Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

De delco is verbonden, de bougiekabels zitten 1-5-3-6-2-4 en de primaire en secundaire draden van de bobijn zijn ook verbonden.

attachment.jpg

De spanbanden rond de oliefilter werken niet mee dus daar moeten we nog wat aan doen.

Maar kon het toch niet laten om de motor ook eens in dry fit te plaatsen om e zien of ik hem eerst moet verlijmen of eerst verder moet afwerken.

attachment.jpg

Ziet er al redelijk goed uit ......

attachment.jpg

maar het geheel ziet er nog beter uit.

Er is in ieder geval nog veel werk aan de winkel in dat neus gedeelte.
Tot de volgende!
 
Keurig Erwin, zoals we van je gewend zijn. Als ik een opmerking had gehad, wat niet het geval is, dan zou die betrekking hebben gehad op het al te felle wit van het oliefilter. Wellicht wordt dat nog verweerd.
 
Eindelijk nog eens wat tijd gehad om verder te werken aan de GMC.

Heb in een vorige post reeds gesteld dat er nog heel wat werk aan de winkel zal zijn om de neus van de truck bij te werken met alle PE die Aber ons voorschotelt maar we moeten ergens beginnen en dus doen we dat met het schot tussen motor en cabine dat ik voor het gemak de "firewall" zal noemen vermits dat in feite in eerste instantie ook zijn doel was.

attachment.jpg

Hier is ie zoals aangeleverd in de kit. Behalve de stuurstang heb ik er nog geen wijzigingen aan aangebracht. Ik zie nu ook op de foto dat ik nog een naadje zal moeten bijwerken.

Aber levert voor die firewall maar liefst 9PE stukken maar zegt niet wat je moet wegsnijden of vervangen. Wél staat er een opmerking "reworked kit part" met een pijl verwijzend naar het grote brede blok met die 2 puntjes op. Het nieuwe PE plaatje waar dat "reworked part" moet opkomen heeft echter een zeshoekige vorm.
Over naar helper en dus opnieuw in de boeken gedoken om vast te stellen dat het originele Tamiya blokje dus inderdaad een foute vorm heeft.
Gevolg: afzagen die handel maar je kan niet aan blok 2 zonder ook blokje 1 weg te zagen dus voorzichtig zijn is de boodschap.

attachment.jpg

en zo ziet ie er uit na het wegzagen. Het onderste blokje mag blijven staan.
Straks meer, zie dat ik een paar foto's vergat te uploaden.
 
En hier zijn we weer.

Na het plaatsen van de PE en het bijschuren van het grote blokje ziet de firewall er zo uit:

attachment.jpg

Verbruikte stukken: 9x PE.
De wand moet nog een beetje opgekuist worden en natuurlijk een nieuwe laag verf krijgen samen met de andere stukken van het motor compartiment.

Volgens mijn Franstalige technische gegevens zou het zeskantige stuk een regulator (régulateur) moeten zijn.
Het blokje er boven een "filtre du circuit de la batterie", batterij circuit filter ??
Het blokje er onder een "filtre du circuit d'induit", ontstekings filter ??
Kan filter vertaald worden door relais??
Graag hulp van de techniekers onder ons zoals Coachke, Swaken en anderen.

Het stuk in de holte in het midden is een doorgang voor elektrische kabels naar het instrumentenbord.
Het platte stuk er boven is mij onbekend, niet kunnen terugvinden.
Dat er nog eens boven is de bevestiging van de steun van de motorkap, de stang of stok die de kap open houdt. Kennen we nu ook nog bij vele wagens waar ie meestal vooraan neerligt.
Het stuk links ervan weet ik ook niet maar als ik naar foto's kijk van echte GMC's denk ik dat dit allemaal een soort relais zijn.

De motor staat ondertussen verlijmd op het chassis en ik zou nu graag de cabine willen plaatsen ten einde de juiste afstanden te hebben waar de radiatorsteunen moeten komen die Aber voorzien heeft maar welke ik tot nu in nog geen enkele andere kit tegengekomen ben. Maar zover zijn we nog niet, er moet nog het één en ander gebeuren.

Motor geplaatst wil zeggen dat eindelijk ook de uitlaat kan geplaatst worden. Eerste zaak: gietnaden wegwerken en uitwerppunten op de buis wegwerken.

attachment.jpg

Toch al de uitlaat uitgeboord maar zal nog de pot moeten bijwerken want die ronde dingen aan de onderzijde deugen niet.
Wordt vervolgd...
 
Hey,

Mooi bouw tot nu toe en zo te zien gaat het iets of wat een koperen worden.... :)
"Filtre" zal vermoedelijk wel de betekenis hebben van relais. Relais van de batterij zal vermoedelijk iets in de betekenis hebben dat de grotere stroom wordt voorzien om de startmotor te bedienen, alhoewel deze, en ik spreek voor hedendaagse, startmotoren deze hebben boven hun body. De hulprelais bovenop de startmotor bediend de startmotor zelf door hem naar zijn ankerpunt te duwen om het vliegwiel rond te laten draaien zodat de motor kan aanslaan en ronddraaien.
Relais voor de ontsteking vind ik raar, tenzij er me iets ontgaat natuurlijk, ik zijn er al een tijdje uit....
Normaal gezien wordt de hoogspanning gevormd in de bobijn die dan via de verdeler naar de bougies gaat. Een relais wordt gebruikt om via een lichte spanning/stroom, een grotere spanning/stroom door te laten gaan naar een verbruiker. Daar zie ik het nut niet van in voor de ontsteking.
 
volg dit met arendsoog Erwin want 2 de voertuig is german truck v 3000 s en ben blij dat jij met deze bezig bent grt Pascal
 
Nu de jeep naar zijn einde loopt kunnen we hier een beetje verder doen.

Ik had al eens verwezen naar een foto van een GMC truck op zijn zijde en waarop ik mij gebaseerd heb om het chassis te schilderen.
uitleggen is mooi maar foto's zeggen veel meer en dus hier een foto van de foto:

attachment.jpg

(for reference purposes only, will be deleted on demand)

Het meest in het oog springend op de foto is de uitlaat. We hebben allemaal de neiging om een uitlaat zo roest mogelijk te schilderen maar in feite liggen we allemaal veel te weinig onder de echte voertuigen om het zelf eens goed te bekijken.
Wat valt hier op? De diepblauwe tot purperen kleur die de uitlaatpot en de buizen gekregen hebben.

Dat hebben we natuurlijk willen naschilderen en het lijkt mij redelijk goed gelukt:

attachment.jpg

waarbij ik Vallejo 70807 Oxford Blue en Vallejo Panzer Aces 301 Light Rust gebruikt heb.

De uitlaat is ondertussen ook reeds verbonden met de motor en nu ben ik aan het kijken om de cabine te plaatsen.
Hier stuit ik op enkele moeilijkheden nl. dat de cabine moet voorzien worden van een myriade aan kleine PE stukjes en ik vraag mij af of ik die beter aanbreng als de cabine gemonteerd is of niet. Het is ook zo dat ik de motor niet kan afwerken zonder de cabine te monteren want als ik de luchtfilter nu reeds zou plaatsen past het geheel er niet meer in.
Aber voorziet ook vervanging voor de ventilatiepanelen van de GMC. De bovenste welke onder de motorkap zitten zou ik weglaten om reden dat je dan heel goed de motor kan zien die, denk ik, nu zeker mag gezien worden. Het weglaten van die panelen was trouwens veel voorkomend om reden dat dit extra luchtkoeling verschafte aan de motor en dat was zeker ten tijde van de Red Ball Express van toepassing.
Maar er zijn ook vervangingen voorzien voor de ventilatieroosters onder de spatborden en hier zit een groot probleem want als ik die zou vervangen moet ik zagen en dan verlies ik de structuur sterkte van de neus.
Er zal dus nog een nachtje moeten over geslapen worden.
 
Uitlaat ziet er inderdaad uit zoals de foto toont, maar ik weet niet zeker of de foto de kleuren wel goed weergeeft; heb je meerdere voorbeelden van dit effect gevonden?
 
Nu de jeep afgewerkt is kunnen we ons opnieuw op de GMC concentreren.

Eerste doel is om de neus op het voertuig te kunnen plaatsen en daarom moet dus de cabine afgewerkt worden.
Tamiya voorziet de motorkap en het verlengde er van als één stuk.

attachment.jpg

en dat kan niet goed zijn als je de motor wil zien.
Dus stuk open gezaagd met dit als eindresultaat:

attachment.jpg

Kan niet goed zijn want er is nog een opening tussen het achterste stuk en het brandschot.
Even de Verlinden kit er bij gehaald om vast te stellen dat zij een beter bruikbaar stuk hebben dan het afgezaagde deel maar zij leveren geen afzonderlijke motorkap én hun stuk is in feite bedoeld om gebruikt te worden met het door hen bijgeleverde brandschot. Hmmm, ben niet van plan mijn GMC cabine terug af te breken als het anders kan.
Dus: stukken maar effe aanpassen en zien of het goed komt.....

attachment.jpg

Dryfit is goed en kan dus verlijmd worden.

attachment.jpg

De Tamiya motorkap sluit er redelijk goed op aan en nu is het enkel nog wat aanpassen waar nodig.

Wordt vervolgd.
 
netjes opgelost erwin zoals gewoonlijk,en de uitlaat is goedgekeurd
 
Langzaam maar zeker......

Het aanpassen van de cabine aan de door Aber voorgestelde verbeteringen verloopt langzaam. Tevens wil ik de mogelijkheid hebben om de motorkap open of dicht te presenteren en dat brengt bijkomende voorzichtigheid mede.
Gisteren iets meer dan 2 uur gewerkt aan het uitknippen, aanpassen, plooien en aanbrengen van een 8-tal stukken aan de cabine en ongeveer evenveel aan de motorkap.

attachment.jpg

Aan beide zijden van de cabine werden de op de kit voorziene stukken weggesneden en vlakgeschuurd en werden de PE stukken aangebracht. De open cabine had slechts canvas deuren en deze werden d.m.v. die klemmen vastgezet.
De scharnieren voor de motorkap boven op het brandschot en op de kap werden ook weggehaald en vervangen.
De binnenzijde van de motorkap werd voorzien van zijn verstevigingen voor en achter en de motorkapsteun welke later zal moeten aansluiten op het brandschot. De stang is beweeglijk gehouden.
Voor de puristen: er bestond dus wel degelijk een verschil in steun voor de motorkap tussen een open en een gesloten cabine.

attachment.jpg

Ondertussen de werken gestart aan wat volgens mij het slechtste deel is van deze kit namelijk de laadruimte. Tamiya is bij mijn weten de enige van de oudere generaties kit makers die een GMC uitgebracht heeft voorzien van een houten laadbak wat perfect klopt bij een GMC met open cabine. Trumpeter heeft ondertussen ook een houten laadbak uitgebracht op een GMC 352 maar die heb ik nog niet gebouwd.

Maar de steun van deze balk op hun chassis is bijna belachelijk te noemen om reden dat zij deze om de één of andere reden hol gemaakt hebben daar waar het solide balken waren. Onderaan op de foto zie je zo een open balk. Aan de andere kant moet ik wel toegeven dat hun systeem om de balken juist aan te brengen heel goed gevonden is want je kan ze gewoonweg niet misplaatsen door hun vorm van uitsparingen in de onderzijde van de laadbak. We gaan eens kijken hoe we dat kunnen oplossen.
Natuurlijk ook weer een myriade aan uitwerppunten die opgevuld en geschuurd moeten worden.
 
Bijkomende update.

Aber raad aan om de opstaande stijlen van de laadruimte te vervangen door PE. Er zijn 10 stijlen dus dat word band plooiwerk.
De Tamiya kit geeft ons een mooi gedetailleerde zijkant maar als je inderdaad perfectie voor een truck met open cargobed wil dan moet je vierkante buizen hebben. Als je de hoepels zou plaatsen is dat niet nodig.

Aber geeft echter ook de mogelijkheid om de zittingen beweegbaar te maken. Jullie zullen wel al weten dat de opgeplooide zitbanken deel uitmaakten van de wand van de laadruimte. Dat was trouwens één van de grote voordelen van de GMC want hij kon zowel voor transport van troepen of materiaal gebruikt worden of beide mits één zitbank te gebruiken. (Hij kon zelfs paarden vervoeren maar dat zal hopelijk ooit eens een andere bouw worden.)
Maar dan zijn er weer die uitwerppunten te zien en zoals jullie stilaan weten heb ik daar een hekel aan.

attachment.jpg

Het bovenste deel is de buitenkant, het onderste de binnenzijde met de grote hoeveelheid uitwerppunten.
Het koperen stukje is zo een PE buis welke de opstaande stijlen moet vervangen.
Er is dus nog wat werk aan de winkel.....
 
Mooie vorderingen en je leert ook nog wat bij over bepaalde zaken op de die op de truck zitten.
 
succes met het wegwerken van deze sinkmarks... (uitwerppunten zijn rondjes, van de pennen die het stuk uit de matrijs duwen, en kunnen negatief (materiaal weg)of positief (materiaal teveel) zijn, sinkmarks zijn plaatsen waar het materiaal van dikte veranderd en er bij het afkoelen van het onderdeel krimp ontstaat (het onderdeel koelt niet gelijkmatig af), waardoor er een krimp onstaat zoals je kan zien op de foto's bij de stukken die het langst warm blijven...
 
Noblesse oblige:

Voor de puristen: er bestond dus wel degelijk een verschil in steun voor de motorkap tussen een open en een gesloten cabine.

Hier ben ik blijkbaar zwaar in de fout gegaan, maar het is niet alleen mijn schuld.
In een voorgaand topic heb ik aangehaald dat Aber PE voorzien heeft om de motorkap in open of gesloten stand aan te brengen. Zij voorzagen hierbij een haakje aan de binnenzijde waar de stang, die de kap moet open houden, in paste om veilig weggeborgen te worden.
Ik had hier nog nooit iets van gevonden in mijn boeken maar moet toegeven dat de meeste foto's van open motorkap bij trucks waren met metalen cabine dus niet zoals bij deze die ik nu aan het bouwen ben.

Op Wings & Wheels ben ik aan de praat geraakt met een man die verschillende GMC trucks bezit zowel met metalen als met open kap en ik heb hem de vraag gesteld hoe het nu zat. Het antwoord was heel duidelijk en heel simpel: er bestaat slechts één type sluiting voor alle types.
Conclusie: Aber is ergens in de fout gegaan maar ik heb er geen idee van op wat zij zich gebaseerd hebben. De motorkap wordt aangepast.

Nu terug nar de bouw van de laadruimte.

attachment.jpg

De opstaande struts moeten dus vervangen worden door gevouwen PE exemplaren. Zij worden éénvoudig weggesneden, er zorg voor dragend dat de details op de planken niet verloren gaan want daar heeft Aber geen vervanging voor voorzien. Meer nog: op de weggezaagde stijlen zijn er resten van die planken die ook moeten afgezaagd worden want zij moeten teruggeplaatst worden op de PE vervanging.

attachment.jpg

Maar waar 1 stijl nog sterkte geeft, gaat die sterkte verloren vanaf de tweede stijl. Vermits de truck in de toekomst wel nog te zien zal zijn op beurzen moeten die stijlen dus versterkt worden.
Hier ben ik teruggevallen op de goede oude kopspeld waarbij de kop verwijderd werd en het lichaam in twee gesneden. Er werden enkele gaten geboord en de spelden vastgezet met CA lijm. Hierna kan de rest van de chirurgie plaats vinden en zal het vernieuwde paneel beter gefixeerd kunnen worden.
Op de foto zie je ook de losgezaagde kleine stukjes plank die op de nieuwe stijl verlijmd werden.

Er is nog wat werk aan de winkel.
 
Terug
Bovenaan