Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben ook reuze benieuwd ernaar hoe jullie de site gaan vinden.Gelukkig hebben we er ook een gatsenboek in gezet:8.

En zo is inmiddels het achterschip nu voorzien van de tegels.Hier laat ik het verder ook weer bij.Als eerste de onderkant van het achterschip.

1_PC170002_goed.jpg

En dan de bovenkant van het achterschip.

1_PC170003_goed.jpg

1_PC170004_goed.jpg

De overige vlakken heb ik rijkelijk voorzien van een sealing.Zodat de primer later alles mooi gaat dekken.Sommige vlakken kun je niet voorzien van de tegels i.v.m.de erg strakke hoek erin(voorlijst).

En nu ga ik vanaf het achterschip verder met de boeg.
Daar ga ik nu beginnen aan de voorste duikroeren.

Nadat ik een tegel heb vervangen,dit zie ik nu net in de laatste foto.
Deze is gaan bollen.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft zeer bijzonder om te zien hoe je dit maakt het ziet er nu al echt uit8)

En zo komt er nu na de feestdagen en het geploeter aan de nieuwe komende site weer een update van dit project. De site is geheel klaar en behoeft alleen nog de testfase (hierbij gaan we extra verkeerde dingen ingeven om de stabiliteit te testen ). Het kontakt met de server is ook al gelegd. Nog even en dan heb ik mijn eigen site online dus.

En dan nu de update.

Ik ben begonnen aan de beide duikroeren voor de boeg. Net als bij de KURSK wil ik deze ook beweegbaar (= intrekbaar ) maken. Dat oogt veel mooier.

De eerste stap heb ik gemaakt door de twee behuizingen te maken van acrylglas. Gewoon omdat ik daar nog een kleine voorraad van heb liggen.

Daarna de twee roervlakken gezaagt uit 5 mm balsa,en deze flink geplamuurd en in de primer gezet. Drie lagen plamuur waren toch nodig hiervoor. Om ze ook draaiend te maken,heb ik verder twee asjes gemaakt uit messing draad en deze worden aan beide uiteindes geborgd door een ring welke ik vast heb gesoldeerd.

1_PC240001_goed.jpg

Aan de rechterzijde zien we een roervlak in getrokken zitten. Ook zijn de tempex blokken te zien (inwendig ). Deze zorgen ervoor dat de roervlakken er niet per ongeluk te diep in worden gedraaid. Ze eruit peuteren levert zeker schade op aan de vlakken..

In de foto hieronder zijn de vlakken plus de behuizing zwart gespoten. Wel moeten de roervlakken hier nog geseald worden.

1_PC240005_goed.jpg

De roervlakken heb ik hier al zwart gespoten omdat ze,na montage, niet meer te spuiten zijn. De behuizing moet zwart zijn om het inwendige een diepte effect eraan te geven. En men hoeft ook niet naar binnen te kijken..

Eenmaal geseald en gemonteerd ziet het er dan zo uit. We zien verder op beide vlakken een decal zitten. Dit is de oppervlakte sonar. Deze vangen signalen op (extra )van geluid en beweging aan de oppervlakte. Aan de binnenzijde van deze sonar vlakken,is de huid voorzien van minuscule gaten. Dat kon ik natuurlijk niet nabootsen. Daarom heb ik de binnenzijde rijkelijk voorzien van SOL. Deze decal vloeistof weekt de decal helemaal zacht. Soms geeft dat er een ruw oppervlak aan. En dat wilde ik daarmee bereiken.

1_PC270006_goed.jpg

Uiterst nauwkeurig moest ik daarna de plaatsen aftekenen,waar de roervlakken in en uit kunnen schuiven. Om daarna de balsahuid te verwijderen. Soms was er enige twijfel ...

1_PC270007_goed.jpg

En daarna de ruimte vrijmaken met een zaagblad (rondom uitzagen ) en eruit wippen met een lang en smal mesje.

1_PC270009_goed.jpg

Aan de boven en onderzijde zien we ook een rechthoekig gesneden vorm erin. Hier komen de scharnieren langs geschoven bij de definitieve montage. Anders past het niet.

En dit is de uiteindelijke bedoeling ervan. Erin schuiven en monteren met montage kit.

1_PC270012_goed.jpg

En het achterschip dat nu in de primer staat. En Ger,jouwn gedraaide straalbuizen zitten hier prima op hun plaats. Uitstekend draaiwerk.

1_PC280024_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.

Schitterende update Ron. Ik heb weer lekker bijgelezen en zie dat je weer hele mooie scratch stappen hebt gemaakt. Ik ben vooral onder de indruk van het betegelde achterschip, heel mooi!

Ik kijk ook uit naar je site, lijkt me mooi om een overzicht van al je modellen te zien.

Groeten, Rinie

Ziet er allemaal weer goed uit Ron!
Het kan natuurlijk zijn dat ik zo na de Kerst een beetje scheel kijk, maar ik zie op je laatste foto de stickers niet meer?

Ziet er allemaal weer goed uit Ron!
Het kan natuurlijk zijn dat ik zo na de Kerst een beetje scheel kijk, maar ik zie op je laatste foto de stickers niet meer?

Dak je wel,Wim voor het compliment. In deze foto zie je inderdaad de tegellijnen niet goed terug. Doch dichterbij genomen verschijnen ze wel weer. Ze zitten er nog duidelijk in,ondanks de primer. In een van de latere foto`s zullen ze wel weer opvallen.

Ron.

Schitterende update Ron. Ik heb weer lekker bijgelezen en zie dat je weer hele mooie scratch stappen hebt gemaakt. Ik ben vooral onder de indruk van het betegelde achterschip, heel mooi!

Ik kijk ook uit naar je site, lijkt me mooi om een overzicht van al je modellen te zien.

Groeten, Rinie

Dank je wel Rinie voor het compliment. Op drie modellen na,staan inderdaad al mijn modellen erin. De drie afwezige modellen kan ik niet plaatsen omdat de foto`s daarvan genomen, te klein zijn voor het script. Ze zijn niet te vergroten. Destijds genomen met een slechte camera :$

Ron.

Ziet er allemaal weer veel belovend uit. Maar zou je niet eerst alles afwerken dus de tegels enz uitlijnen en plakken, dan daarna spuiten?

Maar deze proef zo zullen we maar zeggen. Ik zie de lijnen van de tegels niet goed. Foto is te ver genomen. Misschien eens iets dichter bij nemen. Kunnen we je werk beter zien. :)

Hoi Ron,

fijn dat je ook weer in actie bent geschoten!!!-fck-
Je laat alles mooi stap voor stap zien, mag gerust gezegt worden puik werk man.ApplausApplaus
Amia ik kan al niet wacht tot je site klaar is.cutecute

Waarschijnlijk wordt de site morgen op de server gezet.

En nog enkele foto`s.

De ruimte voor de behuizingen is hier volledig eruit gehaald zodat we nu erdoorheen kunnen kijken.

1_PC270018_goed.jpg

En de behuizingen geplaatst met montage kit in de romp.

1_PC280027_goed.jpg

Om na het drogen te worden voorzien van matzwarte lak. Later geeft dit de diepte erin mooi weer.

1_PC290006_goed.jpg

1_PC290008_goed.jpg

Rest nog het afdek paneel te plaatsen.

1_PC280028_goed.jpg

Ron.

Wat ziet het er toch weer allemaal fantastisch mooi uit, en die foto's van de achterkant, echt prachtig ^^

Het wordt stilaan tijd om een boek uit te brengen Ron : "How to scratch a submarine scale model, by Homeghost", wordt vast en zeker DE bijbel voor alle onderzeeër scratchers :)

Groeten

"Wet Sellery"

Dank je wel,Pascal,voor dit mooie compliment.Maar het is teveel eer want ik leer nog steeds bij.
Maar hopelijk zal de komende site iets bijdragen gaan.En hopelijk is de nu opgedane basis voldoende voor de Emma straks.

Ron.

Het is de bedoeling dat,als het roervlak naar binnen is geschoven dat het dan niet meer te zien is.
Daarom de zwarte kleur.Zo valt het nier meer zo.Zeker niet als eenmaal het afdek paneel is gemonteerd.

Ron.

Beste mensen,mijn eigen site is sinds vandaag online.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ron.

Ron, inmiddels al even gekeken en ik vind het schitterend!
Zelf ook één in opbouw, maar zo ver ben ik nog niet, niet met de site nog en nog niet met scratchbouwen (ooit komt dat nog wel eens).

Ach,jij komt er wel hoor. Alles heeft te maken met creativiteit en doorzettingsvermogen. Dat zit wel snor bij jou;). En mijn zoon kan toveren met scripts en PSAD (een editor). Ik heb alleen de teksten en de foto`s erin geplaatst.

Ron.

Zo,vandaag is de eerste stap weer gezet in de produktie van de Typhoon.

De beide voorste duikroeren zijn helemaal ingebouwd en voorzien van het paneel. Ook heb ik de tegels hieromheen aangebracht omdat de "normale " betegeling van de romp hieromheen gaat lopen.

Ook aan de boeg ben ik begonnen met het aanbrengen van de tegels. vanaf hier gaan ze verder over de romp lengte.

Morgen zal ik proberen om foto`s daarvan te plaatsen met daglicht.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan