Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Even de tanden erin en daar is het resultaat: De weeflijnen van de bezaansmast zijn aangebracht.
Eerst de beloofde foto van het aanbrengen met behulp van een mal dit om zeker te weten dat de weeflijnen evenwijdig en op de juiste afstand worden aangebracht.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture164331-p1140789.jpg


Nadat ik alle weeflijnen had aangebracht en zorgvuldig had gecontroleerd of ze op de juiste plaats zaten heb ik ze met verdunde houtlijm gefixeerd.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture164332-p1140793.jpg


De weeflijnen zijn nu nog iets te lang, ik knip ze op maat als ik alle weeflijnen op alle masten heb aangebracht.

Ik heb besloten de kruissteng, grote bramsteng, fokkenbramsteng en blindesteng niet van weeflijnen te voorzien. Ik volg hier het 1:10 model van de Wasa in Stockholm. De verschillende bronnen die ik heb geraadpleegd spreken elkaar op dit punt tegen dus moet je hier zelf een beslissing nemen.

Nu nog even uitzoeken of de bezaansmast ook zwichtingen had.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture145412-p1140127.jpg


En daarna door naar de weeflijnen van de grote mast.

Andy
 
Het aanbrengen van de weeflijnen in het want van de grote mast is begonnen:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture164523-p1140798.jpg


Op de voorgrond het onmisbare gereedschap.
Het gaat niet vlot want ik probeer het zo netjes mogelijk te doen en je krijgt behoorlijk last van je schouders als je het te lang achter elkaar doet

Andy
 
Wat een leuk werk he, heb het er nog met Erik op de ledendag over gehad, zo maakte ik ook de wanten van de Amerigo Vespucci :)
Muziekje aan, verstand op 0 en knopen maar hehe
Mooi werk, blijf ik volgen.
 
Ik heb het voorste en achterste hoofdtouw losgehaald en strakker gespannen en daarmee het grootste deel van het naar binnen doorbuigen ervan kunnen oplossen.
Na een dagje stevig doorwerken is nu een kant van het wand van de grote mast klaar.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture165837-p1140960.jpg


Nu dit naar tevredenheid gelukt is ga ik opgewekt verder met de andere kant van de grote mast

De stag van de kruissteng (bovenste deel bezaansmast) en de stag van de grote steng eindigen beide op de Prins Willem boven respectievelijk de grote mars en de fokkemars. Dit staat zo op de tekeningen van Ketting in het boek Prins Willen en is ook zo op het model in het Rijks Museum en op het nieuwere model in het Tropenmuseum. Ik heb ervoor gekozen dit ook te doen ondanks dat de meeste andere bronnen deze beide verstagingen onder deze marsen laten eindigen.

Andy
 
knap stukje haakwerk andy en op deze schaal alemaal erg petieterig klein ik hoop dat je geen lui oog krijgt van al dat geknoop ;)
 
Het wand van de grote mast is klaar (alleen nog bijknippen)

picture.php


Nu door naar de fokkenmast

Andy
 
Ben het helemaal met Dirk eens, als alles klaar is is het 'n juweel geworden.
 
Zeer mooi vakwerk, net echt, doe in ZEN mode rustig verder, en het word een beauty hoor.
 
Maandag gaat het knopen weer verder.
Voor mij zijn de weeflijnen het taaiste deel van de modelbouw Mogelijk wordt het volgende model daarom wel een admiraliteitsmodel

Andy
 
Weer een aantal uren geknoopt nu aan de fokkenmast en de losse draadjes van het wand van de grote mast afgeknipt.....

picture.php


..... en nog veel uren te gaan.
Helaas staat mijn schouder me niet toe lang achtereen door te gaan maar de aanhouder wint ;)

Andy
 
Gewoon rustig aan doen Andy, al is het moeilijk soms het gaat wel het beste.
 
Heb vandaag mijn schouder een dagje rust gegund.:huh:

Ik twijfel nog over de weeflijnen van de blinde steng, de fokken- en de grote bramsteng en de kruissteng .
Ketting tekent (in: Prins Willem) geen weeflijnen bij de kruissteng en bij de fokken- en grote bramsteng,
Dik tekent (in: de Zeven Provinciën) geen weeflijnen bij de fokken- en grote bramsteng maar weer wel bij de kruissteng.
De vraag is echter of ik een oorlogsschip (de Zeven Provinciën) mag vergelijken met een bewapende koopvaarder.
Bij het model van de Prins Willem in het Rijks Museum ontbreken de weeflijnen bij de kruissteng de fokken en grote bramsteng en de blindsten.
Van de Prins Willem is daarnaast bekend dat de bramstengen niet continu aanwezig waren, ze werden pas in de streken met constante windsterkten (passaatwinden) gemonteerd. Zou dit de verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van de weeflijnen?

Maar voorlopig ben ik nog niet zover eerst maar de fokkenmast, de fokkensteng en de grote steng van weeflijnen voorzien.

Andy
 
Inmiddels weer wat verder gepuzzeld:
De stengen kon men laten zakken, de bramstengen ook.
De ra's hadden in die tijd nog geen paarden.
Het zeil werd verminderd door de ra te laten zakken en het zeil in te nemen vanaf de mars en tegen de masttop aan te binden:

abrouwer-albums-anders-picture137391-utrecht-1653-hoving.jpg


Op de foto's van Der Holländische Zweidecker von 1660,1670 (H.Winter) hebben de bramsteng van de fokkenmast en de grote mast ook geen weeflijnen. De kruissteng en de blindsten wel.
Hetzelfde vind ik op de foto's van Wappen von Hamburg I (W.Quinger)
Op een tweetal grisailles van Willem van de Velde de oude van de Zeven Provinciën en op een gravure van C.J. Visscher de Jonge van de Aemilia hebben de blinde steng, de fokkenbramsteng de grote steng en de kruissteng geen weeflijnen (bron: De Zeven Provinciën G.C.Dik)

Al met al lijkt het erop dat de fokkenbramsteng en de grote bramsteng geen weeflijnen hadden.
De bronnen zijn niet eenduidig over de blindsteng en de kruissteng. Op een aantal afbeeldingen zie je ze wel op andere niet. Voorlopig breng ik ook hier geen weeflijnen aan in navolging van de tekeningen van W.v.d. Velde de oude.

Andy
 
het stuurboord wand van de fokkenmast is klaar

Foto verwijderd

(helaas is er een probleem met mijn computer, foto's die bij mij rechtop staan komen hier dwars in beeld):wacko::wacko:

Andy

Hier is de juiste foto:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture168472-panorama.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan