Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron, rare vraag misschien, maar die openingen er tussen hoort dit? Ik vind de tegels nogal ver uit elkaar liggen.

Is het misschien mogelijk een plaatje van het origineel bij te voegen? Dan is het makkelijker te zien waar je mee bezig bent.

Ron, rare vraag misschien, maar die openingen er tussen hoort dit? Ik vind de tegels nogal ver uit elkaar liggen.

Is het misschien mogelijk een plaatje van het origineel bij te voegen? Dan is het makkelijker te zien waar je mee bezig bent.

Goed gezien,Rik. Dit hoort niet. Maar ik kan deze ruimtes niet opvangen met tegels omdat de ruimte te klein is daarvoor. Ik heb er wel een oplossing voor gevonden. En inmiddels ook toegepast. Natuurlijk zijn daar foto`s van welke ik zal proberen om vandaag te plaatsen.

Ron.

Een kleine aanvulling voor de goede opmerking van Rik, betreffende de ruimtes tussen de tegels van de missile luiken. Zoals Rik al aangaf is de ruimte ertussen te groot. Dat komt omdat ik deze spleten niet met tegels kan opvullen i.v.m. de erg kleine afmetingen. Zoals ik al eerder aangaf (enkele weken geleden) breng ik in de updates alleen erg belangrijke aanvullingen mee. Dit betreft dan aanvullingen die bijzonder zijn in hun oplossing. Ik had daarbij vermeld dat als er geen vragen over komen ik er altijd vanuit ga dat alles duidelijk is dan. Daarom had ik dit niet vermeld in deze update. Het is gelukkig Rik geweest die dit opmerkte en er een vraag over heeft gesteld. Daarom dat ik nu deze aanvulling geef. Daarom ook hier weer, als er iets niet duidelijk is, of je hebt er vragen over...dan stel ze aub. Anders ga ik er automatisch overheen.

Om toch later hier een strak resultaat te krijgen moest ik iets bedenken om dit te kunnen verwezenlijken.

De tegels liggen niet alleen hoger als de omgeving, maar ook later zal er bij het spuitwerk van de primer hier een andere indruk aan worden gegeven als de rondom liggende tegels. Dat komt dan omdat de oppervlakte van de loze ruimtes anders is als de tegels.

En daarom had ik besloten om hiervoor een uiterst aparte oplossing voor te bedenken.

Zoals we vrijwel allemaal weten, geeft witte houtlijm na droging een doorzichtig, maar ook vooral hard oppervlak weer.

Daarom had ik dus besloten om de loze ruimtes te gaan opvullen met verdunde witte houtlijm. Erg gedurfd omdat dit weer iets is wat nog nooit is gedaan. Verder is witte houtlijm erg dik. En ik kon dit alleen maar opvullen als ik het met de kwast kon inbrengen doordat de ruimte erg smal is.

2_P1090001_goed.jpg

Daarom heb ik de witte houtlijm een beetje verdund met water. Bij witte houtlijm kan dit.

En zo kon ik de spleten netjes opvullen met verdunde witte houtlijm.

1_P1090004_goed.jpg

Alles wat in de directe nabijheid van de luiken zit heb ik zo opgevuld. Wel viel mij in deze foto op, dat het lijkt alsof ik de lijm niet goed heb verspreid. Dat is terug te zien in de foto hieronder.

1_P1090005_goed.jpg

Maar niets is minder waar. Het is allemaal goed verspreid. EN ook om te voorkomen dat er op plekjes alleen maar anders water zou komen, heb ik ook in de spleetjes de kwast goed gedraaid om alles flink erin te brengen.

Inmiddels is het al goed opgedroogd. De oopervlakte is nu heel erg goed hard geworden. Al ligt het nog ietsjes dieper als de omringende tegels. Maar dat zal later geen problemen gaan geven doordat er nog primer zwarte lak en seal lak overheen gaat komen.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is heel creatief opgelost Ron, weer een voorbeeld van het betere scratch werk!

Groeten, Rinie

ron ik wacht geduldig af want weet niet goed wat zeggen ik blijf nog steets in het donker tasten van wat je hier aan het doen bent.

Soms is het voor mij ook wel moeilijk. Omdat ik weet dat het ook voor velen lastig is om iets eraan toe te voegen. Russische duikboten zijn nu eenmaal niet zo in de openheid. Ik merk dat ook in de respons van beide fora. Daarom voelt het vaak aan alsof ik alleen maar ben aan het updaten. Hoewel ik dan wel de hits zie is het toch moeilijk. Er zijn soms momenten dat ik denk om na dit project op de solo toer verder te gaan. Want ja,het is toch weer steeds foto`s nemen, verkleinen en plaatsen. En dan teksten erbij zetten. Allemaal hartstikke leuk om te doen. En toch geeft het geen voldoening meer dan. Maar dan krijg ik af en toe een bericht op mijn huis mail adres (persoonlijk) en dan geeft dat weer moed^^...

Daarom hoop ik dat het Deense project meer animo kan gaan geven. En mijn site geeft enorm veel voldoening momenteel. Met deze site heb ik nog veel perspectieven. Doch helaas geeft het huidig project mij geen enthousiasme meer zoals de vorige projecten. Niet de bouw of de constructie ervan, en ook niet de respons van jullie. Maar gewoon zuiver omdat er geen reden voor is te geven als wat ik nu neer schrijf hierover. Het is gewoon dat dit project te weinig openheid heeft (het origineel dan ) voor outsiders om mee te kunnen denken of input te kunnen geven. Dus nogmaals het ligt niet aan jullie of het project. Misschien spijtig dat ik dit nu hier neer schrijf, maar het moet gewoon even :wub:... Dus voel jullie niet aangesproken, zo bedoel ik het niet. Maar ook op een goed forum moet je dit kunnen schrijven.

Ron.

Ron, ik denk dat je spijker op de kop slaat.
Dit project (en ook de anderen natuurlijk) wordt op beide fora druk bekeken, maar het is moeilijk om input te geven. Persoonlijk heb ik echt totaal geen verstand van onderzeeboten, maar vindt het geweldig om een dergelijk project te volgen, waardoor het bleek bij een oh en een ah. Ik hoop dat je de moed er nog even in kunt houden en dat de Maersk meer vragen en input op gaat leveren.

Ik ben zeer benieuw of dit met het schilderen het beoogde resultaat gaat geven. Let wel, houtlijm geeft een raar laagje dat verf afstoot. Dus ik ben benieuwd wat het gaat geven als de primer er op komt, of dit dus geen gaten trekt en dat de verf dan wel goed hecht. :O

Ik weet, ik ben een beetje terughoudend hiervoor maar het is ook een machtig project en het zou jammer zijn als het hiermee vast zou lopen.

Dus probeer eerst eens een proefstukje of het wel gaag lukken voordat je verder gaat.

Ik weet, ik ben een beetje terughoudend hiervoor maar het is ook een machtig project en het zou jammer zijn als het hiermee vast zou lopen.

Ja,ik weet dat het een risico met zich meebrengt. De oppervlakte van gedroogde witte houtlijm is inderdaad glad. Maar gelukkig heeft primer daarin tegen weer een uitstekende hechtkracht. Het zal zich nog moeten bewijzen. Maar ja, scratchen is daarvoor prima geschikt om zulke zaken te testen (experimenteren ). En gaat het niet goed, dan weer opnieuw zoals mij al vaker is overkomen. Gaat het wel, dan weer iets bijgeleerd. Wat ik wel heb gemerkt, is dat het toch wel schuurbaar is, omdat ik gisteren het aangebrachte stickerwerk lichtjes heb geschuurd met een fijne korrel om de oppervlakte gelijk te maken.

Ron.

En tussen het monteren van de tegels door, ben ik ook al begonnen aan de toren. De toren wordt opgesplitst in twee onderdelen. Een deel is de voet en het andere deel uiteraard de toren zelf.

De eerste stap was het uittekenen van de voet op het plaform. Op die manier kon ik ook beter de verhouding in de gaten houden.

1_P1110001_goed.jpg

Daarna heb ik de voet overgenomen op wit papier en eruit geknipt.

1_P1110002_goed.jpg

En deze vorm wederom op MDF geplakt met kontaklijm.

1_P1110004_goed.jpg

En met de elektrische figuurzaag eruit gezaagd..

1_P1110005_goed.jpg

1_P1110006_goed.jpg

En een close up van de reeds gemonteerde tegels op de boeg.

1_P1110003_goed.jpg

Ron.

wat moeten wij toch een beetje van alles kennen hé,Ron.
Mooie ideeën en zeker te gebruiken voor andere doeleinden.
mooi werk.
groetjes
Ward

wat moeten wij toch een beetje van alles kennen hé,Ron.
Mooie ideeën en zeker te gebruiken voor andere doeleinden.
mooi werk.
groetjes
Ward

Dank je wel. Inderdaad brengt full scratch en ook modelbouw in het algemeen veel kennis op en vraagt het ook wel bij tijd en wijle. Daarom kan het ook zo verslavend werken :8

Ron.

Een kleine update.

Het aanbrengen van de tegels vordert. Het voordek is betegeld aan de bovenzijde.

1_P1010001_goed.jpg

Het is veel werk, maar wel leuk om te doen. Al moet je wel af en toe een aangebrachte tegel weer verwijderen omdat de tegel niet goed zat. Maar ach.

Op de plaats waar de toren komt heb ik alles afgeplakt met schilders tape. Hier mag geen primer of andere paint op komen.

1_P1010002_goed.jpg

Omdat ze een flinke dame is geworden moest ik hier op een verhoging gaan staan om deze foto te nemen..

1_P1010005_goed.jpg

Hier komen twee luiken. Zal bedoeld zijn voor het laden van de torpedo`s.

1_P1010003_goed.jpg

Tussendoor werk ik aan de eerste verdieping van de toren. Dit is iets te hoog nu. Maar gelukkig moet ik het nog in vorm shapen en dus maakt het nu niets uit. Dit wordt afgerond in vorm. We kijken hier tegen de onderkant op.

1_P1010004_goed.jpg

Oh ja,gisteren hebben mijn zoon en ik de 64 bit versie van Windows 7 ontvangen (legaal) en nu typ ik dit bericht dus vanaf de 64 bit versie die prima draait.

Ron.

wat jij een kleine update noemt ron :D

ziet er heel strak uit je bent echt wel een kei in het plakken van deze eticetten. mooi hoor 8)

Wat een monikkenwerk Ron! Het resultaat mag weer er zijn, de tegels zien er heel goed uit. Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen met de toren.

Die foto van bovenaf geeft een goed beeld van hoe groot deze dame eigenlijk is, en dan past ze er nog niet eens helemaal op.

Groeten, Rinie

Wat een monikkenwerk Ron! Het resultaat mag weer er zijn, de tegels zien er heel goed uit. Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen met de toren.

Die foto van bovenaf geeft een goed beeld van hoe groot deze dame eigenlijk is, en dan past ze er nog niet eens helemaal op.

Groeten, Rinie

Ik werk aan de toren tussen de tegels door. Soms moet ik gewoon even met de tegels stoppen. Het is leuk werk, maar af en toe toch even de gedachten op iets anders Laughing

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan