Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Luc,het zijn net dit soort dingen die ik prima vind.Dit is ook opbouwende kritiek hoor cute.

Er zit aan stuurboord inderdaad in een abachi latje een knoest.In de door jou afgebeelde foto zie je deze net wel,niet goed.Ik had deze zeker ook gezien,doch helaas kwam dat pas aan het licht tijdens het aflakken.Raar maar waar.Natuurlijk is het latje wel te verwijderen,ook wel zonder de omgeving te beinvloeden,maar dat geeft wel aan,dat je dus toch prima oplet.En zo zie je maar wederom,dat alles waardevol kan zijn,ook de opmerkingen die je onbewust aangeeft.Dus is dit ook zeer waardevol gebleken.

En dat is wat ik bedoel,alles helpt mee,zelfs het schijnbaar kleine of onmogelijke cute.
Luc,je hebt zonder het zo te bedoelen mijn en ook Riks zienswijze ten voorbeeld gesteld :k.

Hulde...

Ron.

Ook bij mij gaat het wel eens niet zoals gepland.Nu is wel algemeen bekend dat het spuiten van zilver lastiger is als wat je zou denken.Zilver moet op een aparte wijze gespoten worden.Dat was mij ten tijde van de klus nog niet bekend.Rik(Modelengeneer) heeft mij inmiddels geleerd hoe je het wel moet doen.

Ik heb de Persing gespoten vanuit twee richtingen.Een haaks ertegen en een onder een hoek.Ik ging er daarvan mee uit,dat dat voldoende dekking zou geven.
Later bij het droogproces kwam ik er dus achter dat mijn wijze niet voldoende was.

Doordat licht altijd op verschillende hoeken valt,geven de zilver deeltjes ook hun weerkaatsing af in alle richtingen.Zie het net als een harde schijf op je computer,of als een cassette bandje.Hierop zitten ook kleine ijzerdeeltjes die gericht worden door een magneetje.

Zo ook zilververf.Rik attendeerde mij naderhand erop dat je zilver kruislings moet spuiten.zodat het licht ook naar ale richtingen evenveel wordt gereflecteerd.Ook wel logisch eigenlijk,want zilver verf heeft andere pigmenten als een kleurenlak.

Had ik ALLES kruislings gespoten was mij onderstaande fout bespaard gebleven(zie de groene cirkel).

1_PC210005_goed_goed.jpg

Hierin zien we een lichtere plek als de omgeving.Als je nu je gezichtveld hoger zet,verdwijnt deze nare plek als sneeuw voor de zon,buig je je weer verschijnt ze weer :s...

Dus een wijze les wederom.....Zilver verf altijd kruislings spuiten,en niet tussendoor te lang laten opdrogen tussen de laagjes oor.Kruislings voor het vermijden van verstrooide reflectie en snel spuiten om een sinaas appel huid te voorkomen,wat ik gelukkig niet had.

Dit doet zich voor bij zilver en goud en messing lakken.

ROn.

Laatst bewerkt:
De twee achterste logo`s heb ik geplaatst.
Omdat ik niet de decals in mijn bezit heb,en deze ook niet te verkrijgen zijn,ben ik ze gewoon zelf gaan maken.Ik had gelukkig wel nog de letters "S" en "U" en "R"in een of andere mate aanwezig.Plus de cijfers 72.

De rest heb ik gemaakt en aangevuld met stukjes zwarte decal lijn.De "U"heb ik omgedraaid.

Ook ben ik gaan afwijken van het origineel hier,omdat ik mijn eigen ontwerp gewoon persoonlijker vind.je vind het mooi of niet,dat is een smaak kwestie.

2_PC210007_goed_goed.jpg

Het is een flinke klus geweest,de letters bestaan uit allemaal kleine stukjes decal met de pincet aangebracht.....

1_PC210008_goed_goed.jpg

De volgende stap is de opbouw van de navigatie.

Ron.

Hey Ron,

De letters zien er goed uit, maar ik denk dat je een hoop werk had kunnen uitsparen als je "wrijfletters" gebruikt had. Je kent ze wel zo'n vel met letters waar je met een potlood op moet wrijven. Het voordeel van die wrijfletters is dat alle letters even groot en van het zelfde lettertype zijn.

Maar ik vind jouw resultaat ook leuk, én origineel.

Kan je misschien wat foto's van de 1/1 Pershing erbij zetten, zodat we kunnen vergelijken ?

Groeten, Pascal

Ron, ik vind de belettering echt een staaltje van perfektie....en als je een paar dagen ,een topic niet hebt gevolgt,is er inneens een massa leerzame informatie bijgekomen,jongens ,wat werkt dit Forum toch uitstekend......
Ron,ik blijf je volgen hoor....wees daar maar zeker van....:D:D:D

Hey Ron,

Je letters zijn anders dan op de foto van de 1/1, maar ik vind ze erg mooi. Door dit soort details "personaliseer" je je project, en dan zit er wat meer van jezelf in.
Als je aan iemand vertelt dat jouw model het voorontwerp was voor de 1/1 Pershing 72, een soort van prototype op schaal, gaat iedereen je vast en zeker geloven. Misschien kan je als een toekomstig project eens een jacht zelf ontwerpen én bouwen, en dan de foto's naar de Ferretti Group sturen, je weet maar nooit hé ? :k

Ik loop nu misschien wat ver vooruit, maar het lijkt me een heel leuk idee om wat foto's van de 1/1 Pershing te bewerken en het schip te vervangen door jouw model ? Dat levert volgens mij prachtig plaatjes op cute

Groeten, Pascal

Ik heb vanmiddag de progressie van de Persing opgestuurd naar de ferretti group.
Zal wel eventjes duren,maar ben erg benieuwd hoe ze er nu tegenover staan.

Ron.

Komt er nog een blanke lak op om de decals te beschermen Ron?

Verder toppie

Goede opmerking.Ik heb na het plaatsen er eerst SOl overheen gedaan,om ze goed te vereeuwigen.Daarna heb ik er inderdaad blanke lak overheen aangebracht met de kwast(plaatselijk).

Ron.

De volgende stap............

We gaan beginnen aan de navigatie systemen.

Als eerste heb ik deze korte antenne gemonteerd.

1_PC170011_goed_goed.jpg

Dit is een smalle aluminium buis,hierin zit ongeveer op drie derde vanaf onderen een draaibare ring.Op deze ring zijn bladen gemonteerd die de wind opvangen.Dus deze korte buis is de windsnelheidsmeter.De vorm van de bladen ligt aan de ontwerper.Meer heeft dit instrument niet te bieden.

De twee volgende instrumenten(hier nog in de produktie fase).

1_PC170012_goed_goed.jpg

Dit zijn twee onafhankelijke zend en ontvangs mastjes.Een is er voor communicatie met de buitenwereld,en de andere voor ontvangst van GPS data.Ik heb deze,in tegenstelling tot het origineel langer gemaakt omdat ik dat vele malen mooier en passender vond.De lengte heeft verder geen invloed op de prestaties.

Ook zijn deze bij het origineel zwart van kleur.Ik ga ze monteren in zilverkleur,ook zuiver een smaak kwestie van mij.

En dan krijgen we nog de twee zwarte bollen.Bij het origineel zijn deze aan de bovenkant ronder,toegegeven.Doch ik vond geen passender onderdeel hiervoor,temeer daar ze ook nog eens een passend formaat moeten hebben.De produktie van de twee radarbollen heb ik enkele pagina`s terug geplaatst.

Een bol bevat een weer radar systeem.Hiermee is dus prima voorruit te zien welke bewolking eraan komt,en ook de dichtheid hierin.De in de stuurhut aanwezige randapparatuur,geeft aan de bewolking de juiste informatie mee,zodat de schipper/kapitein daar verder mee kan(regen,onweer enz..)enfin we kunnen wel allemaal daar een beetje mee in op gaan.

De tweede radarbol bevat een wat meer high tech radar systeem.
Hierin wordt dus een radar signaal verzonden die op een oppervlakte terug wordt gereflecteerd.Het bereik is ongeveer 150 km(althans volgens de mij bekende gegevens).Dit systeem is dubbel werkend.Het kan dus verzenden en ontvangen tegelijkertijd.Er zijn ook goedkopere systemen die of alleen uitzenden of allen kunnen ontvangen.Daar heb je dus dan twee systemen nodig(waarschijnlijk zal het met de tijd verdwijnen gaan).

Met deze object radar kun je dus schepen,landformaties,kortom alle vaste objecten waarnemen.Verder zijn beide radarbollen gekoppeld aan een kleurenplotter.Zodat er dus snel een kaart van kan worden uitgeprint.
Spreekt voor zich,dat de info ook te zien is op het aan boord aanwezige beeld scherm.

1_PC210012_goed_goed.jpg

De twee lange antenne masten heb ik gemaakt uit holle messing buis,gebogen met de hand en aan de onderkant gemonteerd in de stuurhut omgeven met krimpkous om de lijmoppervlakte te vergroten en te verbeteren.

De radarbollen heb ik gemaakt uit parfumdopjes die leeg waren van mijn vrouw.Ze hadden het juiste formaat.

1_PC210017_goed_goed.jpg

Tot slot een kijkje vanaf het recreatie dek naar boven.Ook nu weer zijn de spaarlampjes in het plafond goed te zien.

1_PC210014_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Ron even het volgende over je antennes. Ik heb ze niet meegespoten gezien. Ook niet bij de Persing. Dat komt omdat er een mantel om die antennes zit van rubber. Die mantel heeft een soort van koperen winding er omheen, dit om het antenne oppervlak te vergroten. Dus dat rubber is altijd zwart. Maar ik heb ze in sommige uitzonderingen ook wel in het wit gezien. Dan was het dus wit rubber. Mijn mening is dan ook om ze die kleuren te geven. Een soort oom van mij heeft een soort gelijk systeem op zijn schip en ook daar zijn ze zwart. Hij heeft zo´n groot zeewaardig duwschip voor de grote oversteek. Heb nog even gekeken voor een foto maar helaas. En hij komt pas weer medio april/mei in Nederland met zijn schip voor zover ik weet op zijn vroegst. Eigen baas dus vaak weg.

Oh...ik was mij wel bewust van het feit dat er windingen omheen zitten.Maar niet dat het basis materiaal van alleen rubber was/is.Ik ging ervan uit dat het een kunststof materiaal is.Dan zijn wel alle kleuren mogelijk.

Tja...ik kan het eigenlijk nog wel zwart maken,maar zeer moeilijker.Omdat de antenne`s nu mee gaan bewegen met het schilderen ivm de lengte erin.Dat wordt lastiger.

Ron.

Ron het is idd een binnenkern van glasfiber. Dat is alleen de basis waar alles dan weer omheen zit. Daar overheen zit dan de antenne en dan krijg je weer een mantel met daaromheen weer een soort van weefnetje van alu, dan weer een dunne mantel en dan weer een koperen draad eromheen geweven. Daaromheen komt dan weer een rubberen mantel. Die kun je zien als een krimpkous. Maar dan speciaal voor antennes gemaakt om zo min mogelijk weerstand te bieden aan de op te vangen golven.

Goede aanvulling,Rik.

Alleen zit ik nu in een twee strijd...to paint black or not :|.
Ik vond mijn kleur keuze net zo leuk....aan de andere kant moet het ook wel kunnen(om het origineel een beetje te volgen dus...).

Goede raad is duur?...

Ron.

Je hebt keuze in wat de mogelijkheden van de materialen te bieden hebben. Dus wat zijn de mogelijkheden. Zoals je het dek gedaan hebt. Dat is theoretisch mogelijk. Misschien alleen erg duur. Maar het kan. Vraag je nu of het een dek mag worden uit balsahout aan de fabrikant dan zullen ze dan niet doen. Het zal niet stevig genoeg zijn. En niet de voldoende kwaliteit hebben om aan hun standaards te voldoen.

Met deze visie zou ik toch gaan voor het orgineel. Dus voor de zwarte. Dit omdat het ook simpelweg niet anders te leveren is. Fantasie is goed maar dan moet het dus wel uitvoerbaar zijn in het echt. Anders gewoon laten. :k

:D:D toch mooi he. Ron vroeg een "klein beetje commentaar op zijn werk" en hij moet al direct aan het werk schieten om te corrigeren:D:D

:k:k:k

ik kan mij moeilijk de grote voorstellen van de radars .
Had je hier ook geen gloeilamp kunnen gebruiken.
Je weet wel van die kleine langevormige gloeilampen in verschillende grotes.
Hierdoor kon je beter de kromming nabootsen.
Ik weet je hebt nu je eigen model ontworpen,misschien is dit idee bruikbaar in de toekomst.

Hey Ron,

Ik vind je antennes heel geslaagd, maar de raderbollen vink ik niet mooi (ik heb het al eens eerder vermeld). Het zijn 2 onderdelen die heel erg in het oog springen (ook bij de 1/1 Pershing), maar ze tonen vreemd door die platte bovenkant en de grote ring. Ik weet niet wat de diameter is, maar ken je die "eitjes" van Kinder-Surprise ? Daar zit een plastic kokertje in dat meer afgerond is aan beide zijden. Of van die plastic handvatten die je op borstels enzo ziet, dat kan je misschien ook gebruiken.

Groeten, Pascal

Ik ben het met Pascal eens. Dit radar bollen zijn wat aan de platte kant.

Ze zijn in het echt vaak ronder:

PRINZ_YACHT_medium.jpg

Die kinder suprise eieren vind ik een top tip! Die hebben inderdaad exact de goede vorm.

groeten, Rinie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan