Hoofdsponsor

1/35 1955, A silent reminder in the Ardennes. Time passes, but we shall never forget. [DON

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil niet vervelend doen, maar een leiendak heeft niet van die kleurnuances, in die tijd werden natuurleien gebruikt en die hebben de kleur van grafiet (koolstof), antracietgrijs... zie onderstaande foto van een echt leiendak.
Met grafietpoeder bekom je hier een zeer realistisch effect. (grafietpoeder kan je kopen bij bvb een slotenmaker of een doe-het-zelf zaak, wel voorzichtig mee zijn want dat is een smerig goedje!).

main.php

Opgelet toch met grafietpoeder, want de minste polijstbeweging geeft een ijzeren lei voor gevolg. Wat Walter zegt over de kleurschakeringen klopt, ik zou de tonen meer naar mekaar brengen en dan het dak een paar subtiele washes geven. Maar het ziet er verdorie sterk uit !

Kan er mij alleen maar bij aansluiten, wat Walter en Guy schrijven.
Maar wel schitterend werk.

Mark

Inderdaad, maar het is nog maar een basiskleur hé. Zoals jullie al vermelden wel iets te veel tinten. Dit zal wel sterk vervagen waneer ik begin met de drybrush met een Mix van olieverfkleuren ( wijnstok zwart, titanium wit en cobalt blauw). Zoals Rik zegt moet ik inderdaad ook nog de nog afwerken, die was ik vergeten. Die pigmenten lijken me ook wel wat.

Grtz Bart.

Opletten met zwart, Bart !

Gebruik liever Raw Umber, dat is ook tamelijk donker, maar het heeft een bruine tint. Dit is beter om het vuil dat in de lucht hangt, en op een dak neerkomt, na te bootsen. Met het wit zeer subtiel de randen drybrushen, dit geeft de invloed van de zon en sleet weer. Tevens zal de ondergrond er wat doorkomen zodat het wit ietwat de kleur van de basislaag zal aannemen.

Dit dak komt wel goed. :dry:

Groeten Rik

Bedankt Rik, ben gelukkig nog niet begonnen.:wub:
Best dat ik eerst nog eens kwam kijken of het kwaad was geschied. :)Zal het zwart vervangen door raw umber. Vanavaond begin ik eraan zie.^^

Grtz Bart.

Opgelet toch met grafietpoeder, want de minste polijstbeweging geeft een ijzeren lei voor gevolg.

Hoe dat je het weet ! Het is een soort poeder waar ik zeer graag mee werk.

ben benieuwd naar de verdere afwerking

Met alle reacties in het achterhoofd, we zijn begonnen aan het verweren van het dak, eerst de kleuren een beetje naar elkaar toegewerkt met een mix van volgende olieverven: Titanium wit, Raw umber en Kobalt blauw.

Daarna een laagje vernis, en dan begonnen met het vuil te simuleren met Raw umber. En dit is nog maar het begin.:)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ziezo tot hier de kleine update, tot de volgende.

Grtz Bart.

Op de laatste foto ziet het al heel wat realistischer uit, mss ligt het aan de foto, maar daarop voort gaande zou ik toch iets meer zwarter gaan... natuurleien zijn antracietgrijs, de kleur van steenkool dus zij het een ietsje lichter en idd, natuurleien kunnen soms een beetje een metaalkleur vertonen, vooral in zonlicht.

Het begint te komen Bart. Je bent in ieder geval op de goede weg.
Is al veel realistischer. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Mooi dak en netjes gewerkt, toch ben ik met een aantal sprekers eens, mijn huis heeft een groot dak van lei steen en dat is allemaal dezelfde kleur, mat zwart en door mos wat groener op bepaalde stukken. Voor de rest vind ik het een mooi stukje werk.
Grypoc is dat gewoon gipsplaat?

Gr Johanna

Leisteen heeft soms ook een blauwige schijn, die zou je evt. kunnen nabootsen door er een heel zachte wash van bijvoorbeeld ultramarijn over te zetten ? Maar het wordt al een erg goed leidak !

Dank voor de reacties mensen.

Ondertussen is buiten het winteroffensief ingezet, dus tijd om op de hobbykamer lekker te prutsen.
Koning winter had ook al mijn M10 ersatz te grazen genomen, dus kon ook het huisje niet ontkomen.
Anders zou het niet echt natuurgetrouw overkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een schijn met Titanium wit (olieverf) aangebracht. Nu eens gaan nadenken over de nok en de sneeuwhaken van het dak.

Verder twijfel ik nog of ik sneeuw ga gebruiken of niet.

Grtz Bart.

De nok in die tijd bij een leiendak waren meestal stroken in lood of zink, ook werd soms koper gebruikt maar dat was eer uitzondering ivm de hoge prijs ervan.
Verder ziet het dak er heel wat realistischer uit zo, keep on the good work. :)

Prachtige weergave van het dak, Bart !
Misschien is een echt leiendak wat donkerder (zwarter) zoals hier reeds eerder werd vermeld. Maar persoonlijk zie ik het liever zo, minder donker, waardoor de verweersporen duidelijker naar voor komen.

Voor de nok : neem een dunne folie, snij er een reep af en druk dit mooi aan op de leien. Bvb : alu folie, of dunne messing of koperplaat (te vinden op beurzen).
Ook kun je hiervoor bvb de schotel van een diepvriespizza gebruiken. Of het alu seal van een botervlootje.

Je ziet : mogelijkheden genoeg. Ga eens met je vrouw naar de supermarkt, je zult wel iets vinden dat kan dienen voor de nok.

Groeten Rik

Ja Bart, knappe vorderingen aan het dak. Dit lijkt er inderdaad helemaal op.
Succes met het vervolg, maar ook dat gaat helemaal goed komen. Daar ben ik nu al zeker van.

Mark

Kleuren van het dak zijn mooi uitgekomen.
In het echt wellicht iets donkerder zoals InFlandersFields zegt, maar ook ik vind jouw kleuren mooier op schaal ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan