Wel Mark, wat mij soms opvalt aan de reportages in magazines, is dat de gebruikte technieken zelden echt 100% uitgelegd worden. Wat heb je er als bouwer aan om bijvoorbeeld te lezen "De banden werden behandeld met pigmenten." Zaak voor de aspirant is dat hij glasheldere uitleg krijgt bij het verhaaltje. Werden de pigmenten droog opgebracht ? Indien ja, hoe breng je die best aan in dit geval ? En indien niet, hoe gaat zoiets dan in z'n werk ? Gelukkig is AOM een magazine dat in hoge mate info verstrekt aan haar abonnees/kopers.
Het voordeel van het geven en delen van advies/info, mbt. technieken op een forum als dit, is dat leden onmiddellijk bijkomende vragen kunnen stellen. Hierop kan je dan als bouwer die een blog verzorgt, ineens inspelen en desgevallend het plaatje vervolledigen.
Update 5 :
Gisteren al wat vooruitgelopen op de gedane zaken, nu met plaatjes omdat ik dat zelf toch veel leuker vind.
Na de basisgroenen (lichte color modulation) en de haarlakmethode, een beschermende acryl satijnvernislaag en pinwashes met Humbrol enamel wit, was het tijd voor het creëren van diepte in het model. Hiervoor gebruikte ik in eerste instantie een wash van olieverf Raw umber, sectie na sectie ingewassen en her en der weer wat weggenomen (wat soms heel mooie effecten kan opleveren), daarna met hetzelfde mengsel maar iets minder verdund een pinwash rond luikjes, uitstekende delen zoals bouten, rivetjes etc. geplaatst, dit om extra diepte te geven. Met pure Raw umber olieverf penseelde ik langs de luiken van ondermeer de turret en de driver's hatch extra effecten. Hoe ? Na het aanbrengen wordt de verf met een met white spirit licht bevochtigd penseeltje opgestuwd naar de randen van de luiken, tot bij de kieren. Op deze wijze kan je heel eenvoudig de fijnste slijtages nabootsen, afkomstig van de bemanning. Na droging van de eerste stappen van de verwering, ging ik verder met enkele AK producten, olieverfjes zijn even goed maar het gaat mij om het gebruiksgemak. Eerst behandelde ik lasnaden, paneelranden etc. met Winter streaking grime. Dit is een wash waarmee je tevens aflopers van vuil kan simuleren. Het effect kan je gemakkelijk met white spirit terugdringen of verzachten. Daarna wou ik de eerste roestwazen lokaliseren met Rust wash streakings, dit langs panelen en randen waar snel schade optreed (zeker op het achterdek). Met white spirit kan je deze producten bijwerken en corrigeren. Het gaaspaneel achterop kreeg eerst een brushing met Light rust (soort wash, droogt erg realistisch op), in de natte vloeistof tamponneerde ik roestkleurige pigmenten, rekening houdend met de fijne mazen die niet mogen dichtslibben. Dit deel alsmede de uitlaatpijpen moeten nog verder afgewerkt worden met meer roesttonen en verbrande witte verf. Het houten blok op het achterdek deed ik als volgt : inschilderen met Tamiya acrylic Buff, beschermd met acryl satijnvernis en ingesmeerd met pure Raw umber (ontvet op een stukje gazet). Na 10 minuten de olieverf grotendeels weer weggenomen. De haken werden van bloot metaal voorzien met Humbrol metaalkleuren : Gun metal werd wat verlicht met een lichter metaalkleurtje. Het spul uit de onderkant van het potje is dik en dat heb je nodig om subtiel te kunnen drybrushen. Dit doe je door een beetje verf op te nemen met het penseel en dan grotendeels weer op een doekje te verwijderen, er blijft dan heel weinig over maar het resultaat is zeer overtuigend. Er volgt nog een resem truukjes maar dat is voor een volgende update, nu foto's.
Groeten van G.
Het voordeel van het geven en delen van advies/info, mbt. technieken op een forum als dit, is dat leden onmiddellijk bijkomende vragen kunnen stellen. Hierop kan je dan als bouwer die een blog verzorgt, ineens inspelen en desgevallend het plaatje vervolledigen.
Update 5 :
Gisteren al wat vooruitgelopen op de gedane zaken, nu met plaatjes omdat ik dat zelf toch veel leuker vind.
Na de basisgroenen (lichte color modulation) en de haarlakmethode, een beschermende acryl satijnvernislaag en pinwashes met Humbrol enamel wit, was het tijd voor het creëren van diepte in het model. Hiervoor gebruikte ik in eerste instantie een wash van olieverf Raw umber, sectie na sectie ingewassen en her en der weer wat weggenomen (wat soms heel mooie effecten kan opleveren), daarna met hetzelfde mengsel maar iets minder verdund een pinwash rond luikjes, uitstekende delen zoals bouten, rivetjes etc. geplaatst, dit om extra diepte te geven. Met pure Raw umber olieverf penseelde ik langs de luiken van ondermeer de turret en de driver's hatch extra effecten. Hoe ? Na het aanbrengen wordt de verf met een met white spirit licht bevochtigd penseeltje opgestuwd naar de randen van de luiken, tot bij de kieren. Op deze wijze kan je heel eenvoudig de fijnste slijtages nabootsen, afkomstig van de bemanning. Na droging van de eerste stappen van de verwering, ging ik verder met enkele AK producten, olieverfjes zijn even goed maar het gaat mij om het gebruiksgemak. Eerst behandelde ik lasnaden, paneelranden etc. met Winter streaking grime. Dit is een wash waarmee je tevens aflopers van vuil kan simuleren. Het effect kan je gemakkelijk met white spirit terugdringen of verzachten. Daarna wou ik de eerste roestwazen lokaliseren met Rust wash streakings, dit langs panelen en randen waar snel schade optreed (zeker op het achterdek). Met white spirit kan je deze producten bijwerken en corrigeren. Het gaaspaneel achterop kreeg eerst een brushing met Light rust (soort wash, droogt erg realistisch op), in de natte vloeistof tamponneerde ik roestkleurige pigmenten, rekening houdend met de fijne mazen die niet mogen dichtslibben. Dit deel alsmede de uitlaatpijpen moeten nog verder afgewerkt worden met meer roesttonen en verbrande witte verf. Het houten blok op het achterdek deed ik als volgt : inschilderen met Tamiya acrylic Buff, beschermd met acryl satijnvernis en ingesmeerd met pure Raw umber (ontvet op een stukje gazet). Na 10 minuten de olieverf grotendeels weer weggenomen. De haken werden van bloot metaal voorzien met Humbrol metaalkleuren : Gun metal werd wat verlicht met een lichter metaalkleurtje. Het spul uit de onderkant van het potje is dik en dat heb je nodig om subtiel te kunnen drybrushen. Dit doe je door een beetje verf op te nemen met het penseel en dan grotendeels weer op een doekje te verwijderen, er blijft dan heel weinig over maar het resultaat is zeer overtuigend. Er volgt nog een resem truukjes maar dat is voor een volgende update, nu foto's.
Groeten van G.
Laatst bewerkt: