lijntje getrokken om dit te benadrukken.
Op de foto niet meteen te zien,deze mes snijde..Ook heb ik de hoeken scherp gemaakt.Het origineel heeft de hoeken wat afgerond.Ik heb dit louter gedaan om de mes snedes strak te houden.Bij een bocht erin,ging de lak sprokkelen.Dat is niet de bedoeling.

1_PC040005_goed_goed.jpg

En alweer de laatste foto.Let op de gebogen zwarte sierlijn langs de ramen,in de onderste foto...

En hier zien we voor de laatste keer de twee modules los van elkaar.
Inmiddels zijn ze nu beide "uitgehuwelijkt".

1_PC040006_goed_goed.jpg

Ron.

Ron, wat is de functie van de lamellen. Aangezien ze niet doorlopen naar de voorkant en ze aan de buitenkant van het raam zitten? En worden deze nu zilver? Volgens mij zou dat erg mooi zijn.

En toch nog even de trossen die je gebruikt hebt. Dat roodwit. Zou je daar niet eens overwegen om donkerblauw of zwart te gebruiken.

Wij hadden de trossen altijd in de kleur van het schip bijpassend. Behalve werplijnen, die waren oranje.

Rik,ik kan je daar helaas geen antwoord op geven,wat de functie precies is van de lamellen.
Wel is het zo,dat ze aan de binnenkant dus enkele ruimtes verduisteren.Waarom niet over het gehele raam?...ik weet het niet.De lamellen zijn trouwens ook zilver gepaint nu.

Tja,de kleur van de lijnen /trossen.Ik heb ze bij de Persing blauw/zwart en geheel zwart gezien.

Doch ik heb zoveel hier liggen van deze kleur dat ik het gewoon zonde vind om deze nu niet eens te gebruiken.
Zwart/zilver gekleurd zo natuurlijk een perfecte uitvoering zijn.Maar dan moet ik nieuw touw aanschaffen,terwijl ik deze kleur enorm op voorraad heb liggen.Laat ik het maar eens zuinig aan doen hiermee...de schroeven hebben al een flinke ingreep gedaan op het Persing 72 budget(wil je niet weten hoeveel:s).Deze waren zo duur ivm hun grootte en de "geskwede" vorm,m4 binnendraad en 25 mm in doorsnede.
Hele mooie messing schroeven dat wel...maar duur....

Ron.

Inmiddels ben ik begonnen met het voordek.
Dat is een ietwat lastige klus,omdat er vervelende vormpjes inzitten.

Eerst heb ik de uiterste lijsten aangebracht.Deze moeten nog ge egaliseerd worden.Dat is niet moeilijk,ik plak met de "paarse"tape(slecht plakkende tape)de zilveren randen af,en dan schuur ik alles lichtjes bij).

1_PC070001_goed_goed.jpg

De extreem schuine en/of ronde vormen erin,haal ik uit een recht stukje.

1_PC070005_goed_goed.jpg

Zodat de vormen als eerste in het dek kunnen worden gelegd.

1_PC070006_goed_goed.jpg

1_PC070007_goed_goed.jpg

Het dek wordt gevolgd door het leggen van de plinten.
Doordat ik deze foto met flits heb genomen,zien we in de diepte(gelukkig maar)dat de lijm de zilveren lak oplost).

1_PC070011_goed_goed.jpg

Bakboordzijde ook natuurlijk.Let eens op de stofjes..:s

1_PC070013_goed_goed.jpg

Het is wel leuk werk,maar lastig om te doen...

Ron.

Ziet er goed uit. ApplausApplaus

Ehhhh, ron?? Jij had toch een auto. :D:D:D

Wij moesten nog eens parket leggen. Niet zomaar pakket maar zo een met verschillend kleuren hout en een keltisch motief er in. :|:|

Ja, ja, je hebt jezelf nu veraden. Ga mijn vrouwtje gelijk vertellen dat het helemaal goed gaat komen met nieuwe parketje. :k:k

Ron, dat heb je prachtig gemaakt zeg.
Hoe lang ben je daar wel niet aan bezig geweest zeg? :|

Ik val hier regelmatig in herhaling als ik zeg dat ik dikwijls met open mond je vorderingen zit te volgen.

Ik zoek me suf om toch maar eens voor de verandering een opmerking te kunnen maken maar dat lukt me langs geen kanten.

Chapeau! Applaus

Droop

Ach,moeilijk is het niet zo direkt.Het vraagt alleen flink wat lef,omdat je regelnmatig een lijstje te dun schuurt(de dunne lijstjes heb ik allemaal zelf op breedte moeten schuren,en een beetje fantasie.Immers ik ben het dek zelf aan het ontwerpen,het originele dek vind ik niet zo interressant.

Doch de twee luiken moeten er natuurlijk wel komen.Ik denk dat daar deze luiken wel in iedere Persing 72 zitten.

In ieder geval bedankt voor de complimenten,en ik zal binnenkort wel wat meer gaan plaatsen,als de drukte voorbij is.Ik heb over het aanbrengen van de basis ongeveer twee uurtjes gedaan.

Ron.

Op dit moment heb ik ongeveer de helft van het voordek beplankt.
Als het lukt,zal ik straks een update plaatsen.

Wat een klus :s ....maar wel leuk om te doen.

Ron.

Ik heb eens de eerste bewerking van de Persing 72 erbij genomen.Hiermee is alles begonnen.
Wat een verschil is het geworden....

1_PIC_9122_goed_goed.jpg

En een kleine update erbij....Om de dekplanken in de juiste ovale vorm te krijgen,was een simpel klusje nodig.

Ik heb hiervoor een reepje lood genomen.

1_PC090001_goed_goed.jpg

Niet te breed,anders is het niet meer makkelijk te buigen.Wel dezelfde lengte als dat de dekplanken moeten hebben.

Daarna heb ik dit reepje lood tegen de verschansing gedrukt.Omdat lood gemakkelijk buigt,neemt het hierdoor de vorm aan,die ik ook in de planken moeten komen.

1_PC090002_goed_goed.jpg

Door nu dit reepje(zonder te buigen uiteraard)op een stukje abachi hout te leggen,is het gemakkelijk om erlangs een streepje te trekken,de breedte erbij te rekenen(van het plankje)en daar weer dezelfde vorm over te trekken vanuit het loden reepje.En zo kun je dan een plankje uitzagen welke precies de juiste vorm heeft als het dek.

1_PC090003_goed_goed.jpg

1_PC090004_goed_goed.jpg

1_PC090006_goed_goed.jpg

In de foto zien we dat enkele latjes wat hobbelig liggen.Is echter niet zo.
Alleen een latje zie ik in de foto linksboven iets verkeerd liggen.Is gemakkelijk te herstellen.De overigen liggen perfect,al zou je dat in de foto zo niet zien.

het is een klusje,dat wel...:s

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit. Ik had even mijn twijfels met het dek zo. Maar je hebt helemaal gelijk. Dit is veel mooier zo. :D:D

Ron, zou je even willen kijken hoe je de foto kunt terug plaatsen. De een na de foto staat niet zichtbaar. Maar kun je wel aanklikken. :k

[MOD] de foto is ondertussen aangepast [/MOD]

Laatst bewerkt:
Prachtig knutselwerk Ron, je bent een krak in alle opzicht, en het parket ziet er goed uit, ik kan het goed geloven dat het een klusje is, en wat voor een.

Mooi

Ron,
goed idee van dat stukje lood ziet er ideaal uit om de vormen over te nemen.

Mooi dek ben je daar aan het leggen.

Grts

Johan

Zo vlug dit tweede dek gelegd,geschuurd en gelakt is komen er natuurlijk plaatjes van cute.
Vandaag een email ontvangen,dat de geskewde 5 blads schroeven onderweg zijn.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan