En zo komt er nu na de feestdagen en het geploeter aan de nieuwe komende site weer een update van dit project. De site is geheel klaar en behoeft alleen nog de testfase (hierbij gaan we extra verkeerde dingen ingeven om de stabiliteit te testen ). Het kontakt met de server is ook al gelegd. Nog even en dan heb ik mijn eigen site online dus.
En dan nu de update.
Ik ben begonnen aan de beide duikroeren voor de boeg. Net als bij de KURSK wil ik deze ook beweegbaar (= intrekbaar ) maken. Dat oogt veel mooier.
De eerste stap heb ik gemaakt door de twee behuizingen te maken van acrylglas. Gewoon omdat ik daar nog een kleine voorraad van heb liggen.
Daarna de twee roervlakken gezaagt uit 5 mm balsa,en deze flink geplamuurd en in de primer gezet. Drie lagen plamuur waren toch nodig hiervoor. Om ze ook draaiend te maken,heb ik verder twee asjes gemaakt uit messing draad en deze worden aan beide uiteindes geborgd door een ring welke ik vast heb gesoldeerd.
Aan de rechterzijde zien we een roervlak in getrokken zitten. Ook zijn de tempex blokken te zien (inwendig ). Deze zorgen ervoor dat de roervlakken er niet per ongeluk te diep in worden gedraaid. Ze eruit peuteren levert zeker schade op aan de vlakken..
In de foto hieronder zijn de vlakken plus de behuizing zwart gespoten. Wel moeten de roervlakken hier nog geseald worden.
De roervlakken heb ik hier al zwart gespoten omdat ze,na montage, niet meer te spuiten zijn. De behuizing moet zwart zijn om het inwendige een diepte effect eraan te geven. En men hoeft ook niet naar binnen te kijken..
Eenmaal geseald en gemonteerd ziet het er dan zo uit. We zien verder op beide vlakken een decal zitten. Dit is de oppervlakte sonar. Deze vangen signalen op (extra )van geluid en beweging aan de oppervlakte. Aan de binnenzijde van deze sonar vlakken,is de huid voorzien van minuscule gaten. Dat kon ik natuurlijk niet nabootsen. Daarom heb ik de binnenzijde rijkelijk voorzien van SOL. Deze decal vloeistof weekt de decal helemaal zacht. Soms geeft dat er een ruw oppervlak aan. En dat wilde ik daarmee bereiken.
Uiterst nauwkeurig moest ik daarna de plaatsen aftekenen,waar de roervlakken in en uit kunnen schuiven. Om daarna de balsahuid te verwijderen. Soms was er enige twijfel ...
En daarna de ruimte vrijmaken met een zaagblad (rondom uitzagen ) en eruit wippen met een lang en smal mesje.
Aan de boven en onderzijde zien we ook een rechthoekig gesneden vorm erin. Hier komen de scharnieren langs geschoven bij de definitieve montage. Anders past het niet.
En dit is de uiteindelijke bedoeling ervan. Erin schuiven en monteren met montage kit.
En het achterschip dat nu in de primer staat. En Ger,jouwn gedraaide straalbuizen zitten hier prima op hun plaats. Uitstekend draaiwerk.
Wordt vervolgd..
Ron.