Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

@Filip: leuk dat je het topic blijft volgen. Ja ik ben blij met het resultaat, hopelijk krijg ik het uiteindelijk zoals ik wil, met die 8 gaatjes die geboord zouden moeten worden en de Masterclub-deeltjes erin.


185. Ready for mass production!

38335507531_0ced9edb6b_b.jpg

186. Tien exemplaren vacuformen kostte een uur en een kwartier.

38335507701_8e76713cef_b.jpg

187. Het boren van 1 (draaibank) + 4 (freesmachine) gaatjes kostte slechts een uur, dat op 10 te gebruiken wielen, 1 reserve-exemplaar en 1 test-exemplaar dat ik ga gebruiken om de positie van de 0,4mm. gaatjes te bepalen.

38304275542_fb4e4d4fc3_b.jpg

Dan nu eerst kwalificatie Formule 1 kijken, en daarna de gaatjes boren voor de Masterclub-onderdeeltjes. Ook moeten de binnenvelgjes nog van braampjes worden ontdaan.

Totaal bestede bouwtijd: 36 uur.
 
Zalig en heel leerzaam topic echt heel indrukwekkend wat ik hier allemaal lees,volg dit draadje al van het begin Roy en telkens steek ik drie 👍👍👍 ik de lucht en Thanks man voor dit mooi topic op ons forum 👍
 
Dat is een groot compliment, zeker van jou afkomstig Danny, hartelijk dank!


188. De 0,4mm. gaatjes zijn geboord op een oefenstukje... het lukt!

38309033942_2ed04a9e9b_b.jpg

189. Maar eerst de achterwielen, waar de boutjes er van de andere zijde in moeten. Met hetzelfde boortje worden, weliswaar handmatig deze keer, de gaatjes vanaf die kant vrij gemaakt.

38309033812_f4af82fdd8_b.jpg

190. Gaatjes goed:

38339824601_35c4e1bdc3_b.jpg

191. Dan kunnen de boutjes erin. Het is zaak ze onderaan goed recht te duwen. De gebruikte lijm is weer bruine Gator Glue.

38309033522_752249eb4a_b.jpg

192. En dan zitten ze vast.

38284698936_d5c1b53b8c_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 37 uur.
 
193. Tijd om te plannen, deel 1. Blijkens onderstaand schema moeten er in totaal 12 velgen worden gemaakt, Bij acht daarvan moeten 8 gaten worden geboord en 20 rivetten bevestigd. In 6 van de wielen moeten ook daadwerkelijk de 8 bouten worden gezet (bij vier velgen zouden de bouten en 20 rivetten letterlijk niet te zien zijn, verscholen achter hun ankerplaten).

38357061371_e1cdd90093_b.jpg

194. Dit is de opstelling van de freesmachine bij het boren van de 8 gaatjes.

38302015996_85ba82e6ba_b.jpg

195. Na het boren, worden ze op maat afgezaagd in de draaibank.

38357061441_687c628027_b.jpg

196. Uit dit stukje haal ik twee buitenvelgjes. Er is meer oppervlak nodig dan je zou denken, omdat het afsteken (=van de aluminium staf afsnijden van het werkstuk) ook de nodige ruimte kost.

26581691129_8718446152_b.jpg

197. De stand van zaken: 12 te gebruiken binnenvelgjes, 1 reserve-binnenvelg, 4 buitenvelgen gereed. 1 van de binnenvelgen heeft z'n 8 bouten al. De oorspronkelijk vervaardigde binnenvelg met 20+8 rivetten gemonteerd, kan ik helaas niet in het zicht gebruiken omdat ik de gaatjes niet mooi geboord kreeg doordat hij al op maat gezaagd was en dus handmatig op z'n plek moest worden gehouden.

Het ziet er allemaal wat rommelig uit, dat komt doordat er overal nog braampjes van het boren zitten.

38357061161_e968e7b8a8_b.jpg

Tijd om te plannen, deel 2. De aan te houden werkvolgorde vanaf hier:

1. Ontbramen binnenvelg.
2. 20 bouten aanbrengen.
3. Buitenvelg aan binnenvelg lijmen.
4. 8 bouten aanbrengen.

Een andere volgorde is niet mogelijk of wenselijk. Als ik punt 4. eerst zou doen, zou mijn mal voor 3. niet meer correct zijn bijvoorbeeld.

Als er een achterwielcombinatie klaar is, dan zal ik een nieuwe as afdraaien. Ik heb inmiddels nieuwe cijfertjes opgesteld, hopelijk gaat het zo precies passen.

Totaal bestede bouwtijd: 39 uur.
 
198. Tijd voor het in eerste instantie vervelende werk van het aanbrengen van de 20 boutjes rondom. Ik heb er nu een stuk meer zin in en het zal lang niet zo lang duren, omdat ik een nieuwe, nauwkeurigere en snellere methode heb bedacht.

Eerst heb ik de diameter van de binnenvelg opgemeten.

38369864481_0f860b9f32_b.jpg

299. Kennelijk 6,66. Bijbelfanatici zullen zich nu meteen van deze bouw distantiëren, maar ik hoop natuurlijk op ieder anders blijvende steun! :)

Met de diameter is eenvoudigweg de omtrek van de cirkel te berekenen. Middelbare school: de omtrek van een cirkel is diameter maal pi. Dus 6,66 maal 3,142857142857, maakt 20,9314 millimeter.

Ik maak in Qcad een lijn van 20,9314 millimeter. Er moeten 20 klinknagels komen, dus ik verdeel de lijn in 20 partjes.

38339309182_a59d1c59a3_b.jpg

300. In een nieuwe 'layer' (=opvolgende laag in een tekening) zet ik op de grenspunten van die vlakken steeds een puntje. Vervolgens haal ik de oorspronkelijke lijn weg. Dan krijg je dus een stippellijn met 21 stippen, waarbij de afstand tussen de eerste en de laatste precies 20,9314 millimeter is.

38339309122_c897a55d10_b.jpg

301. Die stippellijn print ik uit....

37655602774_23ddd8b83f_b.jpg

302. .... snij ik in een strookje uit...

38339164072_8096889017_b.jpg

303. ... en het 21e stipje plak ik op het 1e stipje. Zo zijn er 20 stippen te zien, zijnde de posities van de stippen. Doordat de binnenvelg transparant is kan ik door de binnenvelg heen precies zien waar de rivetten moeten komen.

Ik gebruik bruine Gator Glue om te lijmen. Het is nogal een gepriegel om de twee uiterste stippen precies op elkaar te krijgen. Wanneer ik ze dan eindelijk zover heb, met een cocktailprikker beide stippen op elkaar drukkend, pak ik twee stukken Blu-Tack om de drukfunctie van mijn wijsvinger over te nemen.

26594308419_179420cd6b_b.jpg

Voor het plaatsen van de rivetten zal ik ook bruine Gator Glue gebruiken, dat heeft weliswaar een veel langere droogtijd dan parketreiniger maar ik kan er preciezer mee werken en het zal er netter uitzien. Bovendien zal het waarschijnlijk een stuk sneller gaan, paradoxaal genoeg. Na elke rivet kan ik meteen door naar de volgende, omdat bruine Gator Glue erg kleverig is.

Nu nog even laten drogen en dan kan ik beginnen, mits de ring precies past.

Totaal bestede bouwtijd: 39 uur.
 
Dank je wel voor het volgen Leysend, dat is erg vriendelijk omdat ik me meen te herinneren dat dit niet jouw primaire interessegebied in de modelbouw is. Ik hoop dat het topic je bevalt :)


204. Even de juiste nummering hervat...

Helaas blijkt het papiertje te kort, zo'n 0,5 millimeter en dat is best veel. Ik denk dat er iets mis is gegaan met het opmeten van de diameter. Bij de pijltjes zie je de stippen die te ver uit elkaar staan.

38373371041_06f15f5ebf_b.jpg

205. Na nog twee proefprints kwam ik uiteindelijk op die 0,5 millimeter uit, iets meer zelfs (0,52mm.). De totale lengte is 21,52mm.

Dit is het strookje, dat ik bij nader inzien gewoon aan de velg vastlijm.

38342880102_2feb88c703_b.jpg

206. Met CA.

37659119724_0e7ba13897_b.jpg

207. Deze keer klopt de afstand.

37659119304_867aa872d9_b.jpg

208. Ik smeer een dun laagje bruine Gator Glue op een vel papier. De rivetten leg ik 'op hun pootjes' naast de lijm. Met een mes duw ik ze door de lijm en pak ik ze op. Ik leg ze op het puntje en duw ze ter laatste correctie op hun plek met de schoongeveegde mespunt.

24502518278_1d5bc90fbb_b.jpg

209. Hier zitten er zes op hun plek. Ik weet nu alsnog niet of er heel veel tijdswinst gaat zijn (het vergt nog steeds uiterste concentratie en duurt lang als het goed moet) maar is iets nauwkeuriger dan de eerdere methode en de klinknageltjes zitten straks beter vast.

26597331719_5d048f890e_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 40 uur.
 
210. Uiteindelijk is de rij klinknageltjes klaar. Even controleren nog of alles op dezelfde hoogte en onderlinge afstand zit.


211. Ik lijm een papiertje rondom de velg (de volgende keer laat ik gewoon het template-papiertje zitten) omdat de buitenvelg op die manier precies om de binnenvelg past.

38358664102_4ed4b4da0a_b.jpg

212. Ik heb het uiteinde van de as opnieuw afgedraaid, ditmaal met de gecorrigeerde as waar de velgen overeen schuiven. Deze keer klopt het. Overigens zal deze velg binnen worden gemonteerd, omdat hij er door het vele testen niet mooier op is geworden.

38334832796_fc3f2239bb_b.jpg

213. Deze velg is wél goedgekeurd en zal een van de vier achtervelgen zijn die uiteindelijk in het zicht komen (overigens zie je op de foto beide velgen al op elkaar zitten).

24518571748_fdabfccd78_b.jpg

Things to do:

1. Eerst de vier achterasjes maken, plus twee koppelstukken. De curve aan het uiteinde kan op die manier mooi uniform worden verkregen.
2. Dan wordt een achteras voorzien van 8 boutjes (=0.25-klinknagels).
3. Twee achtervelgen kunnen aan elkaar worden gelijmd, nadat ze tot de juiste onderlinge afstand zijn geschuurd.
4. Ten slotte kunnen de as en het velgenpaartje in de primer worden gezet.

Dan is het setje gereed om getoond te worden op de ledendag. Wellicht dat ik ook nog de band iets verder bewerk.

Totaal bestede bouwtijd: 41 uur.
 
@Roy, Mijn interessegebied is erg breed.
Mijn voorkeuren wat ik zelf bouw (op dit ogenblik) liggen eerder richting vignettes of dio's met figuren, of houten boten. In mijn stash (denk iets van een 120 kits) zitten echter ook een hele reeks militaire onderwerpen (WOII, Allied, Modern, Duits, USA enz) alsook vliegspul (vooral amerikaanse jets, maar ook bvb een Stuka, WOII vliegtuigen...), F1 wagen, Motos, vrachtwagens enz. Echt heel breed hoor. Allemaal kits waarvan ik vermoed dat ik ze ooit zal bouwen (hoewel ik dan +- 120 jaar oud zal zijn...)

Ik vind dit project indrukwekkend door wat je hier allemaal van scratch bouwt, en dan nog in 1/72e is al helemaal te gek. Echt hoedje af hoor.
Scratchbouwen vind ik ook erg leuk en iedere vignette of dio die ik bouw bevat ook steeds een dosis scratchbouw, dat is net wat de hobby zo leuk maakt me dunkt.

Succes met dit project.

Dirk
 
Echt gaaf om nu echte velgen te zien ! Prachtig werk waar ik van blijf genieten :)

enne... bijgeloof doe ik niet aan, maar zeg toch : mijn zegen heb je ;)
 
het was een moeilijke bevalling maar uiteindelijk is er toch iets knap waardevol geboren
Van harte proficiat Roy
Marc
 
Ik mag mij echt gelukkig prijzen met alle aandacht voor dit topic, hartelijk dank allemaal voor het reageren.

@Dirk: ik had inderdaad niet in de gaten dat je een dergelijke brede interesse had, had zelf je laatste vignetje op mijn netvlies staan.

@Bart: leuk dat je dit topic komt aandoen, het is dan wel niet de schaal vrachtwagens zoals jij ze gewend bent, maar hopelijk is het wel interessant. Als straks het scratchwerk (grotendeels) klaar is, zal het allemaal wat sneller gaan; hopelijk kan ik regelmatig gebruik maken van een van beide kits. Als de maten maar kloppen...

@Peter: ja het is echt wel een groot verschil met de kit-onderdeeltjes. Wanneer een wiel helemaal klaar is, zal ik het ter vergelijking fotograferen met de kitonderdeeltjes.

@Marc en @Erik: merci voor jullie blijvende steun en impliciete motivatie.


214. Deze vrachtwagen heeft twee differentiëlen. Een differentieel verbindt drijft beide wielassen aan en voorkomt dat wanneer het linker wiel iets harder draait dan het rechter wiel (bijvoorbeeld in een bocht), de as zou knappen. Een differentieel is bij een vrachtwagen makkelijk te herkennen als 'bobbel' in de as. Binnenin die 'bobbel' zitten simpel gezegd drie tandwielen: één op de as vanaf de versnellingsbak en twee op de aandrijfassen. De 'bobbel' is dus de behuizing van dit alles.

Ik ga proberen het differentieel op de draaibank te maken op soortgelijke wijze als ik een motoronderdeel voor de Delage in concept maakte op de freesmachine. Het af te draaien deel heb ik op de tekening gemarkeerd:

38342832416_e5083e85e4_b.jpg

215. Ik ga de buitenste diameter afdraaien, stel dan beide stelwieltjes in op 0, en ga dan 46 keer een stukje verspanen, steeds korter. Zo krijg je uiteindelijk die gewelfde vorm. Allereerst zal ik echter een 1,6mm. gaatje boren, zodat beide aandrijfasjes erin kunnen worden geschoven. Hier de precieze maten:

38342689176_2ff6b68524_b.jpg

Het eerste getal is steeds de gewenste diameter-afname. Het tweede getal geeft weer hoe ver die diameter moet worden afgedraaid, bekeken vanaf het wiel. Het gaat dus om één differentieelhelft.

Tot zover de theorie... nu de praktijk! ik ben benieuwd...
 
216. Hier is te zien hoe de vorm erin begint te komen. Ik ben hier ongeveer op een kwart van het draaiwerk.

37685264244_c1326c307a_b.jpg

217. ... en misschien een minuut later maak ik een fout waardoor ik opnieuw moet beginnen. Helaas breekt daarbij ook nog het (HS) boortje en ik kan zo gauw geen andere vinden. Wordt een ander keertje dus ;)

Een fout met de draaibank is ontzettend snel gemaakt (in dit geval... een volle millimeter te veel geteld) en zorgt vaak voor onmiddelijke onbruikbaarheid van het onderdeel.

38399632481_23190eae0a_b.jpg
 
Geweldig deze masterclass draaibank & frees technieken !

En dat op zo'n priegelschaal.

Ik ben een newbie met mijn draaibank, mijn freesmachine heb ik nog nooit gebruikt, maar dit topic is héél leerrijk.

Bedankt voor de mooie foto's en duidelijke uitleg Roy.
 
Pascal, ik waardeer je compliment zeer, maar ook ik ben een newbie op zowel draaibank als freesmachine. Een van de methoden om mezelf de stof goed eigen te maken is, naast een flinke studie ervan te maken hetgeen ik ongeveer een jaar geleden heb gedaan, erover te schrijven. Als ik dan niet zelf al tot de ontdekking van fouten of verbetermogelijkheden kom, zijn er wel forumleden met meer ervaring met deze machines dan ik, die tips kunnen geven.

In mijn Delage-topic heb ik trouwens buitengewoon basaal beschreven hoe draaibank en freesmachine werken, zie vanaf hier voor de draaibank en vanaf hier voor de freesmachine.

Qua schaal maakt het volgens mij niet veel verschil of je werkt op 1/8 of 1/72, het ligt eraan wat je wilt maken. Ik probeer op schaal 1/8 net zo nauwkeurig te werken als op schaal 1/72, alleen krijg je op die schaal natuurlijk niet zoveel details voor elkaar.


218. Ik heb mezelf er eens toe gezet om te doen wat ik al veel eerder had moeten doen: boortjes sorteren in bakken. Tientallen zakjes, doosjes en andere verpakkingen konden zo uniform worden gedumpt, eindelijk. De cobalt exemplaren zijn goed van de HSS te onderscheiden door kleur en vorm. En zo kwam ik erachter dat ik toch nog een 1,6mm. boortje heb! En een stuk of tien 0,2 millimeter boortjes... waarom ik die ooit heb aangeschaft en waar, is een beetje een raadsel.

26627212749_6a8fdfb9f2_b.jpg

219. En weer ging het mis, op hetzelfde punt. Blijkt dat ik niet een millimeter te veel had afgedraaid, maar dat er een fout zat in mijn schema. Waar een '7' stond had een '2' moeten staan, dus ik was een halve millimeter te ver gegaan en dat was dus tot tweemaal toe desastreus voor het onderdeeltje in oorspronkelijke wording.

Derde poging, een eindje onderweg:

24532128498_1cab253abd_b.jpg

220. Hier werd het zeer penibel en de vraag of het uiteinde met het boorgat het zou houden. Hier waren nog 4 verspaanbewegingen te gaan... en inderdaad heeft 'ie het niet gered. Geen nood, ik draai gewoon een halve millimeter af.

38403169831_efa59571b5_b.jpg

221. Ik schuur het onderdeel grondig, om de ribbeltjes af te vlakken. Met deze bewerking is bij het opstellen van het schema rekening gehouden, het onderdeel was ongeveer 1/10 millimeter te groot overal.

38371195702_8af3848d63_b.jpg

222. Dan wordt het afgestoken.

24532125548_e244df40f5_b.jpg

223. Het aandrijfasje past maar nét in de differentieelhelft. Maar dan ook echt net. De pijl duidt aan waar de as in het differentieel gewrongen zit.

38348151036_b6e47f9405_b.jpg

224. Fotootje met een munt. Heerlijk cliché...

38402943421_e99e980355_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 43 uur.
 
kippevel moment is dat hier altijd bij het openen van deze topic , iedere x altijd een verrassing en nieuwe zaken ongelooflijk , dit staat mijlenver weg van gewone modelbouw dat op zich al zo knap is

Marc
 
Ik zie veel mogelijkheden voor de modelbouw..het opent vensters naar een nieuwe kijk op dingen ,ik zit namelijk al jaren verschillende dozen te kopen voor de ophanging en de voor en achterassen in de hoop er iets past bij één van mijn scratch modellen..en zie nu ..een oplossing...
 
Terug
Bovenaan