Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron ,positief bedoelt maar zo een tafel zou ik nooit kopen.Te druk motief.

Maarja gelukkig heeft iedereen een andere smaak :s:s:s

ik vind het een mooi tafeltje

en luc als je het motief niet mooi vind er bastaat altijt nog een tafelkleed ;P

Ik vind het idd ook wel wat onsamenhangend motief. Ik zelf had er een soort van rand versiering in die kleuren omheen gemaakt. Recht en strak om maar zo te zeggen. Maar zoals met alles. Iedereen zijn eigen smaak. Daarom kan ik nog altijd wel reageren op het technische gedeelte.

Dus gelijk mijn vraag. Dit omdat ik met een 1 op 1 situatie heb mogen worstelen. de constructie is niet stevig en als het blad omhoog klapt zal deze de scharnieren aan de bovenkant hebben. Daar zul je dus wel iets van moeten laten zien. Of anders het oude systeem uit grootmoeders tijd. De inschuifdelen die met balkjes in de koof van de tafel schuift. Dus zo kun je het deel los wegbergen.

Deel twee, waar haal je je stevigheid van het draaibaar blad nu vandaan? Dat zit naast de poot. En je ziet niet dat deze ergens op gedragen word. Dus een bord met eten en wat andere tierenlantijntjes en het klapt door het gewicht al in. En vliegen de schroeven je om de oren. :s

Ik heb geprobeerd om er een tekening van te maken.
Linksboven is het scharnier te zien.

1_naamloos_goed_1_goed_klaar.jpg

Hopelijk is het zo duidelijker hoe sterk het kan zijn.De profielen liggen op de kopse kant tegen elkaar bij slutiing

Ron.

Hmmmm, ik heb hier niet zoveel vertouwen in, ik heb dit soort scharnieren in de hand gehad en geprobeerd. Tuimel scharnieren van SKF. Maar ben toen toch tot de conclusie gekomen dat het opklapbare blad niet zo vast was als de tafel. En het wiebelde en boog op en neer. Het moest toch ondersteund worden.

Nu zie ik dat de tekening die je gemaakt hebt de alu plaat als ondersteuning bied. Dat is dus bijna net zo groot als de tafel zo te zien. Dus heeft het opklappen dan wel zin? Tenminste ik neem aan dat je die dikke rand niet voor niets heb gedaan. Dat is dan toch het rustpunt van het opklapbare deel van de tafel?

Mmmm...is dit niet alsof we zelf bezig zijn om de Persing te ontwerpen ?cute..

Echt,Rik,zullen we maar een werf openen..geweldig.Dit is bijna geen modelbouw meer,maar het "echte"werk.

Nu ja,ik kan me best jouwn mening voorstellen,alle scharnieren en/of verbindingen blijven toch nu eenmaal een zwak punt,hoe je het ook wendt of keert.ik neem ook van ganse harte jouwn discussie punt aan,het schanierend blad zal best wel wat beweging naar beneden geven.Maar niet door gewicht van het blad,maar door de schanieren.

De aluminium profielen ondersteunen niet,maar verhinderen teveel doorbuiging doordat ze met de kopse kant tegen elkaar steunen en de bewegingskrachten in de lengte doorgeven gaan dan.Natuurlijk geeft het el beweging,zonder meer.

Maar waar het mij om draait is niet dat het doorbuigt,maar dat het niet zichtbaar is in het model,dus het schanier gedeelte.Het echte voorbeeld heeft ook een korter blad,dit langere blad is mijn persoonlijke keuze cute.

Ik vermoed dat we dit eigenlijk wel zo kunnen laten bij dit punt,Rik heeft gelijk dat het toch wel beweging geeft,En ik omdat je het niet in het model zult terug zien.

Ik persoonlijk zou bij deze constructie in het echt gekozen hebben voor glijstangen.Deze zitten midden in het blad verzonken,in beide bladen.Deze werken hetzelfde als bij de achterklep van een auto.Gasgevulde cilinders vergemakkelijken het op en neer klappen,de gelijders(U-profielen aan weerszijden)verhinderen bij het op en neer gaan enige frictie,en bij opengeklapte stand,zijn de glijstangen(inwendig) geheel verzonken en worden zo een met de bladen.Dat geeft geen enkele beweging.nadeel....enorm duur,maar ach....

De volgende stap is het painten van de schotel aan de onderzijde,en dan ga ik de tafel monteren in het dek.
Met nog enige kleine detailwerken eraan.

En daarna komt de garage in beeld....

Ron.

Een klein stukje tekst van het voorbereidingswerk,zoals ik aan een onderdeel altijd begin.

Nadat ik de foto`s grondig heb bestudeerd,maak ik er schetsen van.Eerst algemene,en later komen daar dan nog meer details in.

In onderste foto zien we dat ik hier de eerste schetsen heb gemaakt voor de garage.Dus een stukje"homeghost schetswerk" :8 ...

Van hieruit in deze tekening ga ik dan de verhoudingen inschatten en komen de wat meer gedetailleerde schetsen eraan,soms ook niet....dan ga ik vanuit de eerste schets het onderdeel maken.

1_P1010008_goed_goed.jpg

a de eerste schets,maak ik een blok tempex(piepschuim)gereed voor het vorm werk.Dit blok bestaat uit twee blokken,samengevoegd met montagekit.
1_P1010001_goed_goed.jpg

Het onderste blok heb ik smaller gezaagd om op de juiste hoogte uit te kunnen komen.Alhoewel ik express het blok breder en hoger heb gemaakt.Zo kan ik er mooi de basisvorm uit gaan snijden/zagen en schuren.

Later wordt het geheel dan beplankt.het blok ligt er hier uiteraard gewoon los in.Eronder heb ik paarse schilderstape geplakt,als bescherming voor het onderliggend dekhout.

1_P1010002_goed_goed.jpg

Op de garage kom ik later nog terug,eerst nog de tafel afleveren gaan.Dat kan ook pas morgen omdat de samenstelling nog niet geheel droog is,de monatge kit droogt wel uit tot morgen.Daarna kan ik dan de voet pas gaan painten en dan komen er de foto`s van :sleep:

Ron.

Dat betekend dat je de garage dus toch dicht gaat maken. :P

Hetgeen er op de tekening staat, ziet er weer goed uit. Zo ben ik met de Kareldoorman ook steeds te werk gegaan. Tot het moment van het eiland. Daar zag ik door de complexiteit de bomen niet meer door het bos. En ben toen maar een dummy gaan maken. Is extra werk, maar loont wel uiteindelijk.

Dat betekend dat je de garage dus toch dicht gaat maken. :P

Ja,ziet er vele malen beter uit als deze is gesloten.Want als je er veel werk in gaat steken om het ook open te kunnen maken,moet je de garage ook in open stand plaatsen gaan,dat vond ik niet zo mooi uitzien.

Ron.

Ron. Dat is een goed punt. Je hebt dan gelijk inkijk waar je weer wat mee moet doen. :8

Je hebt dan gelijk inkijk waar je weer wat mee moet doen. :8

Dat is nog niet zo erg,maar de klep staat dan omhoog en verhindert een verdere goede inkijk op het recreatie dek,plus dat ik het gewoon niet mooi vind staan,een open staande grote klep op een jacht.De gehele lijn is dan weg ermee:ph34r:...

Ron.

Een andere optie, weliswaar met wat meer werk, is garage die open en dicht gaat, met in de garage een jetski (ik meen dat Revell vroeger een kit had op 1/24 met een jetski d'erbij).

Een andere optie, weliswaar met wat meer werk, is garage die open en dicht gaat, met in de garage een jetski (ik meen dat Revell vroeger een kit had op 1/24 met een jetski d'erbij).

Ja,dat is inderdaad een klus.Maar ik ga de garage toch in gesloten stand maken.Bedankt voor het idee,in ieder geval...:)

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind het zeer zeker een leuke living om in te zitten

maar ik heb ook problemen met die tafel. ik vind het er nogal bombastisch uit zien door dat patroon erin

niet slecht bedoeld hoor

voor de rest lever je prachtig werk

maar ik heb ook problemen met die tafel. ik vind het er nogal bombastisch uit zien door dat patroon erin

niet slecht bedoeld hoor

Ik neem dat ook niet slecht op hoor:nowink:.

Smaken verschillen nu eenmaal...gelukkig,anders was er geen leuk schip meer op zee te zien.

De pompoen moest ik erop maken van mijn dochtertje.Ik kon daar niet tegenop:huh:.

Ron.

:unsure::8:$:D

Whoea ha, ha, ha, de pompoen op de tafel. Nog een bloemetje erbij en het is compleet. Dan kan Barbie ook mee. :laugh::laugh::laugh:

Nee hoor geintje. Leuk gevonden.

Ik heb erg mijn kanttekeningen gezet bij jou motief van de tafel. En ook moet ik in tegenstelling van mijn idee toch aangeven dat het erg mooi is gelukt. :P

Ben weer erg benieuwd naar het garage verhaal.

Hey Ron,

De tafel ziet er heel mooi uit. Het tafelblad heeft wel een erg origineel patroon, maar dat past perfect bij dit schip. Laat ons zeggen dat de eigenaar (of misschien de bouwer :P) de tafel in deze uitvoering wil, om een beetje op te vallen tussen de andere Pershings als ze in de jachthaven van Monaco samen komen :laugh:

De pompoen vind ik een leuk detail ;)

Groeten, Pascal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan