Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag weer een kleine update, maar groot in formaat.

Als eerste zijn de tegels op het achterdek er nu voor de helft op geplaatst. Nog 25 % en dan is de gehele bovenkant bedekt met de tegels.

Als eerste het luik voor de laadruimte. Later komen hier nog zilveren randen omheen. Omdat dit een grote oppervlakte is, kon ik dit niet vande tegels maken. Daarom heb ik het uit print papier gemaakt. Natuurlijk alles rijkelijk voorzien van een sealing.

2_P1010001_goed.jpg

Natuurlijk moet de overgang tussen de "verse "tegels en de eerdere aangebrachte tegels goed verlopen. Daarom dat ik hier al eerder mee rekening had gehouden. Nu kan alles erin schuiven.

2_P1010002_goed.jpg

En het vlak welke nu bekleed is van het achterschip.

2_P1010003_goed.jpg

En de toren nu in ruwe vorm. Het bestaat nu nog uit drie delen. Omdat er nog wat schuurwerk aan moet gebeuren. Daarna wil ik eerst de twee delen ieder apart bekleden met hout voor het samenvoegen.

2_P1010004_goed.jpg

2_P1010005_goed.jpg

1_P1010006_goed.jpg

1_P1010007_goed.jpg

1_P1010010_goed.jpg

1_P1010011_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf me verbazen over de omvang van dit model! Wat een beest, schitterend!
Mooi tegelwerk weer Ron, vooral de overgang tussen de nieuwe en oude tegels is heel netjes gedaan en vooruit gedacht!

Groeten, Rinie

Ik blijf me verbazen over de omvang van dit model! Wat een beest, schitterend!
Mooi tegelwerk weer Ron, vooral de overgang tussen de nieuwe en oude tegels is heel netjes gedaan en vooruit gedacht!

Groeten, Rinie

Dank je wel, Rinie. Ze is inderdaad erg groot. Mijn grootste project ooit. Maar dit soort formaten wil ik na de typhoon niet meer bouwen. Dit is te groot. De Emma wordt toch een stuk korter:wub:.

Het tegelwerk is leuk om te doen, maar toch wel zwaar. Daarom doe ik dit ertussendoor.

Ron.

Inmiddels is het bovenste gedeelte van de toren bekleed. En ben ik begonnen met het bekleden van de voet van de toren.

2_P1010007_goed.jpg

De onderzijde.

1_P1010009_goed.jpg

Ter vergelijking van de grootte.

2_P1010011_goed.jpg

De onderzijde. De groene lijntjes geven de hoek aan waar het 1,5 mm balsahout krult, nadat het is nat gemaakt.

3_P1010005_goed.jpg

Lijkt op een strijkijzer of een mega voet...of een ruimteschip.

3_P1010003_goed.jpg

Wat kan opvallen is, dat ik de bolling van het tempex eruit heb geschuurd. Dus uit de torenvoet. Dat heb ik gedaan omdat de bolling anders te groot wordt doordat er montage kit onder komt ter bevestiging. Door nu wat tempex eraf te halen wordt de bolling normaal.

En een familie foto.

1_P1010012_goed.jpg

Tussendoor wordt er ook nog gewerkt aan de tegels. We kijken hier tegen de onderkant op van het achterschip.

3_P1010001_goed.jpg

Links zijn de tegels geseald en rechts nog niet. Dat is te zien aan de kleur van de tegels.

Een close up ervan

3_P1010002_goed.jpg

Ron.

He, he, he, eerst de basis vormen dan deze verder uitwerken. Altijd de juiste techniek. Zou houd je structuur in je werk.

Verder ben wel benieuwd hoe deze straks samengevoegd er uit komen te zien. :P

Schitterende update weer Ron.
Het blijft mooi om het tempex en balsa werk te zien!

Groeten, Rinie

He, he, he, eerst de basis vormen dan deze verder uitwerken. Altijd de juiste techniek. Zou houd je structuur in je werk.

Verder ben wel benieuwd hoe deze straks samengevoegd er uit komen te zien. :P

Ja,inderdaad bewijst deze werkwijze bijna altijd het gemak daarna. Daarom ben ik ook begonnen met het beplanken van de middenstrook van de voet. De rest zal zich dan in driehoek vorm moeten bewijzen.

Ron.

Ziet er wederom keurig uit Ron.
Bij één van de foto's heb je het over het krullen van het balsa, wat bedoel je daarmee? Klinkt alsof dit niet gewenst was.

Ziet er wederom keurig uit Ron.
Bij één van de foto's heb je het over het krullen van het balsa, wat bedoel je daarmee? Klinkt alsof dit niet gewenst was.

3_P1010005_goed.jpg

Nja, het is niet zo erg. Dit zijn de overlappende resten van het plankje. Het wordt er toch afgesneden. Het ging er zich meer om dat je zo kunt zien hoe het balsa zich krult omdat het nat is gemaakt.

Ron.

Tussen de bedrijven door ben ik een flink stuk verder met het tegelwerk gekomen. De romp ligt nu ondersteboven en ik heb al ca.20 % betegeld.

De voet van de toren is voor 75 % bekleed met balsa.

Ron.

De toren is nu in ruwbouw voor zover als gereed.

1_P1020009_goed.jpg

De naden heb ik gelijk geplamuurd. Dit is ruim voldoende omdat er uiteindelijk tegels overheen gaan komen. Ook is er nu porienvuller overheen aangebracht.

1_P1020011_goed.jpg

Wederom ter vergelijking. We kijken hier tegen de onderkant van de romp op.

1_P1020012_goed.jpg

Een close up van de achterzijde.

1_P1020013_goed.jpg

En nog wel wat werk aan het bekleden van de romp met tegels te doen..

1_P1020015_goed.jpg

1_P1020016_goed.jpg

En de eerste stappen in het detailleren van de toren.

1_P1020018_goed.jpg

1_P1020019_goed.jpg

De binnenzijde wordt bekleed met plastic plaatjes. Aan de voorzijde wordt het afgedekt. Dit geeft er een mooie diepte aan omdat je dan schuin naar binnen kunt kijken.

1_P1020022_goed.jpg

Ron.

Komen daar ook weer van die panelen op? Of is dit anders gedaan?

En verder zie ik dat je de onderkant recht (lees vlak) hebt gehouden. Maar de sigaar zelf heeft een ronding. Ga je deze ronding als holte nog maken in de voet van de tower? Of ga je dit nog opvullen met iets anders. Als je de ronding er in gaat maken zakt de totale hoogte en klopt de schaal niet meer. Vandaar dat ik het vraag? Ik zelf zou eerst de voet gemaakt hebben met bolling er in zodat de mooi aansluit, dan pas de rest van de tower gemaakt hebben. Dan weet ik zeker dat het goed past. ;) En dat de schaal goed klopt. :P

Komen daar ook weer van die panelen op? Of is dit anders gedaan?

En verder zie ik dat je de onderkant recht (lees vlak) hebt gehouden. Maar de sigaar zelf heeft een ronding. Ga je deze ronding als holte nog maken in de voet van de tower? Of ga je dit nog opvullen met iets anders. Als je de ronding er in gaat maken zakt de totale hoogte en klopt de schaal niet meer. Vandaar dat ik het vraag? Ik zelf zou eerst de voet gemaakt hebben met bolling er in zodat de mooi aansluit, dan pas de rest van de tower gemaakt hebben. Dan weet ik zeker dat het goed past. ;) En dat de schaal goed klopt. :P

Als je de binnenkant bedoeld,Rik, daar komen inderdaad panelen in. De toren hoeft niet aan de onderzijde hol te worden gemaakt omdat de toren op het platform rust. De romp ligt inde foto op haar kop:P. Het platform ligt daarom aan de onderzijde.

De panelen zijn inmiddels geplaatst, evenals het dak erboven met de rail voor het voorste windscherm. Ook heb ik het luik al klaar. Alleen is alles nog niet definitief gemonteerd omdat ik eerst de juiste posities nog moet uittekenen voor de onderdelen.

Ron.

De eerste stap in de richting van de details.

Om het luik te simuleren heb ik drie knopen gebruikt. Twee uit kunststof en een uit metaal. De metalen variant kennen we allemaal wel.. Deze wordt voornamelijk gebruikt bij spijkerbroeken.

Op elkaar gelijmd met kontaktlijm.

1_P2030001_goed.jpg

In de onderstaande foto is te zien dat de zijwanden en de vloer nu bekleed is met kunststof panelen. Verder heb ik er eenvoet in gelijmd waar later de aanvals periscoop in wordt gemonteerd. Deze voet heb ik gemaakt uit een onderdeeltje van een oude kast.

1_P2030003_goed.jpg

Het weg gesneden hout is bedoeld om het plafond te ondersteunen en gelijk te houden met de rest.

1_P2030002_goed.jpg

In de bovenste foto is het plafond te zien. Er zit ook een messing profieltje op. Hier komt later het windscherm in gemonteerd.

Het middelste gat is voor de aanvals persicoop.

En in de onderstaande foto is het plafond met de buis van de aanvals periscoop er als dryfit in gelegd.

1_P2030004_goed.jpg

De opening van deze periscoop moet ik er nog op maken.

1_P2030005_goed.jpg

Het luik gemonteerd. Aan weerszijden drie geboorde gaten voor de stangen.

1_P2030006_goed.jpg

De stangen gemonteerd. Dit zijn eigenlijk gewoon grepen voor het instappen te vergemakkelijken. Alleen had ik geen info over hoe de bovenkanten van deze buizen eruit zien. Het zijn demontabele stangen overigens. Ik heb de stangen daarom dicht geknepen. Maakt ook niet uit, er komt toch een groene tint verf overheen.

1_P2030009_goed.jpg

De meest rechtse stang mag ik nog wel wat bijwerken :$

Ron.
______

Wat ziet het er toch weer allemaal prachtig uit ^^

Zoals steeds slaagt ge erin om de meest alledaagse dingen te gebruiken om details toe te voegen.

Dienen die handgrepen om met de handen vast te nemen ? Of slaat ge gewoon een arm erom heen ? Als ze dienen om met de handen vast te nemen, zijn de buisjes wat aan dikke kant, in vergelijking met de dikte van de handgrepen van het luik.

Groeten

"Wet Sellery"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan