Hoofdsponsor

1/35 Somua 35S 739 (f) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Beste Kijkers !

Ik heb toch wat foto's kunnen maken, maar mijn lens moet dringend binnen voor onderhoud.

attachment.jpg

Door de flash lijkt het een witte waas, maar de werkelijkheid oogt beter. De bovenzijde heeft twee sessies Dust gekregen. Een eerste met de AB met Tamiya Buff. Wanneer deze voldoende droog was heb ik er Dust Effects van AK opgezet. Deze onmiddellijk geblend met White Spirit zodat de verf zich 'ophoopt' rond uitstulpingen en kieren.

attachment.jpg

Ook de onderzijde kreeg reeds een basis. Met XF10 zijn donkere strepen gespoten waar de modder zich ophoopt. Met XF52 zijn lichtere banden gespoten tussen de andere om drogere modder na te bootsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De toren is gefotografeerd zonder flash, het effect van het Dust is hier realistischer.

Groeten Rik

Dat ziet er al prachtig uit Rik.
Foto's zonder flash komen inderdaad beter tot hun recht...
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Knap resultaat Rik. De decals vind ik ook heel goed uitkomen op de ondergrond.

Goedenavond Beste Kijkers !

Bedankt voor jullie positieve reacties. Volgende week zit ik met de club op de beurs in Tienen, waarschijnlijk breng ik deze mee. Nog niet afgewerkt, maar in de huidige toestand...

Deze week heb ik mijn groothoek-zoomlens binnengebracht bij mijn handelaar. Blijkbaar is de stabilisator defect,... ik hou al mijn hart vast...

Maar niet getreurd, enkele foto's die ik genomen heb met mijn 50 mm portretlens :

attachment.jpg

Wat lichte kleuren, een foto genomen met flash. Na twee sessies dust (zie vorige post) heb ik een pinwash gegeven met dry mud van Abt 502. Tevens heb ik de zones die wat te fel naar voor kwamen nog eens behandeld met Rainmarks for NATO tanks (van AK).

attachment.jpg

De onderzijde kreeg al wat sessies modder. Eerst heb ik wat strepen gespoten met Tamiya bruine tinten, XF52 en XF10.
Met AK Summer Kursk Earth zijn wat fijne strepen geschilderd die aflopende modder simuleren.
Vervolgens heb ik een mix gemaakt van MIG pigmentpoeders. Enkele plaatsen zijn nat gemaakt met thinner en vervolgens de poeders er ingebracht, waarna ze gefixeerd zijn met thinner. Na droging heb ik de dikkere korrels pigment afgeborsteld en nogmaals behandeld met thinner die ik voorzichtig liet aflopen zodat het lijkt alsof de modder er is afgespoeld.

attachment.jpg

Op basis van Polyfilla houtvuller, een pasta om beschadigingen in het hout te herstellen, heb ik mijn modderpasta gemaakt.
Deze houtvuller (de "naturel" versie) heb ik gekleurd met pigmentpoeders om een natte modder te bekomen en wat Acrylic Resin van AK bijgevoegd voor extra kleefkracht.
De beschermplaten van de loopwielen zijn bestreken met deze pasta.
Het voordeel van deze houtvuller is dat de structuur veel fijner is, als wanneer je werkt met gips. Mijn laag modder heb ik dus veel dunner kunnen opbrengen.

attachment.jpg

Ook aan de achterzijde heb ik spaarzaam wat modder aangebracht rond de beide tandwielkasten van de trackwielen.

attachment.jpg

Volgende wordt de modderpartij nabehandelen met AK producten.

Groeten Rik

Ziet er zeer geslaagd uit Rik. Die truc met de houtvuller moet ik onthouden.
Dat geeft een bangelijk goed effect. Hoe zit het eigenlijk met de hechting op het styreen van de kit ?
Zorgt dat niet voor problemen ?
Ben benieuwd naar het vervolg...

Mark

Hey Rik,

Ziet er heel goed uit. Het lijkt er op dat hij al goed rondgereden heeft, goeie vorderingen. ;)

Bedankt voor jullie reactie.

@Interceptor : eerst had ik de vuller smeuïger gemaakt door er thinner door te mengen, maar dit had voor gevolg dat het niet wilde hechten op het plastiek van mijn model. Daarom heb ik er Acrylic Resin van AK doorgemengd, waardoor het wel goed kleefde aan de tank.
Enig nadeel is dat het beperkt handelbaar is, al tamelijk vlug begint de pasta uit te harden. Dus tegen de tijd dat ik alle plaatsen behandelt had met de pasta, daar waar ik ze hebben wou, was de pasta in mijn mengschaaltje al goed aan het uitharden...

Groeten Rik

Dag Beste Vrienden,

Ik heb mijn lens terug, een flinke stuiver uit het budget... maar hij is hersteld !

Binnenkort plaats ik enkele foto's over het project. De Somua is afgewerkt en zijn grondwerkje is in de eindfase !

Groeten Rik

Ik kijk ernaar uit Rik, hij ziet er al heel sterk uit. Eerst had ik het idee van een whitewash maar gaandeweg kwam alles prima in orde !

De camo blijft mooi door het stof schemeren, houden zo.

Ziet er goed uit, Rik. En zo G al aangaf de schitterende camo blijft subtiel aanwezig!

Goedenavond Beste Kijkers !

Efkes een 'dryfit', de tank staat nog los op het grondwerkje.

attachment.jpg

Om wat afwisseling in de kasseien van het grondwerk te bekomen, heb ik er een stuk tramspoor in geplant.
Na het schilderen en verweren van de kasseien valt het minder op, maar de strook waar het tramspoor ligt heeft andere kasseien : vierkante, terwijl de straat zelf rechthoekige heeft. Tevens zijn de vierkante in een grijsblauw geschilderd, de andere in wat bruintinten.

attachment.jpg

Het stukje muur duidt naar een bebouwde kom (dorp),...

attachment.jpg

...terwijl de wegwijzer het geheel in Normandië situeert. Het bord zelf is uitgeprint op glanzend fotopapier. De randen zijn bewerkt met Humbrol 98 en met olieverf zijn wat roestsporen voorzien, dit moet het bord het uitzicht geven van een emailplaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de achterzijde van de muur zitten roetsporen : Grimy Black pigmentpoeders, opgelost in thinner en aangebracht met de AB.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover deze update, ik moet nog even overwegen wat ik nog kan verbeteren vooraleer ik de tank er definitief op bevestig.

Groeten Rik

Het enige wat ik kan bedenken is de tank omkeren, zodat je de kant met de Jerrycans ziet.
Verder schilderden de Duitsers vaak pijlen met namen van eenheden en belangrijke plaatsen (verbandplaatsen en radiostations) op de muren.

Maar zo vind ik hem ook heel mooi!

Peter

Goedemiddag Beste Kijkers !

@Makamba : eerst was het de bedoeling om de tank in de andere richting te plaatsen, maar omdat de kettingen op het puin sleepten had ik de tank anders geplaatst.

Uiteindelijk heb ik toch een pose gevonden waarbij de kettingen niet tegen het puin slepen :

attachment.jpg

attachment.jpg

Misschien wordt dit dus toch de definitieve opstelling ?

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan