Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja,het zijn inderdaad de bussen van de action. Nu is de romp dus geheel in de primer gezet. Op een klein beetje na zijn er dus vier volle bussen primer op gegaan. Het laatste restje heb ik er ook maar op gespoten,dit was niet veel meer. Maar ja...ze is ook wel groot:laugh:

Ron.

Nu de romp geheel in de primer staat (4 volle bussen) kan ik de laatste foto`s plaatsen van de toren die nu geheel klaar is. De toren moet wel nog geweatherd worden.

P1010005_goed%7E3.jpg

P1010006_goed%7E1.jpg

P1010014_goed%7E0.jpg

De grote terrein radar is na het maken van deze foto nog worden voorzien van twee klapluiken aan de voet van de pilaar.

P1010016_goed%7E0.jpg

P1010024_goed%7E1.jpg

P1010026_goed_plus_BE.jpg

P1010029_goed%7E0.jpg

Ron.

Zonder zwans...mijn mond viel open en kwijl verscheen in men mondhoek :O

Schoon, Schooner....Prachtigst !!!

Toen ik de eerste keer die foto van de toren zag dacht ik dat het een voorbeeld was.
Maar het is g********* het model.
Ongelofelijk knap.

Erik.

Dank jullie wel jongens voor de lovende woorden.

De toren is inmiddels geweatherd en nu ga ik eerst enkele tegels vervangen omdat deze zijnlos gegaan door de spuitklus. Niets ernstigs verder dat had de KURSK ook.

Ron.

@ Dirk, voor die twee spuitbussen heeft Ron het nog goed gedaan ook. Ik heb er op de kareldoorman toch een 6 tal gebruikt. Tussen de plamuur lagen etc in moet je zo nu en dan wel weer een strakke laag gebruiken, dan ook nog eens een zwarte laag er over heen om dan glad te kunnen schuren en te zien waar de oneffenheden zitten. Dat valt dan goed op door de vlakjes die dan ontstaan tijdens het schuren. Licht en donker zullen we maar zeggen.

Dan te bedenken dat dit schip dus nog eens 3 X zo groot is qua oppervlakte. :)

@ Ron, ziet er strak uit zo, ben benieuwd naar de verwering straks......

In totaal heb ik 4 volle bussen verbruikt. Ik dacht dat ik bij de KURSK ook 4 bussen had verbruikt.

Ron.

Nu de romp in de primer staat en ook inmiddels is geschuurd kan ik een start maken met het weatheren van de toren.

Nu is het weatheren altijd een soort `vingerafdruk` van de bouwer. Iedereen doet dit op een gegeven moment op zijn eigen manier. In het verleden si er ooit eens iemand hier op het forum geweest die dit ook bij mij opmerkte. En nu durf ik hem daarin gelijk te gaan geven,al weet ik helaas niet meer wiedat heeft geschreven ooit.

Maar goed...Ik vind het erg realistisch om een sub af te beelden die aan de kade ligt. Om de reden dat je dan de romp droog hebt (uitzondering daargelaten) Op die wijze kun je de huid veel `viezer`maken als dat de romp nat is. Immers door het water zie je de roest minder en ook de op de romphuid aangekoekte zouten nauwelijks.

Daarom dat ik bij de KURSK en ook nu bij de Typhoon ervoor heb gekozen om zout aan te brengen op de droge huid.

Dit heb ik gedaan met een basis van een wit filter.

P1010001_goed_1.jpg

In een potje of kannetje heb ik daarom een slok wasbenzine gedaan en daarin een volle kwastpunt witte (mat )verf gedoopt.

P1010002_goed_1.jpg

In deze zeer sterk verdunde vloeistof doop ik dan een schone ietwat brede zachte kwast. Helaas geeft de foto de inhoud iin een verkeerde kleurstelling door.

P1010011_goed_1.jpg

En deze wrijf ik dan uit over de oppervlakte. Over alles heen dus ook over decals of details. Zelfs over de rasters.

P1010012_goed_1.jpg

En nadat ik een stuk heb `gefilterd`,maak ik de kwastpunt schoon en doop hem in schone wasbenzine(een ander kommetje) en schud de kwat goed uit,zodat deze alleen nog maar nat is. Om daarna de met de punt van de kwast in de nu droge filter(droogt in seconden op doordat deze erg verdunt is) te gaan deppen. Hierdoor vormen er zich een soort `kringen`die dit naar mijn ogen een perfecte zoutlaag simuleren.

P1010015_goed_1.jpg

P1010010_goed%7E1.jpg

Ron.

Prachtig Ron!!!
Zijn mooie dings die je weer laat zien.
Die laatste foto doet het hem!!!-fck--fck--fck-

Dank je wel,John.

Nog enkele foto`s.

P1010020_goed%7E0.jpg

Al weet ik niet hoe hier al die fijne haartjes op zijn gekomen. Ik vermoed door de kwast tijdens het deppen. Ze zijn gelukkig niet meer terug te zien.

P1010021_goed%7E1.jpg

P1010027_goed.jpg

Met drybrush en donkergrijs probeer ik alvast een beetje te werken aan het `uitlopen ` van de zouten te werken. Dit kom ik later nog meer te doen. En dan vooral langs de randen van de toren e.d. Dit heb ik gedaan om alvast een beetje te oefenen.

P1010030_goed.jpg

P1010032_goed%7E0.jpg

P1010036_goed%7E0.jpg

Ron.

Netjes Ron,
Die haartjes kun je anders ook goed weghalen met een heel zachtharig penseel.

Ron, hele mooie technieken.
Die kleuren van slijtage en verweer zorgen voor een perfecte totaalbeeld, hé
En dat vind ik zo speciaal op duikboten, die jij maakt uit deze tijd, details zijn 80% daarin te zoeken. Niet??
mooi, heel mooi

groetjes
Ward

Laatst bewerkt:
Ron, hele mooie technieken.
Die kleuren van slijtage en verweer zorgen voor een perfecte totaalbeeld, hé
En dat vind ik zo speciaal op duikboten, die jij maakt uit deze tijd, details zijn 80% daarin te zoeken. Niet??
mooi, heel mooi

groetjes
Ward

Ik probeer althans om de zichtbare details erop te laten zien. Over het weatheren doe ik altijd een week. Dat omdat ik anders ermee doordraai en er teveel op aanbreng. Endat is altijd nu juist het risico erin,het `overdone`.
Gisteren avond heb ik nog de neerlopende vlagen aangebracht langs de rand van het bovenste gedeelte. Daarmee laat ik de toren nu verder zo,omdat de huid van rubber is is roest niet veel te zien.

Ron.

En ik ga voor voorlopig stoppen met het weatheren van de toren. Wellicht dat ik dit later nog oppak als de toren en de romp beide zwart zijn om de overgang te maken. Ik durf nu niet verder ermee te gaan, omdat ik anders misschien teveel aan ga brengen.

In de eerste foto heb ik inmiddels de middelste uitloop van het zout water weer verwijderd omdat ik deze teveel vond lijken op een kwast streep. Ook omdat dit net, naar mijn gevoel, een teveel was.

P1010008_goed%7E0.jpg

Schuin genomen zijn de uitlopen beter te zien langs de rand.

P1010009_goed%7E1.jpg

Eindelijk, na lange tijd, zijn ze weer samen.

P1010016_goed%7E1.jpg

Het platform en de nu geschuurde romp oppervlakte.

P1010018_goed.jpg

Van achteren gezien.

P1010021_goed%7E2.jpg

En het achterste luik. Ik heb deze gemaakt van een consumptie munt (nog over van carnaval in oranje kleur) en wat abs kunststof en afval materiaal.

P1010019_goed%7E1.jpg

Het wieltje is van een kleine knoop uit een spijkerbroek.

Ron.

Ron, met details(80%) bedoel ik, dat het scheepsuitrusting van een duikboot niet is zoals een vrachtschip. En dat is logisch, daar deze boten gemaakt zijn om onderwater te vertoeven.
De details dat jij aanbrengt zijn zeker samen 100% waard, maar als je nu niet op je verfdetails let,( die 20% erbij), dan heb ik de indruk dat die duikboten niet volledig zijn afgewerkt.
Snap je, Ron ?
groetjes
Ward

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan