Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, Pascal ik durf daar geen antwoord op te geven omdat ik dat gewoon niet weet. Als ze bedoeld zijn om je aan vast te houden kan de diameter inderdaad wat te dik zijn. maar ach eenmaal gepaint valt het toch al minder op. En ze staan inwendig. Zouden ze een andere functie hebben (misschien zoals je aangaf ) dan kan de diameter juist zijn. Ik had deze buisjes nog op voorraad liggen. Ik had geen zin om naar de winkel te gaan. Ze zullen wel volstaan. Maar wel een goede opmerking. Ik laat ze ook verder zo met rust. Ze zijn inmiddels al groen gepaint en het ziet er best wel goed uit in combinatie met het luik en de dikke buis daarvoor (staat niet in de foto`s van deze update).

Ron.

8) mooi ron ziet er goed uit hoor en is de periscoop rc :laugh:

ga je ook nog een flakk en AT gun op het dek zetten of was dit niet het geval bij deze reus ?

8) mooi ron ziet er goed uit hoor en is de periscoop rc :laugh:

ga je ook nog een flakk en AT gun op het dek zetten of was dit niet het geval bij deze reus ?

Nee, deze wapens zijn al tijdens de WWII oorlog verdwenen van de subs op het dek omdat ze niet doeltreffend zijn daar vanwege de tijd die nodig is om in actie te kunnen treden bij een aanval onverwacht. Ook gaven ze teveel ruis onder water..

Ron.

Inmiddels ben ik al gevorderd in de toren en wordt er gestart met het aanbrengen van de details erin en erop. Dit vind ik altijd leuk werk omdat ik dan weer van die soms waardeloze onderdelen die hier rondslingeren net die onderdelen kan maken die ik nodig heb.

De toren is nu dus volledig gebouwd en wordt als eerste voorzien van de ramen voor de overdekte uitkijk.

De ramen heb ik gemaakt uit de voorraad acrylglas. Laat zich goed zagen.

1_P2050012_goed.jpg

Nadat ik de ramen eruit had gezaagd,heb ik ze aan de achterzijde geverfd met Lufthansa blauw (revell).

Natuurlijk niet vergeten om ze minstens een hele nacht goed te laten drogen,ze worden immers ook aan de geverfde kant gelijmd met witte houtlijm.

1_P2050010_goed.jpg

Goed aftekenen blijft natuurlijk onontbeerlijk. De openingen heb ik express iets kleiner gemaakt als de omtrek van de raampjes. Zo komt de passing daarmee uiterst nauw. Witte houtlijm erin en de raampjes erin drukken geeft een prima resultaat.

1_P2050013_goed.jpg

Aan de bovenzijde is het U profiel goed te zien waar het raamwerk later in wordt geschoven.

De uitkijk ruimte heb ik inmiddels dicht gemaakt met een kunstof plaatje. Helaas lag het dak toch iets dieper als ik had ingeschat. Daarom ben ik hier begonnen om dit minieme verschil op te vangen met etiketten.

1_P2050019_goed.jpg

En uiteindelijk de open ruimte in de uitkijkpost. Helaas is de foto iets bewogen. Maar er komen toch nog geregeld foto`s van deze positie langs.

De kleur heb ik gekozen naar aanleiding van mijn bevindingen op de foto`s. Deze kleur komt geregeld terug.

1_P2050018_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

ben net terug van mijn wekelijkse sportavond. En lees nu even je verslag!!:sleep:
het is een kort verslag maar zeer detail gericht!;)
Maar is het een vraagje waarom volg je deze nummerig aan die ik op de foto zie: f,e,b,a,c,d aan.
Is er een rede voor waarom niet (1,2,3,4,5,6)????
Voor de rest de raampjes zien er strak uit!!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.:tongue:

Hoi Ron,

ben net terug van mijn wekelijkse sportavond. En lees nu even je verslag!!:sleep:
het is een kort verslag maar zeer detail gericht!;)
Maar is het een vraagje waarom volg je deze nummerig aan die ik op de foto zie: f,e,b,a,c,d aan.
Is er een rede voor waarom niet (1,2,3,4,5,6)????
Voor de rest de raampjes zien er strak uit!!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.:tongue:

Nee, het heeft geen betekenis. Ik heb gewoon letters genomen i.p.v. cijfers. De volgorde is wel zo gekozen omdat ik dan ook zeker weet dat het juiste raampje op de juiste plek komt te zitten. Sommige raampjes zitten strakker (beter) als andere. Maar weet je zeker dat je het eindresultaat niet zal aanstaan, omdat ik zie dat je een spuug smiley hebt staan op het einde van je bericht?.

Ron.

Nee, het heeft geen betekenis. Ik heb gewoon letters genomen i.p.v. cijfers. De volgorde is wel zo gekozen omdat ik dan ook zeker weet dat het juiste raampje op de juiste plek komt te zitten. Sommige raampjes zitten strakker (beter) als andere. Maar weet je zeker dat je het eindresultaat niet zal aanstaan, omdat ik zie dat je een spuug smiley hebt staan op het einde van je bericht?.

Ron.

Hoi Ron,

Oepsssss foutje!:(:(:(:(
ik was gisterennacht blijkbaar eerlijk gezegt volgens mij moe!!
Weer eens niet op gelet, slordig en snelle smiley genomen.
Omdat de smiley's elke keer van plaats wisselen een verkeerde genomen. Zal het nooit meer doen hoor!!!:nowink::nowink:

Vandaag de laatste details op de toren aangebracht. Rest alleen nog de omliggende reling erop te gaan maken.
Dat wordt een secuur soldeerklusje omdat deze relingen slechts 1,8 mm dik zijn. Ik ben deze vandaag gaan kopen. Heb er meteen een hele rammel van meegenomen omdat ik deze ook later nodig heb voor de Emma.

Ron.

Foto's Ron Foto's :D
En zeker voor ons mindere soldeer goden graag de details van je soldeer werk, interesseert mij ook erg ;)

mvg Dirk

Ron, ben zeer benieuwd naar het solderen van de relingen, heb respect voor dat fijne soldeerwerk.
En foto's natuurlijk van de details aan de toren...

Natuurlijk heb ik overal foto`s van,maar ik kan nog niets tonen totdat het gedeelte van de albums werkt. Daarom ook dat ik even afwacht met de udates.

Ron.

De eerste fase van de detaillering. Als eerste de achterste ventielen. Ik moest even denken hoe ik ze het beste kon simuleren. Gezien de grootte kwam ik per toeval achter deze oplossing. Mijn vrouw gooide een oud hemd va mij weg. Ach dacht ik,ik probeer eens de knoopjes ervoor uit. En nadat ik de knopen vierkant had gevijld heb ik ze meteen gemonteerd. Ziet er toch zo prima uit?. Dit zijn dus eigenlijk ronde knopen. Ze lijken vrij goed op de originele. Deze ventielen zitten dus in de toren en niet in de romp.

P1010001_goed%7E2.jpg

De sonar detectors aan de toren aan stuur en bakboord. Het voetje heb ik gemaakt van een opvulklemmetje van de pc. Hiermee zette je vroeger het moederbord vast in het chassis. De actieve sonar (gele plaatje) is van ministeck,geleend van wederom mijn dochter...

P1010003_goed%7E2.jpg

Het deklicht. Gemaakt van een stukje rond lego(geleend van mijn zoontje) En afgedicht met een plaatje abs kunststof. Eronder zien we de afgedekte raampjes(Tamiya tape). Verder zijn er, verdeeld over de wanden) diverse roosters te zien. Deze had ik nog liggen van het Hermann Marwede project van mij destijds.

P1010008_goed.jpg

Aan beide zijden zijn er ook toegangen tot de toren. Deze deuren heb ik hier als basis (komen later nog details op) gemonteerd met lood. Zo kon ikde welving het beste volgen.

P1010009_goed%7E0.jpg

Boven op het dak van de toren, de twee achterste gaten voor Dipole antenna`s. Al weet ik niet wat deze precies inhouden.

P1010010_goed%7E0.jpg

Voor op de toren de twee periscopen (aanvals en verkennings). De groene pijl wijst naar de spiegel. Deze periscoop is ingetrokken( aanvals periscoop). De verkennings periscoop laat ik uitsteken. Het blauwe plaatje heb ik wederom geleend van mijn zoontje. Dit was een onderdeeltje uit een verrassings ei ..Lijkt er sprekend op!. Erachter zit de opening voor de vlaggenmast aan wal.

P1010011_goed%7E1.jpg

De windsnelheids meter. Hoewel niet erg precies, kan dit er toch wel mee door. Onderdeel uit de spare box.Ja,ik zie het ook nu in de foto.Mag nog wat schuurwerk ontvangen.

P1010012_goed%7E0.jpg

Dit was deel 1 van de details aan de toren.

Wordt vervolgd...

Ron.

Een stap verder in de detaillering van de toren.

De behuizing van twee detectors.Net zoals bij het origineel zijn deze verzonken in de toren. Ik heb een verzonken gemonteerd en een ga ik plaatsen in uitgeschoven stand. In de foto is te zien dat de uitgeschoven detector nog `open ` is.Later komt deze hierin gemonteerd.

P1010013_goed.jpg

De uitkijkpost alweer. Alleen nu is een stukje te zien van de externe toevoer (messing buisje). Deze loopt over de toren naar de vloer in de uitkijkpost. Ik kom hierop zo terug.

P1010015_goed.jpg

Weer twee nieuwe ruimtes ingebouwd waar ook detectors uitschuiven kunnen. Deze ga ik ook plaatsen. We zien ook het grote gesloten luik zitten waar de radar in is geborgen. Deze laat ik ingesloten omdat deze alleen uitschuift tijdens de vaart in een gebergte of in een fjord.

P1010017_goed.jpg

De achterste ventielen nog eens.

P1010020_goed.jpg

Een detector ruimte is kleiner in de omtrek als de buurman. Dat hoort zo. Hier komen nog wat onderdelen te zitten.

Een andere hoek.

P1010019_goed.jpg

Het lego onderdeel voor het deklicht..

P1010021_goed.jpg

En dan de buis welke alleen te zien is als de Typhoon aan de kade ligt. Ik vermoed dat hier een vloeistof door gaat als bevoorrading. Welke weet ik niet. Daar heb ik niets over kunnen vinden. Maar het zijn mooie details om te laten zien. Bovenop komt nog een afsluitkraan.

P1010024_goed.jpg

Ron.

En de laatste update alweer van de details in en op de toren. De laatste zitten er nu aan, behalve de afsluitkraan.

P1010025_goed.jpg

Het pijltje geeft aan waarde afsluitkraan moet komen.

P1010026_goed.jpg

Mes scherpe achterzijde.

P1010029_goed.jpg

P1010032_goed.jpg

Op sommige plaatsen zijn witte tegels te zien. hier heb ik de eerder aangebrachte tegels moeten vervangen omdat ik deze had beschadigd tijdens het klussen eraan.

P1010031_goed.jpg

De nu volgende klus is het opnieuw gaan primeren van de gehele toren.

Ron.

Enkele foto`s van het soldeerwerk voor de relingen rondom de toren. Deze relingen zijn gemaakt van messing buisjes.

P1010033_goed.jpg

Aan de rechterzijde 0.8 mm buisjes...

Goed te zien hoe klein het allemaal wel is. Is ook wel lastiger om te solderen.

P1010035_goed.jpg

De start voor de relingen is het gemakelijkste. Ik buig als eerste een stukje om. Het omgebogen deel zal later geheel verdwijnen in de torenwand.

P1010036_goed.jpg

De plaats waar de soldeerlas moet komen, schuur ik goed op zodat het ontvet is en ruw voor een betere hechting.

P1010037_goed.jpg

Ron.

In de boorklem gezet en aan de linkerzijde zien we ook een omhoog gebogen hoek erin zitten. Doordat ik nu ook deze hoek inklem zit het rechtse deel altijd ten opzichte van de linker precies tegenover elkaar. Er vanuit gaande dat ze wel beide recht zitten

P1010038_goed.jpg

Het eerste stuk wat gesoldeerd gaat worden heb ik ook uiteraard geschuurd.

P1010039_goed.jpg

Met de soldeerpunt( lijkt op een schroevendraaier ) vertin ik eerst het onderste deel ervan. Dus gewoon een druppeltje tin eraan solderen. Boven zien we het soldeertin gevuld met hars voor een betere vloeing.

P1010042_goed.jpg

Ook een druppel tin op de bovenleiding van de reling.

P1010044_goed.jpg

En vertint...

P1010043_goed.jpg

Op deze manier hoef je later alleen nog maar de twee onderdelen tegen elkaar te houden en te verwarmen met de soldeerbout. Dan vloeit het uit en worden ze aan elkaar verbonden.

Ron.

En we gaan nog even verder ermee.

In de onderste foto is de eerste reling klaar. We zien lekkere dikke lassen. Dat komt deels omdat de buisjes erg dun zijn waardoor de lassen zeker dikker lijken maar ook deels omdat ik er extra meer op heb vertint zodat de lassen ook goed zijn.

P1010045_goed.jpg

En in de volgende foto is deze reling bijgewerkt met de vijl en kniptang.

P1010048_goed.jpg

De relingen worden niet verlijmd gemonteerd maar gewoon IN de bekleding gestoken. Ik boor een gaatje op de plaats waar de reling voet moet komen die net passend is in diameter. Hierdoor klemmen ze zich erg goed vast en gaan in principe niet meer eruit zonder beschadigingen. Op deze manier kan ik het knoeien met lijm voorkomen.

Meteen de tweede daarna gesoldeerd.

P1010049_goed.jpg

En de eerste twee definitief in de romp gemonteerd,dus zonder te lijmen.

P1010052_goed.jpg

P1010054_goed.jpg

P1010058_goed.jpg

En nu eerst maar eens rondom de toren hiermee gaan.

Ron.

Mooi Ron, ben al blij dat je zelf een oplossing hebt gevonden om momenteel je update te doen, sorry voor het nog niet functioneren van onze eigen foto tool.

De toren en de rest van de romp vind ik zeer geslaagd hoor, ben alleen benieuwd ook al naar je soldeer werk.
oeps, ik was iets te traag met reageren.
Wat een mooie update, bedankt Ron, zo leert iedereen terug iets bij, bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan