Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
roer en de stok die er aan komt ( ben ff de naam kwijt :-\ ) ik had gezien op de foto s van de batavia dat daar een koort rond zat waar om dit is weet ik niet maar heb het ook maar gedaan .

Die stok noemt "helmstok", Dirk
Het touw is een borgtouw, die dien om het roer bij breuk niet kwijt te spelen.
Meestal zit die vast door een gat, geboord in de achterteven van het schip. Later werd die vervangen door en ketting die met ringen aan een borgtouw hangt. Die bortouw liep horizontaal onder de spiegel van bak naar stuurboord.

groetjes
Ward

gisteren en ook vandaag de kajuit aan gepakt.

het bankje achteraan aan de spiegel dan het schot dat de kajeut en de steurplecht scheid.

morgen de kasten en de bedstee er nog in maken.

bankje

s60pdh.jpg

het schot

qst4hy.jpg

de kasten die tegen het schot moeten komen
hier geeft witsen een uitgebrijde uitleg aan hoe groot en breed alles moet zijn
dat is wel mooi maar heeft wijnig met scheepsbouw te maken vind ik het is meer afwerking.
dus dit gaat er in moeten komen

xmn5zd.jpg

de inrichting van de kajeut. tog het bed zou in een aparte kamer moeten staan volgens witsen zijn plan. maar er is niet echt veel plaats om nog een exstra kamer te maken. of wat denken jullie ? het bed zou ongeveer goed moeten staan.

een zicht door de raampjes witsen inspecteert de deurtjes van de bar

bjbwao.jpg

2d9d6v.jpg

idehye.jpg

35l6tcm.jpg

2mn3cpu.jpg

o0e5ur.jpg

nu moet ik nog gaan schilderen maar weet niet goed welke kleur te gebruiken ik dacht aan wit om de kajeut muren te doen en de meubels gewoon hout kleur ?

Wat moet een mens in godsnaam hierop nog bekritiseren?

Chapeau! Meer kan ik niet zeggen.

Dirk.....maatje....ik vind dit subliem...knap...man....alleen de kajuit in het wit...ik weet het niet zo goed...dacht eender in de naturelkleuren....maar...gewoon blijven voortdenken....goe bezig......;););)

het zal een lichte houtsbeits worden swa en de meubeltjes donker om wat contrast te geven.

en ik ga de deur van de kajuit open laten en dan hoop ik dat er wat licht binnen valt zodat je tog nog iets kunt zien van het interieur

Hoi Dirk,

ik kan mijn alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers!ApplausApplausApplaus
Een mooi kleurtje erop en het is al een heel andere zicht.;)
Wat betreft het bed bestonden die toen al. Sliepen die niet in hangmatten????:unsure::unsure:

thx john & swa
de matrozen wel john maar de kapitein had wel een bed of tog iets dat er op leek .

het bed zou nog in een afzonderlijk kamertje moeten staan als ik witsens plannen bekijk dus dat moet ik nog eens goed bezien hoe ik dat ga doen. want het is er niet echt heel ruim om nog een kamertje bij in de kajuit te zetten. en ik zit ook nog met een raampje aan de zijkant dus daar moet ik ook rekening mee houden.

ik zal eerst nog eens goed moeten lezen hoe het juist inelkaar zat .

Wil je de kleuren en de indelingen van de hutten voor kapitein en off., Dirk.
Kan je eventueel in grote lijnen raad geven.
Heb detail van hutten, jammer voor jouw, 't is van de " Frans marine", maar wie weet kun je gemakkelijker een link leggen naar de Pinas toe.
groetjes
ward

P.S. een foutje van me bij het herzien van je kolderstok item. Je bedoeld die touwomwikkeling op de stok zelf.hé.
Wil je eens die foto plaatsen. Van de Batavia
groetjes
Ward

Laatst bewerkt:
hoi ward dat is een raar verhaal van de kajuit dat je hier vertelt.

dus de franse kajuit ziet er dus het zelvde uit als de deze ?.

van toeval gesproken. zou witsen zich vegist hebben van kajuit door zijn vele rijzen of was het gewoon het zelvde.

dan over de kolderstok op de batavia.

24wwl7d.jpg

het touw zou dienen ter versteviging van de stok. en voor minder slijtage te hebben.

je ziet het is maar een dun touw ik schat 1 of zelvs maar een halve duim dik .

wat wel raar is op deze pinas je kan van de kajuit niet naar de galderij gaan en de wc staat ook van achter ingemaakt op het bankje. de galderij is een open kooi construktie die enkel als sier diende en niet als gemak zoals je op de meeste schepen wel ziet.

er staat zelvs geen deur in om naar de galderij te gaan

ook nog een foto gevonden van een bet steeé van de batavia.

er is gewoon een kooi getimmert rond het bed. een beetje alla bokrijk daar zie je dat ook veel in die huisjes.

okadmh.jpg

het zal dan wel zoiets gaan worden

Dirk, bij de opbouw kan ik me wel iets voorstellen, maar dat roze als gordijn zou
je op die stoere schepen niet verwachten :)

ik weet niet wim holland en toen was oranje nog wel erg in denk ik ;-)

maar het zou inderdaad niet staan op een schip dat in schaal gebouwt is maar ik ga er wel een kot rond maken de gordijntjes laat ik dan wel achterwege

laatste foto s van de kajuit want ze gaat dicht en dan word het te donker voor een foto

het bet staat in een soort bed stee met gordijntjes. er licht ook een mat onder de tafel.

een schilderij tussen de kast en een schilderij aan de linkse kant .

en een map van de 7 zeeén ligt op tafel

357pvyc.jpg

25i575i.jpg

2w37r55.jpg

33zcinr.jpg

dit is een foto van de stuurplecht in de kajuit ik heb de deur op een kier staan zodat er hopelijk later een beetje licht invalt maar dat zien we dan wel

4jv0rd.jpg

Ja , wat moeten we nu hier van zeggen gewoon te mooi voor woorden, vooral de zwart wit foto doet het hem, gewoon schitterend.
Applaus Applaus Applaus

thx jim ja die zwart wit foto s zijn inder daat wel mooi als je aan een schip bouwt . vind ik zelv ook wel mooi

ik heb eerst alle plafon planken aan de onderkant moeten beitsen . als die morgen droog zijn kunnen ze er op en dan is de kajuit en de stuurplecht dicht.

het voorste schot ga ik er nog niet inzetten . eerst de overloop dicht maken nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan