Hoofdsponsor

1/35 1955, A silent reminder in the Ardennes. Time passes, but we shall never forget. [DON

Status
Niet open voor verdere reacties.
het enige dat uit mijn vingers komt is "prachtig " de hele mikmak die het dak door maakt voor het af is , en ik vermoed dat je het nu gaat onderstoppen met sneeuw :( , je laat toch wel een stukje van die prachtige leien zichtbaar he ?

het enige dat uit mijn vingers komt is "prachtig " de hele mikmak die het dak door maakt voor het af is , en ik vermoed dat je het nu gaat onderstoppen met sneeuw :( , je laat toch wel een stukje van die prachtige leien zichtbaar he ?
De hele hap onder de sneeuw stoppen zou idd zonde zijn. :(

Thanks mensen, jullie hebben de knoop voor mij doorgehakt. Er komt dus hier en daar een weinig sneeuw op het dak.
O ja heeft er iemand een idee hoe een sneeuwhaak er in die tijd uitzag? Ik vind er maar geen referentiefoto van.

Grtz Bart.

Dag Bart,

Op het net vond ik volgende foto :

attachment.jpg

Zoals je ziet zijn het halfronde haken. Ik vermoed een twintigtal cm in diameter. Ik meen mij te herinneren dat het ongeveer zoiets was aan de kazerne destijds in Soest waar ik mijn dienst gedaan heb.

Zoals te zien, deze haken werden enkel op het ondereind van het dak bevestigd !

Groeten Rik

Hier heb ik er nog ééntje, als je de foto inzoomd kan je het duidelijker zien.
Over die oude sneeuwhaken is niet veel te vinden, moderne zijn van een heel ander ontwerp.
Je kan hier ook heel goed de grootte inschatten... deze foto is er één van een heel oud leiendak, de witte stipjes op de foto zijn haakjes waar de leien inhangen, dat wordt nu niet meer zo gedaan.

main.php

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de dakgoot en de sneeuwhaken gemaakt.
De dakgoot is uit Evergreen plastic vervaardigd. De sneeuwhaken, de haken voor de dakgoot en de afvoerpijp zijn uit messing.
De afvoerpijp is uit alu.

attachment.jpg

Dit is nog maar een dryfit, alles staat nu in de primer. Dus wat scheef hangt komt wel goed.;)

Grtz Bart.

Van mij mag die dakgoot gerust een beetje scheef hangen hoor, maakt het alleen maar realistischer.
het zou niet de eerste dakgoot zijn die scheef begint te hangen, vooral dan aan de kant waar geen afvoerpijp zit :D maar dan knikt de goot meestal naar voren omdat er vooraan de minste steun is.
Dus; zoals ze nu hangt mag ze van mij zo blijven, maar de goot een beetje naar voren torsen. Tenslotte is het geen nieuwbouw... dus...

Enfin: tis maar een suggestie, jij beslist wat je uiteindelijk zal doen.

Nog een beetje verder gewerkt, de voorgevel heeft zijn eerste verwering gehad, ook zijn de goot en de regenpijp geplaatst.
Voor de goot en regenpijp heb ik voor een zinkachtig kleurtje gekozen. De verdere verwering moet natuurlijk nog gebeuren.

attachment.jpg

Grtz Bart.

Mooi werk!
Mis wel de de kromming aan het uiteinde van de regenpijp, zodat het water weg van de muur wordt geleid...
Of ga je de regenpijp in de grond verwerken??

Mooi werk Bart. Zoals Beyond aangeeft, de onderzijde buigen zodat de goot het water over het trottoir laat lopen. Hiervoor kun je een elleboog maken uit wat sprue van de juiste diameter.

Om het zinkkleur te imiteren, schilder ik een basiskleur van H 53 Gunmetal. Hierover breng ik wat olieverf Zinc-White (Daler-Rowney verkrijgbaar bij Schleiper) aan die uit mooi openwrijf over het gunmetal. Hierdoor krijgt het gunmetal een matte bleke schijn, zoals een zinken dakgoot heeft door de weersinvloeden. Hier en daar een flauwe witte streep versterkt het effect.

Groeten Rik

Hmm, daar zeggen jullie zoiets, ik was eerst van plan om de regenpijp inderdaad te laten verdwijnen in de grond. Maar nu weet ik het niet zo zeker meer. Die elleboog geeft natuurlijk ook een mooie charme. Kijk ik Laat de keuze aan jullie.

Grtz Bart.

Hmm, daar zeggen jullie zoiets, ik was eerst van plan om de regenpijp inderdaad te laten verdwijnen in de grond. Maar nu weet ik het niet zo zeker meer. Die elleboog geeft natuurlijk ook een mooie charme. Kijk ik Laat de keuze aan jullie.

Jij bent de bouwer, dus jij hebt het laatste woord over je creatie, maar ik vermoed dat de regenpijpen vroeger meer bovengronds op straat uitkwamen dan dat deze in de grond naar de riolering gingen..???
Maar dat is geen zeker weten, eerder wat gissen van mijn kant....

Hoi Rik.
De haken op het dak worden gebruikt als men het dak moet herstellen of kuisen.
Hier word een balk ingelegt en daar kan men dan een ladder achterzetten.
Voor de rest ziet de bouw er al zeer netjes uit.

mooi werk hoor!! naar mijn mening denk ik ook dat de regenpijp het geheel een tikkeltje meer geeft als deze op de straat uitkomt... maar das een persoonlijke mening natuurlijk :D zoals Beyond het al zei, jij bent de bouwer :D

Bart,knappe bouwwerken,je gebouw schiet aardig op,netjes!Vraagje,dit venster boven de poort......boven dat venster zou je een katrol aanbrengen,wat denk je Bart?

Weer knappe vorderingen Bart.
Ik zou voor de elleboog boven de grond gaan. Lijkt mij inderdaad meer voor die periode.

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan