Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Ik ben deze week naar het Rijks Museum in Amsterdam geweest en heb daar De William Rex bekeken

picture.php


Een schitterend model, ik heb er veel foto's van gemaakt om bij het aanbrengen van de tuigage als referentie te kunnen gebruiken.
(Als daar belangstelling voor is kan ik ze wel op Picasa zetten)

En vele maritieme schilderijen bekeken om een antwoord te vinden op de vraag is er bewijs voor het aanbrengen van weeflijnen op hoofdtouwen van de bramstengen?

picture.php


Helaas.... daar vind je geen sluitend bewijs voor door schilderijen te bestuderen: op de meeste schilderijen zijn geen weeflijnen op de hoofdtouwen van de bramstengen aangebracht, op sommige schilderijen zijn daar slechts enkele weeflijnen onderaan die hoofdtouwen aangebracht, op een ander schilderij klimt een matroos langs niet geschilderde weeflijnen naar boven.
Mijn conclusie is dat het erop lijkt dat ze niet geschilderd zijn omdat de meeste schilders deze weeflijnen te dun vonden om te schilderen daarom ga ik ze toch maar aanbrengen.

En opeens stond ik oog in oog met:

picture.php


De Prins Willem!
Ik had op de site van het Rijks Museum niet gevonden dat hij te zien was.

Het museumbezoek was (voor mij als modelbouwer) zeer de moeite waard
(tip: ga net als ik op een maandag buiten de schoolvakanties want dan is het het rustigst)

Andy
 
Na een langdurige bouwpauze door een schouderblessure is de bouw weer voorzichtig van start gegaan:

picture.php


Ik ben begonnen met de weeflijnen onderaan de fokkensteng omdat het werk daaraan minder belastend voor mijn schouder is als het verder gaan met het aanbrengen van de bovenste weeflijnen van de grotesteng.

Andy
 
mooi dat je terug de draad opneemt andy ;)

die koffie kom spreekt boekdelen maar ook niet te veel als je aan het touwwerk bezig bent want je krijgt snel de bibber als je teveel koffie drikt
 
De bouw gaat langzaam verder:

picture.php


In overleg met de fysiotherapeut is een een " bouwprogramma " opgesteld dat bestaat uit 3 maal daags knopen van 3 weeflijnen. Langzaamaan dus dan breekt het (weef)lijntje hopelijk niet.

Voldoende tijd voor koffie dus Dirk:8

Andy
 
mooi andy 3x2uur per dag dat ziet er goed uit :laugh:

doe op het gemakske want straks ligt je schouder uit de kom en kan je niet meer knopen dus houw je aan je afspraken met je terapeut ;)
 
De weeflijnen van het wand aan de bakboordzijde (= linker zijde) van de fokkensteng en de grote steng is aangebracht, nu verder met de weeflijnen aan de stuurboordzijde. Met dagelijks een stukje schiet je toch wel op :D .

picture.php


Andy
 
Dank je ;-)
De vlag kan uit !
De weeflijnen op ded hoofdtouwen en het puttingwand zitten erop, Alleen de zwichtingen moet ik nog aanbrengen en dit onderdeel van het staande wand is klaar
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture145412-p1140127.jpg


Op naar de stagen.
Dit zijn de zware touwen die vanaf de marsen naar voren/beneden lopen en de masten in voor/achterwaartse richting op hun plaats houden.
Ik begin met de stag van de blinde steng (=de mast op de boegspriet). Deze stag loopt vanaf de blinde steng naar achteren naar de fokkensteng en splitst zich via een stelsel van blokken in meerdere touwen [ik weet niet goed hoe die heten mogelijk hanenpoot of dirk) .

Ik volg hier de constructie die H.Ketting gebruikt heeft op zijn model van de Prins Willem in het Tropenmuseum Deze constructie wijkt af van die op de "Zeven Provinciën" van Dik en lijkt meer op die op de Batavia inLelystad. Ik heb voldoende foto's van dat onderdeel van het model van Ketting en kan dus ieder touw volgen, het grote voordeel van de constructie van Ketting is dat er een constructie ontstaat die zo inderdaad in de praktijk zou hebben kunnen werken.

abrouwer-albums-batavia-lelystad-picture109324-p1090496.jpg

Voorbeeld Batavia Lelystad

Andy
 
In "Batavia Cahier 2" vond ik onderstaande tekening van de stag van de blinde steng, de touwen 004-005-006 geven de situatie zoals die op de Prins Willem in het Tropenmuseum is redelijk goed weer.
abrouwer-albums-batavia-lelystad-picture175661-blinde-steng-1.jpeg


Zo moet het er dus ongeveer uit gaan zien alleen komt er onderaan op de plaats waar de looptalie (005) aan de fokkenmast voorstag (013) is geknoopt een blok om de talie naspanbaar te maken.
Andy
 
Ik ben druk bezig de stag van de blindsteng aan te brengen:

picture.php


Op de tekening van Corel staat bovenaan fokkenmast-steng en bovenaan de grote steng een pardoen getekend.
Op de tekeningen van H.Ketting en op de modellen in het Rijks Museum en het Tropenmuseum zitten bovenaan de fokkenmast-bramsteng en de grotebram-steng en bovenaan de kruissteng (bezaansmast) ook pardoenen.
Ik heb ook deze pardoens en de bevestigingspunten daarvan op de romp aangebracht.
(foto's volgen later)

Andy
 
Zoals beloofd hier eerst een tekening van de stag van de blinde steng:

picture.php


Ik heb de tekening aangepast en deze geeft nu de situatie op het model in het Tropenmuseum weer, H.Ketting heeft dit model gebouwd en beschreven in het boek "Prins Willem" .

Op de volgende tekening staat de bezaanpardoen ingetekend:

picture.php


Op de tekening van Corel ontbreekt deze pardoen, ze is op het originele model in het Rijks Museum en op het model van H. Ketting in het Tropenmuseum wel aanwezig. De punt van het gele potlood duidt deze pardoen aan.
De punt van het paarse potlood geeft een lijn weer die vanaf achteraan de vertuining naar het einde van de grote ra (bovenste hoek grootzeil) loopt, op de tekening van H. Ketting loopt deze grote ra bras veel lager. Ik zal straks de tekening van H. Ketting volgen.


De volgende fase van de bouw bestaat uit het fatsoeneren/op spanning brengen van de verstaging van de blind steng, daarna volgt het maken van de ra's beginnend met de bovenblinde.
De ra's van Corel hebben een andere vorm als die van H.Ketting:

picture.php


De ra's op tekening van Corel (bovenaan) zijn duidelijk eenvoudiger van uitvoering als die H. Ketting getekend heeft. Ik volg hier H.Ketting.

Andy
 
Laatst bewerkt:
Na alle detailfoto's nu voor de aardigheid een foto van de Prins Willem in zijn geheel op zijn toekomstige plaats in de vitrine .

picture.php


(de pardoenen en de stagen moeten nog gespannen worden)

Andy
 
Foutje? Bedankt!

Ik werd op een ander forum gewezen op een fout in de tekeningen van de ra's in het boek Prins Willem van H. Ketting sdfkkjskng

H.Ketting is de enige die het middenstuk van de ra's 8 kantig tekent alle andere bronnen (o.a. Hollandse Tweedekker - Winter en Zeven Provinciën - Dik) laten ronde ra's zien. Ik zal daarom de ra's rond maken.
Voor het lopend want zal zeker naar de Zeven Provinciën gekeken worden.

Andy
 
Geen foto's dit keer want er is vooral veel schuurwerk gedaan aan de ra's, met de hand en dat gaat langzaam en er is niet veel aan te zien.
Ook veel gezocht in boeken en op internet naar de juiste kleuren van de ra's en naar welke klampen er op de ra's zitten.

De voorlopige conclusie is dat:
- de ra's voorzien waren van 1 raklamp in het midden waarmee de kardeel of (ra)reep op zijn plaats gehouden werd en aan ieder uiteinde 2 nokklampen om te voorkomen dat de touwen die aan het einde van de ra's zitten naar binnen kunnen schuiven.
- de uiteinde van de ra's en de nokklampen zwart waren geschilderd

Ook vond ik dat de vlaggenmasten zwart geschilderd waren (en dat moet ik nog doen).

Otto Blom heeft erg goede tekeningen van (o.a. de tuigage van) de Zeven Provinciën gemaakt:
TEKENINGEN
Zijn teksten zijn te vinden op:
ISSUU - De zeven provincien | Otte Blom by Harmkedien Brevoort

- volgens O. Blom zitten op de ra's krammen met ringen, ik ga uitzoeken of deze ook op de Prins Willem horen.

Andy
 
De ra's zijn op maat geschuurd. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van het diameter profiel dat W. zu Mondfeld in "Historische Scheepsmodellen" op blz 122 tekent. Voor de bazaansroede tekent hij op blz 126een wat afwijkend profiel (de bovenzijde wat dunner als de onderzijde).

picture.php


Van links naar rechts:
- de ra's van de boegspriet
- de ra's van de fokkenmast
- de ra's van de grote mast
- de ra's van de bezaansmast en de bezaansroede

In de volgende stap ga ik alle klampen blokken en lijzeilspierbeugels aanbrengen en de ra's schilderen.

Andy
 
De ra en nokklampen zijn aangebracht en de ra's zijn geschilderd in de kleuren van het model in het Tropenmuseum.

picture.php


van boven naar beneden:
- de ra's van de boegspriet
- de ra's van de fokkenmast
- de ra's van de grote mast
- de ra's van de bezaansmast en de bezaansroede


De volgende stap is het aanbrengen van kram met de dubbele ringen waaraan de bindsels zijn vastgemaakt om de zeilen tegen de onderkant van de ra te bevestigen.
Om op schaal te zijn zouden de ringen een buitendiameter van 0,4 mm. moeten hebben, de kleinste ringen die ik heb kunnen vinden zijn ongeveer 1,5 mm daarom breng ik maar 1 ring in plaats van de kram en de 2 ringen aan.
Ik ontkom er soms niet aan om consessies te doen in verband met de schaal

Andy
 
Terug
Bovenaan