Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja en nee cute.

Scratchbouw is een poging om een voorbeeld zo goed als mogelijk na te bouwen.
Daar mogen best afwijkingen,danwel eigen inbreng punten inzitten.Mits het voorbeeld er maar goed is uit te halen.Zo zou het bij de Persing onmogelijk zijn geweest om de grote zijramen anders te maken,dat is een herkenningspunt van de Persing 72.Ook het achtesteven(de garage)is een duidelijk herkenningspunt.

De twee zwarte radarbollen zijn ook herkenningspunten.Dus een `72 nabouwen zonder deze twee bollen is ook onmogelijk.Maar(en die is er)deze punten mogen wel afwijken,mits je het origineel er maar uihaalt.En dat doen ze wel,alleen is de vorm ervan aan de bovenkant niet geheel rond,zoals het origineel heeft.

Andere stelling.....

De Persing,evenals andere jachten/schepen of vliegtuigen...noem maar op...die worden ook konstant verbeterd.Ook een normale evolutie.Ook scheepsnavigatie middelen worden steeds beter en betrouwbaarder dan wel sneller.Laat het nu zo zijn,dat de Persing,welke ik nu aan het bouwen ben,de nieuwste versie krijgt van de navigatie middelen.Hierbij is de inwendige techniek zo verbeterd,dat de schotels/zendapparatuur,kleiner zijn geworden(logische stap)en de bevestigings beugels een andere vorm moesten krijgen hierdoor.

De beugels zijn nu hoekiger,waardoor de ongebruikte ruimte beter ook kleiner kan worden,waardoor het omhulsel minder rond moest worden...snap je?.

Aerodynamisch gezien,heeft voor een jacht een ronde of een ietwat minder ronde vorm geen direkte invloed op de prestaties,tenminste de radarbollen dan.

ik wil hiermee alleen maar zeggen,dat het niet altijd per se dezelfde vorm behoeft te hebben,mits er maar de herkenningspunten inzitten.

De genoemde plastic verrassings eieren zijn,overigens,te fors.Ik heb nog drie inwonende kids.Daar wordt wel eens zo`n eitje verschanst :k....

Als ik alles,zeg maar,precies moest nabouwen zou ik ook het ankerkluis anders hebben moeten maken,de vorm van de twee zijvleugels,het recreatiedek,de twee ingaande touw geleide systemen bij het recreatiedek,de stand van het voorraam,de boegvorm,de verschansing....kortom alles is nooit precies zoals het voorbeeld.

Maar ben eerlijk..je haalt er toch wel de Persing 72 uit...toch?...:|

Dat is scratchbouw...van niets proberen iets te maken cute.

Ron.

Laatst bewerkt:
Maar ben eerlijk..je haalt er toch wel de Persing 72 uit...toch?...:|

Hoezo Ron ???? Dus dát ben je aan het bouwen, aaaah, ik wist al niet wat het was :D :D

Jawel hoor, zoals ik al eerder heb gezegd vind ik dat je model héél erg op de 1/1 Pershing 72 lijkt. Ik denk dat het iets typisch mannelijk is dat we bollen graag rond zien aan de boven- of voorzijde :D

Maar de surprise eieren te fors ? Wat bedoel je daarmee ? Zijn ze te groot ?

Groeten, Pascal

Jongens kijk eens op Google naar de Persing. Dan zul je zien dat Ron er toch heel erg dichtbij zit. Deze Persing heeft nu eenmaal geen mast waar ze op bevestigd zitten, dit vertekend best veel. Ik denk dan ook echt dat hier niets aan gedaan moet worden.

Dan erbij vermeld moet je ook op het schaaleffect gaan letten. En dat is dus niet alleen meten. Ik heb eens een scheepje gemaakt die perfect nagerekend is en vandaar uit een model gaan maken. Enkele problemen op mogen lossen om het juiste maatvoering voor elkaar te krijgen. Wat blijkt na het af hebben leek het niet helemaal zoals ik had verwacht. Dit komt doordat je hersenen een groot object anders interpreteren dan een klein object. Modelbouw heeft ook met het zien van de subjectieve schaal te maken. Hier moet je een balans in zien te vinden. Anders kan het zijn dat sommige zaken toch anders uit gaan vallen dan ze eigenlijk zouden moeten zijn. :D

Ron, kun je eens een overzichtsfoto maken. Dan begrijpen we misschien iets beter wat ik bedoel. En dan daarbij een Persing fotograveren in dezelfde hoek als de foto van het 1 op 1 model.

Ik denk dat het iets typisch mannelijk is dat we bollen graag rond zien aan de boven- of voorzijde
:D :D :D

Maar de surprise eieren te fors ? Wat bedoel je daarmee ? Zijn ze te groot ?
'fors' is inderdaad Hollands voor 'groot'.

En natuurlijk is jouw model een schitterende weergave van de Persing 72 Ron!
Op het echte model lijken de bollen gewoon wat ronder:
pershing72.jpg

Maar ik geef je helemaal gelijk als je zegt dat je er een eigen touch aan wil geven. Dat is toch de creativiteit van de meester!

groeten, Rinie

Zolang er maar het voorbeeld is uit te halen cute.

En zo vlak voor Kerstmis nog een kleine update.

Als eerste de bergplaats aan stuurboord.

1_PC220011_goed_goed.jpg

Verder heb ik het tandwiel van de lier toch maar iets "vies"gemaakt.

1_PC220013_goed_goed.jpg

1_PC220015_goed_goed.jpg

De twee antenne`s heb ik ook zwart geverfd.Rik(Modelengeneer)heeft mij hierop gewezen dat deze antenne`s bekleed zijn met rubber om de rondom gedraaide windingen eronder altijd bekleed worden met rubber.Daarom dus dat ook het voorbeeld deze zwart heeft.De windingen eronder vergroten het doelmatige oppervlakte van de antenne enorm.

1_PC230016_goed_goed.jpg

1_PC230026_goed_goed.jpg

Het schuifdak is ook inmiddels definitief geplaatst.Hoewel ik deze er altijd gemakkelijk uit kan halen.

1_PC230028_goed_goed.jpg

1_PC230029_goed_goed.jpg

En nu gaan we naar het recreatie dek toe,om als eerste te gaan beginnen aan het maken en plaatsen van de barbecue,koelkast en opbergkastjes aan bakboordzijde.

Ron.

Hey Ron,

Op de close-up foto's vond ik de bollen niet mooi, maar op die foto van de volledige Pershing zien ze er toch heel goed uit. Ze passen perfect op jouw model, en de platte bovenkant geeft ze een speciale look. cute
Dat is nu het vervelende van modelbouw hé, als je een onderdeel op zich bekijkt ziet het er vaak een beetje "raar" uit, maar als het eenmaal gemonteerd is, komt het pas tot zijn recht.

Puik werk Applaus Applaus Applaus

Ik heb net iets nieuws gezien (het staat er al wat langer, maar het is me nu pas opgevallen) : langs de ketting heb je zo'n ovalen ding met 2 "voetjes" gemaakt. Wat is dat voor iets ?

Groeten, Pascal

1_PC220011_goed_goed.jpg

wat ik mij al een tijdje afvraag, moeten er geen plinten zijn bij de vloer.

De oude schepen hadden ook "plinten" om het water beter te geleiden naar de desbetreffende uitgang .

Hey Ron,

Ik heb net iets nieuws gezien (het staat er al wat langer, maar het is me nu pas opgevallen) : langs de ketting heb je zo'n ovalen ding met 2 "voetjes" gemaakt. Wat is dat voor iets ?

Groeten, Pascal

Dat is een klamp.

Hieraan kun je een schip langs de kade borgen/vastleggen met een touw.
Het touw wikkel je kruislings langs beide uiteinden heen.

Traditionele klampen zijn van hout.Hout is in principe beter voor het vastleggen omdat metaal/kunstof of een composiet materiaal gladder kan zijn.maar met een goede knoop schuift het touw niet los.

Ron.

1_PC220011_goed_goed.jpg

wat ik mij al een tijdje afvraag, moeten er geen plinten zijn bij de vloer.

De oude schepen hadden ook "plinten" om het water beter te geleiden naar de desbetreffende uitgang .

Nee,de Persing heeft hier geen plinten.Waarschijnlijk(is een gok)om stoten van de voet te voorkomen.Zeker met teenslippers of blote voeten...

Ron.

Een laatste kleine update nog snel even..

Het begin aan het aan bakboord gelegen culinair gestel.

Ik ga hierbij afwijken van het origineel.Het origineel aan bakboord gelegen meubilair is naar mijn smaak te strak om na te bouwen.Gewoon een dichte box,welke lijkt op een grote diepvrieskist.Bij gebruik worden de deksels opengedaan en komt de rest tevoorschijn.

Doch op de foto`s is daar bar weinig van te zien.

Derhalve dat ik hier lekker ben gaan afwijken,en ik de barbecue in open stand heb gemaakt.Ook heb ik de vuurlade(waar het restafval van de barbecue invalt)voorzien van een handgreep en de deurtjes voorzien van een handgreep.Dat is naar mijn smaak veel mooier.

Doch gezien de bolle vorm had ik een donor nodig,zoals meestal B:

En dit keer mocht een van de afdekplaatjes van mijn pc dat eens doen.

1_PC200011_goed_goed.jpg

Deze plaatjes hebben dus in mijn pc gezeten waar de dvd en de dvd brander nu zitten.De lijntjes zijn de plaatsen waar het plaatje wordt ingekort.

1_PC200002_GOED_GOED.jpg

Het grote voordeel hierin was,dat de vorm er al prima inzit.Alleen nog wat afzagen in de hoogte,want deze was te hoog..

Daarna heb ik de beide zijkanten dicht gemaakt met abs plaatjes.

1_PC190002_goed_goed.jpg

Aan de achterkant versterkt met plaatjes.

1_PC190003_goed_goed.jpg

En de eerste basis vormen erin maken.

1_PC190005_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.

En de laatste update voor het Kerstfeest 2008 alweer.

De werkploeg heeft vanaf nu voor voorlopig even enkele dagen vrij gekregen om de Kerst door te kunnen brengen met hun familie.Na de Kerst moeten ze wel nog enkele dagen gaan werken omdat er ook aan de Pershing een deadline zit,want de nieuwe opdracht begint al vormen aan te nemen.De werktekeningen hiervan zijn al bijna klaar.

Omdat er nog enkele medewerkers aanwezig waren(te weinig verlofuren nog)heb ik deze mensen maar een kleinere klus opgedragen.Maak de barbecue gereed om te plaatsen.

Nadat ze dit braaf gereed hadden gekregen,mochten ze van mij naar huis gaan...lekker Kerst gaan vieren.

De foto`s hiervan zal ik proberen om tussendoor te kunnen plaatsen.

Nadat de basisvorm klaar was,zijn de deurtjes en de vuurlade verder aangebracht.

1_PC200006_goed_goed.jpg

Aan de rechterzijde zien we een grote deksel.Hieronder zit een kleine gootsteen met opklapbare kraan.Natuurlijk is er ook een vaste kraan aanwezig in de keuken,doch deze is beneden deks.En een extra kraan op het recreatie dek is nooit weg :k

Hele kleine spijkertjes..handige dingen als je wat moet scratchen gaan.

1_PC200007_goed_goed.jpg

De steel van de spijkertjes is erg bruikbaar voor het rooster van de barbecue..De kop heb ik ervan af geknipt.

1_PC200008_goed_goed.jpg

Het vuurscherm is demontabel uiteraard.Maar dat hadden jullie wel al door.

Verder kun je,door de kop van de spijkertjes om te buigen,er hele mooie grepen van maken.

1_PC200009_goed_goed.jpg

Ron.

Voor mij 2 worstjes graag, Ron. :D

Prachtige update (ik heb er warempel honger van gekregen. :D)

Droop

mooie update Ron!

maar had je niets kleiners kunnen nemen voor het rooster van de barbecue? ik vind ze nog wat groot overkomen :s ik kan zo nu eventjes niet op iets komen om de nageltjes te vervangen...

mooie update Ron!

maar had je niets kleiners kunnen nemen voor het rooster van de barbecue? ik vind ze nog wat groot overkomen :s ik kan zo nu eventjes niet op iets komen om de nageltjes te vervangen...

Gewoon dunne messingdraad of koperdraad :k

Het is een vuur rooster.Hierin(gas gestookt)zijn er dus geen gloeiende kooltjes.Maar lekkere likkende vlammen.
Het ligt daarbij in de bedoeling om de lappen vlees of vis in te wikkelen in aluminium folie.

Er komt dus geen vlees of vis huid in direkt kontakt met de vlammen.De stukken hierbij zijn vrij groot.

Dus helaas voor ons arme mensen dan,moeten wij,als we gaan meedoen,eraan wennen dat het eetbare spul geen speklapjes of kip stukjes dan wel barbecue worstjes zullen zijn.Enkel "netjes"gestoofd/gekookt voedsel.Ook worden hierop ketels geplaatst om te blancheren bijvoorbeeld.Allemaal heel "sjiek"dus.

Ron.

bedankt voor de uitleg Ron

ja, ze letten er zeker op dat alles poepsjiek is :k cute

Geweldig knap hoe je met een PC klepje en een paar spijkertjes een complete keuken uit de grond stampt. Schitterend Ron!

groeten, Rinie

Dank je wel,Rinie..maar is niet erg moeilijk hoor.

En nog dan een kleine update tussendoor..brrr drukke dagen.

1_PC210003.jpg

De delen uitgebreid en nu eigenlijk wel klaar.

En hier moet het komen.Deze hoek is nog niet geheel klaar,blijkt wel uit de foto....digi foto`s...

1_PC300002_goed_goed.jpg

In onderstaande foto heb ik er de primer opgespoten.
Duidelijk te zien,dat er nog wel wat werk verzet moet worden met schuurpapier en een mesje.

1_PC210003_goed_goed.jpg

Na wat schuurwerk,heb ik er hier zilver op gespoten en geseald.

1_PC220002_goed_goed.jpg

Het origineel heeft geen handgrepen op het blok,de mijne wel cute.

Maar het is nog niet helemaal klaar.De draaiknoppen zijn ook al gemonteerd(decal).Maar de gril zelf moet nog een ander kleurtje krijgen.Daarna kan het gemonteerd worden.

Ron.

Ron.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan