Ik weet niet precies wat je bedoeld,Rik,maar ik plaats eerst even een kleine update hiervan.
Omdat het geleide systeem haaks op de boeg staat,is het anker eigenlijk een gevaar.Denk je maar eens in,bij woeste golven...als het anker ook maar iets naar beneden hangt,zal het constant tegen de boeg op slaan met alle gevolgen van dien.
Bij Persing hebben ze daar iets op bedacht.
Er zijn twee verschillende anker vormen die geschikt zijn voor deze ophanging.Ik heb"dwars gebogen" ankers gezien,en verticaal gebogen ankers.Beide modellen hebben het voordeel dat ze vrijwel geheel tegen de ophanging aan getrokken kunnen worden zonder iets te beschadigen.
Ik heb gekozen voor het verticaal gebogen model.Dat omdat ik dat veel mooier vond uitzien.Het anker wordt bij het lichten helemaal tegen de ophanging aan getrokken,en daar zit een veiligheidspin,welke zich bij het invieren in het "oog"van het anker klikt.Bij het vieren,klikt deze pin zich vanzelf weer eruit doordat dan de spanning van de ketting af gaat.Een soort scharnier,zeg maar...
In de foto zien we dus ook meteen wat een verticaal gebogen anker is.Deze omsluit heel mooi de boegvorm.Natuurlijk heb ik het hier geschetst.De twee onderste "haken"hangen hier strak naar beneden.
Bij een dwars gebogen anker,is de "steel"op het midden geheel naar achteren gebogen.Dat heeft wel een nadeel....
Daardoor wordt het anker dus een flink stuk breder.Daarom heeft de fabrikant de ophanging darvan meer naar voren laten uitsteken,zodat de punten niet tegen de romp op kunnen komen.
Bij een verticaal gebogen anker,is de ophanging dus niet zo lang,immers de punten hangen nu naar beneden.In de bovenste foto zien we dat goed terug.
Doordat ik dus een hoeklijstje heb genomen van een abs stukje,had ik er meteen ook de juiste vorm erin.Maar ik heb voor deze vorm gekozen omdat het anker er zo vele malen mooier eruit ziet als deze eenmaal in het geleide systeem hangt.Om een dwarsgebogen anker te maken,had ik alleen maar het uitgezaagd stukje in het midden hoeven te verwarmen en om te buigen.
Een maal gespoten in de basis ziet het er al een beetje beter uit.Maar een anker komt pas tot haar recht als ze op haar plaats hangt...
Natuurlijk aan een ketting..
Wordt vervolgd...
Ron.