Hoofdsponsor

1/35 BT7 Model 1935 (RUDD). [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GUnit
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel Mark, wat mij soms opvalt aan de reportages in magazines, is dat de gebruikte technieken zelden echt 100% uitgelegd worden. Wat heb je er als bouwer aan om bijvoorbeeld te lezen "De banden werden behandeld met pigmenten." Zaak voor de aspirant is dat hij glasheldere uitleg krijgt bij het verhaaltje. Werden de pigmenten droog opgebracht ? Indien ja, hoe breng je die best aan in dit geval ? En indien niet, hoe gaat zoiets dan in z'n werk ? Gelukkig is AOM een magazine dat in hoge mate info verstrekt aan haar abonnees/kopers.
Het voordeel van het geven en delen van advies/info, mbt. technieken op een forum als dit, is dat leden onmiddellijk bijkomende vragen kunnen stellen. Hierop kan je dan als bouwer die een blog verzorgt, ineens inspelen en desgevallend het plaatje vervolledigen.

Update 5 :

Gisteren al wat vooruitgelopen op de gedane zaken, nu met plaatjes omdat ik dat zelf toch veel leuker vind.

Na de basisgroenen (lichte color modulation) en de haarlakmethode, een beschermende acryl satijnvernislaag en pinwashes met Humbrol enamel wit, was het tijd voor het creëren van diepte in het model. Hiervoor gebruikte ik in eerste instantie een wash van olieverf Raw umber, sectie na sectie ingewassen en her en der weer wat weggenomen (wat soms heel mooie effecten kan opleveren), daarna met hetzelfde mengsel maar iets minder verdund een pinwash rond luikjes, uitstekende delen zoals bouten, rivetjes etc. geplaatst, dit om extra diepte te geven. Met pure Raw umber olieverf penseelde ik langs de luiken van ondermeer de turret en de driver's hatch extra effecten. Hoe ? Na het aanbrengen wordt de verf met een met white spirit licht bevochtigd penseeltje opgestuwd naar de randen van de luiken, tot bij de kieren. Op deze wijze kan je heel eenvoudig de fijnste slijtages nabootsen, afkomstig van de bemanning. Na droging van de eerste stappen van de verwering, ging ik verder met enkele AK producten, olieverfjes zijn even goed maar het gaat mij om het gebruiksgemak. Eerst behandelde ik lasnaden, paneelranden etc. met Winter streaking grime. Dit is een wash waarmee je tevens aflopers van vuil kan simuleren. Het effect kan je gemakkelijk met white spirit terugdringen of verzachten. Daarna wou ik de eerste roestwazen lokaliseren met Rust wash streakings, dit langs panelen en randen waar snel schade optreed (zeker op het achterdek). Met white spirit kan je deze producten bijwerken en corrigeren. Het gaaspaneel achterop kreeg eerst een brushing met Light rust (soort wash, droogt erg realistisch op), in de natte vloeistof tamponneerde ik roestkleurige pigmenten, rekening houdend met de fijne mazen die niet mogen dichtslibben. Dit deel alsmede de uitlaatpijpen moeten nog verder afgewerkt worden met meer roesttonen en verbrande witte verf. Het houten blok op het achterdek deed ik als volgt : inschilderen met Tamiya acrylic Buff, beschermd met acryl satijnvernis en ingesmeerd met pure Raw umber (ontvet op een stukje gazet). Na 10 minuten de olieverf grotendeels weer weggenomen. De haken werden van bloot metaal voorzien met Humbrol metaalkleuren : Gun metal werd wat verlicht met een lichter metaalkleurtje. Het spul uit de onderkant van het potje is dik en dat heb je nodig om subtiel te kunnen drybrushen. Dit doe je door een beetje verf op te nemen met het penseel en dan grotendeels weer op een doekje te verwijderen, er blijft dan heel weinig over maar het resultaat is zeer overtuigend. Er volgt nog een resem truukjes maar dat is voor een volgende update, nu foto's.



6-25.jpg



7-20.jpg



8-18.jpg



10-22.jpg

Groeten van G.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet zemen maar dit is tot nu toe de mooiste en meest realistisch geschilderde BT7 die ik al gezien heb.Applaus
 
Mijn ogen doen pijn van de schoonheid... Of is het door te lang naar de foto's te kijken??
Nee, 't is door de schoonheid... ;)
 
Allez, daar gaan we weer hé G. Hoe wilt ge nu dat ik hier iets zinnigs neertyp...
Ik zit er constant met kortsluiting in mijn toetsenbord van het zeveren erop door het gapen naar uw model.
Waarlijk gij zijt één groot tovenaar (om hier de woorden van ene "Catweazle" te gebruiken:laugh::laugh::laugh:).
Subliem, een waar meesterwerk en dan nog zo wat van die superlatieven hé... en niet te vergeten hij is nog niet eens af :8:8

Mark
 
Ik zit hier op mijn toetsenbord te bleiten van contentement na het lezen van jullie goedkeurende woorden zie.

Er is ook een update van het wielenwerk...

Update 6 :

Na een stevige laag satijnzwart, de basiskleur groen op de wielen, een laag haarlak, een laag met water verdunde witte acrylverf, een verweerbeurt met een vochtig penseel en borsteltje, een laag satijnvernis om alles tot nu toe te beschermen, een behandeling met Winter streaking grime/raw umber (mix), wat grease&oil stain mixture (Mig), sta ik zo ver :

11-20.jpg

Morgen het rubber verweren, de ketting bewerken en dan begint het er stillekes aan op te trekken.

Vriendelijke groet van G.
 
Onze Guy zei "en dan begint het er stillekes aan op te trekken" schitterend en zo bescheiden vriend dit siert je werkelijk;) ...
 
sdfkkjskng meer kan ik niet zeggen want snap er maar den helft van :O

maar één ding KNAP gedaan!!!!!
 
Begint er op te trekken zeg zeg je. Had uw pincetten er ni op gestaan ik dacht dat het echt waren als refferentiemateriaal.
 
Allez Guy, ik ben blij dat het er stillekes begint op te trekken.
Amai man toch, dat zijn weer knappe dinges (awel, ge verstaat me wel, van die tankwielen hé...)
Schitterend en weer zeer duidelijk uitgelegd.

Mark
 
Ja mannen, nu moogt ge mij dat niet kwalijk nemen, maar ik heb het niet zo voor blazers (stoefers) en ik vind ook dat ik daarvoor geen reden heb want ik kan nog altijd meer niet dan wél. Jullie doen steeds of jullie kunnen niks en ik ben een tovenaar met een hoed vol konijnen, geen van beide klopt. Maar genoeg daarover nu, ik heb een kleine update van een stevige werkdag.

Update :

De wielen kregen de volgende behandeling, heel simpel en zeer effectief voor het uitzicht welk ik voor ogen heb (geen tank met kilo's modderpap ertegen, maar een geloofwaardig modelleke met plezante nat/droog nuances in het stof en het zand).

- pigmenten :

- European Earth AK,

- Dark mud Mig,

- Gulf war sand Mig,

+

- White spirit.

Met deze producten maakte ik een dik lopend mengsel waarmee ik de wielen helemaal insmeerde, royaal. Na droging borstelde ik met een zachte borstel het teveel eraf, de rest blijft dan zitten maar is nog niet gefixeerd (lukt niet permanent met white spirit !). Dan met een white spirit bevochtigd penseeltje haalde ik de onderliggende groentoon met de whitewash op door verder te poetsen. Het geheel wordt opnieuw frisser van kleurstelling als je tevens met een wattenstaafje gedrenkt in white spirit extra pigment wegneemt. De ophoping van stof en zand rond bouten moest ik ontzien want dit is een realistisch effect. Nu zijn de wielen klaar voor de volgende bewerkingen :

- vochtige plekken,

- smeer rond bouten,

- oliesporen,

- een tikje roest hier en daar,

- nog wat zandspatten droog en nat...

Maar dit is voor morgen.

12-15.jpg

Ook de tracks kregen al een bolwassing.

De werkwijze voor de tracks was de volgende :

- een reeks fijne mistjes met de airbrush van Redbrown en zwart,

- een inwassing met mengsel hierboven beschreven voor de wielen,

- verwijdering met een zacht penseel van het teveel aan pigmenten,

- een behandeling met *Dark steel van AK (of eigenlijk gewoon grafiet), aangebracht langs de randen en jawel, op de tanden.

* is een alternatief voor het opnieuw blootleggen van het Friul metaal met schuurpapier (ik hou niet steevast van het nogal lichte metaal).

- met wat satijnvernis natte plekken in de tracks gemaakt (de pigmenten trekken door hun capillaire werking realistische vlekken in het oppervlak),

- met hetzelfde spul wat fijnere spetters geschoten met hard borsteltje.

Morgen nog wat priegelen met kleine roesteffectjes en dan zijn de tracks af.

Vriendelijke gr, G.
 
Ja mannen, nu moogt ge mij dat niet kwalijk nemen, maar ik heb het niet zo voor blazers (stoefers) en ik vind ook dat ik daarvoor geen reden heb want ik kan nog altijd meer niet dan wél. Jullie doen steeds of jullie kunnen niks en ik ben een tovenaar met een hoed vol konijnen, geen van beide klopt. Maar genoeg daarover nu, ik heb een kleine update van een stevige werkdag.

Hey G.

Ik kan u hier in volgen, ik heb het ook zo niet op blazer begrepen maar uw bescheidenheid siert u.
Je kan echter niet ontkennen dat u steeds prachtige resultaten neer zet.
Het klopt dat we ook wel iets kunnen maar moet voor mezelf wel toegeven dat ik van uw projecten en uitleg al veel geleerd heb waarvoor mijn dank.
Ook nu weer zien de wielen er schitterend uit.
Je geeft ons wel de mogelijkheid om dit op termijn ook te kunnen door uw grondige uitleg steeds en vermoedelijk bent u net als ons ooit begonnen.

mvg
Buzzy
 
Buzzy, je hoeft dat niet te vermoeden, je mag daar zeker van zijn, en ik kom nog uit het Verlinden tijdperk, toen weatheren nog niet zo geëvolueerd was als vandaag. Mijn eerste modellen zijn ondertussen allemaal naar de modelbouwhemel omdat ze absoluut niet meer voldoen aan mijn huidige wensen. Zo had ik een aantal US halftracks en Shermans maar ook die gaf ik aan iemand die ze erg mooi vond.
 
Wederom een schitterende uitleg met tips en tricks van onze meester.
In mijn ogen ben en blijf je dat G... een meester (niet meer of minder).
Je hebt jezelf naar dit niveau gewerkt dus heb je die titel dan ook verdient. (I'm not blowin smoke up... , komt uit het hart)
Bedankt dat je dit voor ons doet (de tijd nemen om al die tips en tricks neer te schrijven en te tonen).

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan