Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het maakt het allemaal wel af he. Zo met al die tekens en teksten er op.

Wat ik wel ken van dit soort ankergeleide systemen is dat er vaak een lasnaad op zit. Meestal is deze redelijk goed te zien omdat ze van rvs zijn gemaakt. Misschien kan je dat nog aanbrengen.
 
Rik,ik zie bij het voorbeeld geen enkele lasnaad,waarschijnlijk is het ook van een composiet materiaal,want de uitstraling en kleur zijn exact hetzelfde als de romp.

Daarom dat ik dat ook niet heb aangebracht.

Ron.
 
Tussen de bedrijven door(voorbereidingen nieuw project)ook nog tijd gevonden om ook wat scratchwerk te verrichten aan het navigatie systeem.

Omdat ik nu eenmaal graag mag scratchen,had ik besloten om ook de "bollen"(alhoewel ze niet rond zijn)zelf te gaan maken.Ze zijn ook kant en klaar te koop,maar zelf maken is vele malen leuker.

Daarom had ik als eerste besloten om als basis de dopjes te nemen,welke er op de parfum flesjes zitten.Mijn vrouw had ze toch al leeg,en dus heb ik de geparfumeerde dopjes maar ter hand genomen.Is er iemand die ze herkent :D...?.

Aan de onderzijde,op het papier getekend, zijn de eerste schetsen te zien van het anker geleide systeem.

1_PC150001_goed_goed.jpg

Natuurlijk waren ze veel te hoog.Dus moest er eerst een stuk vanaf gezaagd worden.

1_PC150002_goed_goed.jpg

En omdat we nu eenmaal niet altijd mooi recht zagen,moest ik wel een manier bedenken om mijn zaagwerk te controleren en eventueel aan te passen.Zodat alles mooi recht is...een scheve navigatie set willen we nu eenmaal niet erg :|..

Daarom heb ik,na het zaagwerk,de doppen gecontroleerd met een verstekhoek.Door nu de dop erlangs rond te draaien,is prima te zien of ze recht zijn.Is de dop scheef,stijgt of daalt de dop langs de millimeter aanduiding.Simpel maar zeer effectief.Waar nodig heb ik er en stukje bijgeschuurd met een schuurblokje uiteraard.

1_PC150003_goed_goed.jpg

Om de doppen ook stevig te verlijmen,is het nodig om de lijmoppervlakte te vergroten.Daartoe heb ik er aan de onderzijde een stukje abs materiaal in gelijmd.

1_PC150004_goed_goed.jpg

De plaatjes heb ik er ingelijmd met hard pvc lijm.gaat daar uitstekend mee.De gaatjes in het midden heb ik er express in gemaakt.Zo kunnen de lijmdampen er goed uit vervliegen.Zo beperk je het risico dat de dop week zou kunnen worden door deze dampen,waarin oplosmiddelen zitten.

De navigatie bollen hebben aan de onderzijde een verdikking.Dat heb ik erop aangebracht met een reepje vinyl.Gelijmd met kontaktlijm.Tijdens het droogproces heb ik er tape omheen gewikkeld.

1_PC150005_goed_goed.jpg

Zo ziet het er dan uit...

1_PC150006_goed_goed.jpg

Oh ja...bij de action hebben ze nu ook primer op waterbasis...kopen die hap.Dat geeft een betere acceptatie van opkomende lakken:k..

En dan heb ik hier de doppen gespoten in matzwart..nog even drogen tot morgen...B:

1_PC150007_goed_goed.jpg

Nu nog gaan monteren...


Wordt vervolgd...

Ron.
 
Hey Ron, dat is een goed idee om die dopjes te gebruiken. Maar ze zijn afgevlakt aan de bovenzijde. Zijn die op de 1/1 Pershing niet rond (bolvormig) aan de bovenkant ?

De verbreding aan de onderzijde lijkt me wat hoog, tenzij er een stuk in het dak verdwijnt ?

Groeten, Pascal
 
Pascal,de afgebeelde navigatie bollen op het voorbeeld zijn inderdaad aan de bovenzijde ronder.

Maar de techniek staat voor niets,en dit is alweer de" nieuwe generatie navigatie hulpmiddelen"...

Dus wat ik ermee wil zeggen,is dat je soms als scratchbouwer moet improviseren.En dat deze bollen nu een beetje minder rond zijn aan de bovenzijde is niet zo erg,je kunt het altijd opvatten als ik hierboven heb geschreven:k...

Scratchbouw is niets meer of minder als dat je een model poogt zo goed als mogelijk in haar/zijn originaliteit na te bootsen.Als er kleinere dingen afwijken is dat niet zo erg,mits je maar het origineel eruit kunt halen als kijker.

De "ringen"aan de onderzijde evengoed zo.Ik kon ze wel lager maken,maar dan gingen ze iets verdraaien door de vorm van de doppen.Dus beter dan iets hoger(nieuwe generatie:k)als scheve ringen erop.

En laten we eerlijk wezen,je kunt er toch alsnog de navigatie bollen eruit halen,toch?.

Dus ook jij,als aankomende scrachtbouwer,neem dit advies ter hartecute..

Zolang je er het origineel uit kunt halen is een kleine afwijking geoorloofd.

Goede en terechte opmerking,overigens.

Ron.
 
is het ook van een composiet materiaal,
Daar had ik dus even niet aan gedacht. Ik heb deze alleen nog maar gezien in het rvs en alu. De alu voor de kleintjes. Dan de grotere rvs.

Dank voor de info. Composiet beschadigd wel snel dacht ik. Of valt dat mee denk je.

Verder weer leuk uitgedacht. Ziet er weer goed uit jou bollen. Dat zijn toch wel de effecten op zo´n strak schip he. :D
 
Ja,ik kan mij jouwn reactie wel voorstellen.

Nu weet ik het niet zeker,en ik doe maar een gooi ernaar,maar als de oppervlakte van koolstofvezel zou zijn en/of versterkt met kevlar zal het wel hard genoeg kunnen zijn.

Bij het vieren of lichten van het anker,komt de ketting omhoog en schraapt deze niet over de oppervlakte.
De ketting ligt er alleen op bij rust.Althans dat doet de constructie wel vermoeden.

Ron.
 
Dat je daar een anker uitgehaald heb, tja, dat kan ik mij wel voorstellen. Je hebt er een dwarshaak anker van gemaakt die bij de ankergeleiding past. :D

Maarrre. Wat was het??
 
Ik weet niet precies wat je bedoeld,Rik,maar ik plaats eerst even een kleine update hiervan.

Omdat het geleide systeem haaks op de boeg staat,is het anker eigenlijk een gevaar.Denk je maar eens in,bij woeste golven...als het anker ook maar iets naar beneden hangt,zal het constant tegen de boeg op slaan met alle gevolgen van dien.

Bij Persing hebben ze daar iets op bedacht.

Er zijn twee verschillende anker vormen die geschikt zijn voor deze ophanging.Ik heb"dwars gebogen" ankers gezien,en verticaal gebogen ankers.Beide modellen hebben het voordeel dat ze vrijwel geheel tegen de ophanging aan getrokken kunnen worden zonder iets te beschadigen.

Ik heb gekozen voor het verticaal gebogen model.Dat omdat ik dat veel mooier vond uitzien.Het anker wordt bij het lichten helemaal tegen de ophanging aan getrokken,en daar zit een veiligheidspin,welke zich bij het invieren in het "oog"van het anker klikt.Bij het vieren,klikt deze pin zich vanzelf weer eruit doordat dan de spanning van de ketting af gaat.Een soort scharnier,zeg maar...

1_PC140008_goed_goed.jpg

In de foto zien we dus ook meteen wat een verticaal gebogen anker is.Deze omsluit heel mooi de boegvorm.Natuurlijk heb ik het hier geschetst.De twee onderste "haken"hangen hier strak naar beneden.

Bij een dwars gebogen anker,is de "steel"op het midden geheel naar achteren gebogen.Dat heeft wel een nadeel....

Daardoor wordt het anker dus een flink stuk breder.Daarom heeft de fabrikant de ophanging darvan meer naar voren laten uitsteken,zodat de punten niet tegen de romp op kunnen komen.

1_PC140011_goed_goed.jpg

Bij een verticaal gebogen anker,is de ophanging dus niet zo lang,immers de punten hangen nu naar beneden.In de bovenste foto zien we dat goed terug.

Doordat ik dus een hoeklijstje heb genomen van een abs stukje,had ik er meteen ook de juiste vorm erin.Maar ik heb voor deze vorm gekozen omdat het anker er zo vele malen mooier eruit ziet als deze eenmaal in het geleide systeem hangt.Om een dwarsgebogen anker te maken,had ik alleen maar het uitgezaagd stukje in het midden hoeven te verwarmen en om te buigen.

Een maal gespoten in de basis ziet het er al een beetje beter uit.Maar een anker komt pas tot haar recht als ze op haar plaats hangt...

1_PC150009_goed_goed.jpg

Natuurlijk aan een ketting..

Wordt vervolgd...


Ron.
 
En een,voor nu,laatste update.

Er is weer wat schot gekomen in het ankerkluis.Nu is het anker en de ketting aanwezig.

Foto`s spreken voor zich....

1_PC160013_vgoed_goed.jpg

1_PC160006_goed_goed.jpg

1_PC160004_goed_goed.jpg

1_PC160003_goed_goed.jpg

1_PC160002_goed_goed.jpg

Ron.
 
Het was te denken dat een gesofisticeerd schip als de Pershing, een gesofisticeerd anker zou hebben, en dat heb je natuurlijk weer prachtig gemaakt Applaus Applaus Applaus

Schitterend Ron, het is misschien maar een klein onderdeeltje, maar het maakt een wereld van verschil.

Groeten, Pascal
 
Hmmm, even terug komen op het antwoord dat wij hebben gehad met het rvs gebeuren. Je verteld over composiet. Maar ik zie nu dat je het anker laat aansluiten op de wanden van de ankergeleidesysteem. Daar zul je ook door het klapperen snel beschadigingen krijgen.

Misschien voor de volledigheid nog eens wat verder kijken op de plaatjes. Ik denk dat het dan opgevangen word op de boeg met een rubberen afdichting of iets dergelijks. Dan ben je het klapperen kwijt maar ook de schade.

Verder voor het oog, ziet het er wel perfect uit hoor. Ik ga alleen even voor de volledigheid. Zoals je van mij gewend bent. :k
 
Hmmm, even terug komen op het antwoord dat wij hebben gehad met het rvs gebeuren. Je verteld over composiet.


Verder voor het oog, ziet het er wel perfect uit hoor. Ik ga alleen even voor de volledigheid. Zoals je van mij gewend bent. :k

Ach,Rik.Je weet dat ik wel van een positieve kritische noot houd.Daar worden we allemaal beter van cute.

Ik denk dat het anker(weet het niet zeker)wel van een rvs materiaal zal zijn,evenals de houder en het systeem.
Natuurlijk kunnen deze materialen elkaar ook wel beschadigen.Wat ik zou kunnen doen,is om tussen het anker en de "parkeer"plaatsen,met matzwarte verf een rubberlaag te simuleren als zijnde een bescherming.Dat zal er ook wel tussen zitten(ook dat weet ik helaas niet).

Dus een terechte aanvulling cute...

Ron.
 
Het was te denken dat een gesofisticeerd schip als de Pershing, een gesofisticeerd anker zou hebben, en dat heb je natuurlijk weer prachtig gemaakt Applaus Applaus Applaus

Schitterend Ron, het is misschien maar een klein onderdeeltje, maar het maakt een wereld van verschil.

Groeten, Pascal

Dank je wel,maar het wordt ook zo leuk op het achter gedeelte van de stuurhut.
Daar komen drie antenna`s en de twee navigatie bollen.Dat geeft er een hele andere draai aan cute.

Ron.
 
Ga je de ankerketting verven want ze blinkt harder dan de boot en normaal is dat toch andersom?


Voor de rest heel mooi gedaan.

ps : ik zie op de 2 de foto juist achter het anker nog onevenheden maar ik vermoed dat je daar nog weining kan aan doen.Laten we het houden op beschadiging tgv het anker.
 
Ik heb er nu nog een willekeurig blauw touw geplaatst.En hiermee wil ik het ook verder gaan laten.natuurlijk zijn er nog talloze onderdelen te bedenken die erbij kunnen als details.Maar ik wil het ook een beetje strak houden.

En dus sluit ik hiermee het ankerkluis af.Oh ja..ben vergeten te fotograferen van datgene waar modelengeneer mij op attendeerde.Namelijk om tussen het anker het het geleide systeem rubber aan te brengen.

1_PC170010_goed_goed.jpg

Deze foto houden jullie te goed.Ik heb het rubber gesimuleerd door er matzwarte verf tussenin aan te brengen.

Op het recreatie dek is het erg rommelig.De produktie medewerkers ruimen dit later nog op.

Het blauwe touw heb ik gemaakt uit wit touw,welke ik nog over had van de U82.

1_PC170004_goed_goed.jpg

Gewoon het touw spannen tussen twee klemmen en dan verven met verdunde enamel verf.Een nachtje drogen en het is gereed.Niet moeilijk..

1_PC170005_goed_goed.jpg

Oh ja...Naar aanleiding van de aanvulling van Newbie,heb ik de ketting wat matter kunnen maken,door een restje airbrush verf(zilver)wat ik nog over had over de ketting te verven.

Ik denk dat de ketting wel mat genoeg is nu,toch?.

1_PC170006_goed_goed.jpg

Hierna is het navigatie gedeelte op het dak van de stuurhut aan de beurt.

Ron.
 
Vandaag alle navigatie systemen op de stuurhut gemonteerd.
Dat geeft even een andere kijk en indruk aan haar.

De volgende stappen zijn nog enkele kleine stapjes en dan kan ik gaan beginnen aan het recreatie dek interieur.

Nog even geduld dus en dan kunnen we eindelijk gaan barbecueën en aan de champagne met kaviaar of kreeft,terwijl we op een met Italiaans leder bekleed bankstel zitten,kijkend over de strakke zee...

Nog veel te doen.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan