Hoofdsponsor

1/24 Volkswagen Kever 1970 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Beste Roy ik wil nu geen spelbreker zijn maar in die tijd was er nog niet veel sprake van een getande V-riem het was toen een gewone taps toelopende V-riem zoals de letter V en die paste juist in de polie en door een vernuftig systeem van dikte plaatjes kon men de riem opspannen de polie was in twee delen en daartussen zaten dikteplaatjes ( shims genoemd ) en door er een shim tussen uit te halen werd de polie smaller en ging de v-snaar hoger liggen
Pas later veel later werd de getande V-riem op de markt gebracht , reden : de plaats waar de snaar plooit komen de tandjes bijeen en is dus er minder slijtage omdat vroeger de snaar daar min of meer geplooid werd over de polie nu met die tanden komen die tanden bij elkaar en is er veel minder slijtage
Ik hoop dat ge begrijpt wat ik bedoel
Nu even iets anders wat ge doet is weer een knap staaltje techniek zeker goed gevonden een knappe manier van uwe plan trekken zoals ze bij ons zeggen
tof gedaan
Marc
 
Dank voor je toelichting Marc. Vanaf wanneer kwam dan ongeveer de getande V-riem op de markt?

Volgend jouw opmerking, zal ik ook zo'n v-vorm v-snaar gebruiken. Dat zal ook wat makkelijker te maken zijn denk ik.
 
@Marc: dank voor de info.


212. Dankzij Marc ging het maken van de v-snaar een stukje sneller en ook makkelijker, hoewel het nog steeds geen makkelijk onderdeel is.

Om de v-vorm te krijgen heb ik de frees op 45 graden gezet en, na de maten te hebben uitgerekend, twee banen gefreesd. De ene baan is voor de linkerzijde van de V, de andere voor de rechterzijde: met de onderkant van de frees heb ik de linkerzijde gedaan, met de zijkant van de frees de rechterzijde.

Eerst de linkerzijde:

34659755705_e712fd8d57_h.jpg

213. Dan de rechterzijde:

34529232461_e9817877fc_h.jpg

214. Strak maken met diamant-stiftfreesje.

34619065426_cef71cbda4_h.jpg

215. Dryfit:

34529589061_42752623a2_h.jpg

34619065346_f919a339ab_h.jpg

Nog eens hoe het was:

13633755753_50236e6535_c.jpg

216. Dat de V-vorm erin zit is nauwelijks te zien; maar om maar eens een modelbouwcliché open te trekken: ik weet dat het er zit :D

Voor een uitvergroting, klik op het Youtube-logo en vervolgens op de knop 'uitvergroten'.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 87.
 
Roy vergeet het alu stuk niet onder de dynamo dat dient als steun en tevens zit daar de olievuldop in verwerkt en ook de carter ontluchting dat dik ovale stuk aan de vuldop
Dit ziet er veel beter uit deze riem is fijn maar mooi gedaan straks draait de motor nog echt ook nog
prachtig
Marc
 
Marc dat steun-onderdeel is een stukje uit de Revell-kit dat ik denk ik in stand laat. De dikte en vorm komt mooi overeen met het origineel.

De v-snaar zoals ik die heb gemaakt, zou in schaal 1/1 ongeveer een centimeter dik zijn.

Hier de steun op z'n plek (dryfit)

34530094781_df18b0d9de_h.jpg
 
217. De carburateur dan... een onderdeeltje waar ik veel zin in had (en heb) omdat het een enorm gepriegel gaat worden en dat vind ik altijd wel leuk. Maar dit is ook de eerste keer zolang ik aan modelbouw doe dat ik merk dat ik me op de een of ander manier richting de idiotie gaande voel, omdat ik ongeveer 60 onderdeeltjes ga proberen binnen 5 kubieke millimeter te proppen. Hoewel ik het zelf zie als een oefening en proef in hoe ver ik kan detailleren, en hoewel ik nu al vermoed dat lang niet alles wat ik wil ook echt gaat lukken, geeft het een beetje een raar gevoel als ik de tekening voor me zie. Soms wilde ik dat ik gewoon lekker kon plakken en schilderen, zoals vroeger. Tegelijkertijd wil ik zeker niet klagen, dit gaat (met de draaibank) erg leuk worden! Ik kijk hier al naar uit sinds afgelopen week toen ik besloot aan dit model verder te bouwen.

Het wordt ontegenzeggelijk het ingewikkeldste onderdeel van het hele model.

Hier de tekening met, in mijn hand, het Revell-onderdeeltje. Zo groot moet het metalen onderdeel dus ook worden.

De tekening zal zeker nog op sommige punten aangepast en aangevuld moeten worden.

34526220682_b3be12ff65_h.jpg
 
Beste Roy als je je daar in geroepen voelt ga gerust je gang maar het zal niet eenvoudig zijn hoor .
Hier de juiste afbeelding van een Carburator van een kever van 1970

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Hierbij wens ik u veel suc6 en hoop dat het je mag lukken zo klein het zal niet makkelijk zijn
grt
Marc
 
Dank je wel Marc en Bart, het zal inderdaad niet makkelijk zijn.

Niet heel veel opgeschoten, maar toch genoeg foto's voor een kleine update.


218. Ik ga niet voor ieder onderdeel tekeningen maken, maar voor de twee hoofdonderdelen zeker wel. Dit is het eerste, op de tekening nummer 8.

34589887101_b39aec07ec_h.jpg

219. Met de frees wordt een stuk aluminium op maat gefreesd.

34680754436_46976479b5_h.jpg

220. Onderdeeltje 10: in aluminium staaf wordt een gaatje van 0,8 millimeter in diameter geboord.

34680755796_6f76622d55_h.jpg

221. Vervolgens wordt het (met veel beleid...) afgedraaid.

34720812795_808b7cbb31_h.jpg

222. Wanneer het onderdeel gereed is, is de wand ongeveer zo dun als aluminiumfolie.

34680754866_a6e901898e_h.jpg

223. Onderdeel 11, dat binnenin onderdeel 10 komt, wordt (met veel beleid...) afgedraaid op 0,72mm.

34559137322_28c83fa9f5_h.jpg

224. Vervolgens wordt er een groef in onderdeel 11 gemaakt, met een mesje, op de bovenkant. Dat is de stelschroef van de carburateur.

33875272224_74e4477da6_h.jpg

225. Een en ander wordt afgezaagd, nadat ze aan elkaar waren verlijmd met een heel klein beetje bruine Gator Glue. In onderdeel 8 was al plaats gemaakt voor deze stelschroefbuis (met 1mm. freesje).

34336447500_2c7be21401_h.jpg

Het maken van deze onderdeeltjes kostte niet zo veel tijd. Wél een onhandige poging om eerst de onderdeeltjes af te zagen en dan bij elkaar te voegen... dit was hopeloos en heeft me zeker een uur aan pielen gekocht. Uiteindelijk moest ik hiermee stoppen omdat het busje wegvloog toen ik uitademde... vandaag opnieuw geprobeerd en nu, met betere methode, geen probleem meer.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 89.
 
Zou je niet beter deze Kever afwerken om ervaring op te doen?
Het gaat zo goed.... ;)

Awel, dat had ik nu ook willen zeggen.
Als het je lukt de Kever te ver/herbouwen op deze manier zal je volgens mij al veel sterker staan als je aan het grote werk begint.
 
kijk hier ook graag naar en in de voorgaande redenering zit wel waarheid in hoe dan ook blijf ik volgen zolang het duurt grt.
 
Zeer mooie updates weer, barstensvol kundigheid en drang naar perfectie. De nieuwe aandrijving is stukken beter dan de eerste.
 
Ik zou het zeker niet nadoen maar vind het wel de moeite om te volgen.Misschien wel het overwegen waard zoals eerder gezegd de kever af te werken.
Marc S
 
@Xavier: dank je wel voor de aanmoediging en impliciete kennisgeving van voorkeur :D

@Erwin: met de Delage zal ik elk onderdeeltje net zo lang van vervaardigingspogingen voorzien totdat het me lukt... als het me lukt.

@Pascal: merci. Ik probeer in elk geval de carburateur gereed te krijgen.

@Guy en @Filip: ja de tweede aandrijving is beter en, dankzij de inbreng van Marc, ook nog eens accurater. Ik had trouwens de kartelapparatuur binnen maar het bleek dat ik niet goed gekeken had en iets had aangeschaft wat niet in mijn draaibank past. Maar even ruilen... maar zelfs met de nieuwe kartelset zal ik voor deze Kever niets doen vanwege het authentiekere karakter van de huidige V-snaar.

@Marc S.: welkom in het topic. Ik kijk hoe ver ik met de Kever kom.


Toch nog even, voor de zekerheid, een herinnering van de insteek van dit topic: ik probeer een zo authentiek mogelijk model van de originele auto neer te zetten, dus ik ga hem niet pimpen of anderszins aanpassingen erop aanbrengen. Ik weet dat dat niet naar ieders smaak is, maar hopelijk vinden ook de custom-riders het de moeite om te volgen.

226. Voor de onderdelen 7 en 2 gebruik ik aluminium plaat van verschillende diktes. Aluminium (en ook messing) plaat laat zich zeer scherp en mooi afbreken door een flinke kerf te zetten met een mesje, het stuk plaat in een hold & fold of iets dergelijks te klemmen en dan een paar keer heen en weer te wikken. Ik kwam achter deze methode toen ik, een paar jaar geleden, aan het bommenruim van mijn Heinkel 111 aan het werken was. Daar moesten ook zeer precieze stukjes uit een stuk aluminiumplaat worden gehaald en dat bleek verreweg de beste manier.

33956958494_2180fc626a_b.jpg

33956958134_0f910f67d7_b.jpg

227. Met een platbektang worden de onderdeeltjes op maat gevijld en geschuurd. Onderdeel 2 krijgt daarnaast curves aan de bovenzijde. Hier ligt #2 op #7.

33956960654_d75f8354cb_b.jpg

228. De hoeken worden afgevijld met een nagelvijltje, daarna met een ronde modelbouwvijl en ten slotte met een modelbouwvijl met stompe hoek.

33990215993_79bddf46e9_b.jpg

229. De boutjes en bijbehorende houders worden bij nader inzien uit elk drie onderdeeltjes gemaakt: tweemaal houder en eenmaal bout. Die laatste maak ik uit messing, om het verschil duidelijk te maken. Er bestaan voorbeelden waarin de boutjes van messing zijn (waarschijnlijk aftermarket, maar dat maakt me hier niet zoveel uit).

Ik gebruik plakband om vier geponste houderdelen vast te kleven. Daarna vastlijmen met een fractie bruine Gator Glue. Na een half uur idem maar dan met de boutjes (op de foto zie je die er al naast liggen).



230. Nadat de vier bout-houdercombinaties met bruine Gator Glue aan onderdeel 8 zijn gelijmd, ziet het er in dryfit zo uit.

34760022756_c6eb943088_b.jpg

231. En natuurlijk met het obligatoire muntje erbij.

33957205784_cd604694c9_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 92.
 
231. Onderdeel 8, het reservoir, wordt van zijn 'sprue' los gefreesd. Daarna wordt het overschot glad geschuurd totdat het zo dun is dat het afgebroken kan worden.

34028948824_8d692c6d9a_b.jpg

232. Onderdeel #9, de zeskant, wordt met de freesmachine gemaakt en daarna met de draaibank afgedraaid.

Een nieuw onderdeel #70 is eenvoudig gemaakt door een klein schijfje te ponsen uit een blikje bier. Het erbinnen residerende bier moet eerst opgedronken worden.

34061600823_73fff92656_b.jpg

233. Onderdeeltjes #1 en #69 zijn geposte stukjes aluminium, onderdeel #68 is afgedraaid op de draaibank. Op de foto zijn ze bovenop het benzinereservoir te zien. Samen vormen ze het aansluitingspunt van de benzineleiding.

De voor- en zijkanten van het benzinereservoir van de carburateur zijn nu klaar. In totaal zitten er nu al 22 onderdeeltjes in verwerkt. Alles is verlijmd met Everbuild (bruine) Gator Glue.

34028948544_e73c3c81a9_b.jpg

34486233810_1d96a34808_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 96.
 
De voor- en zijkanten van het benzinereservoir van de carburateur zijn nu klaar. In totaal zitten er nu al 22 onderdeeltjes in verwerkt.

En het resultaat ... mag nu al gezien worden !

Knap staaltje scratch-werk Roy, kan ik van genieten , hoe dit tot stand komt :)
 
Terug
Bovenaan